فردوسی و شاهنامه‌سرایی

1400/9/1 ۱۴:۳۳

فردوسی و شاهنامه‌سرایی

گروه دانشنامۀ تحقیقات ادبی، پس از به پایان رساندن تألیف دانشنامۀ زبان و ادب فارسی، به سرپرستی و مدیریت زنده‌یاد استاد اسماعیل سعادت، عضو پیوستۀ فقید فرهنگستان، در دو نسخۀ ۷ و ۱۲جلدی، در حال سامان دادن به مجموعه‌های تخصصی مندرج در دانشنامه است.

 

گروه دانشنامۀ تحقیقات ادبی، پس از به پایان رساندن تألیف دانشنامۀ زبان و ادب فارسی، به سرپرستی و مدیریت زنده‌یاد استاد اسماعیل سعادت، عضو پیوستۀ فقید فرهنگستان، در دو نسخۀ ۷ و ۱۲جلدی، در حال سامان دادن به مجموعه‌های تخصصی مندرج در دانشنامه است. از جملۀ این موضوعات است: انواع ادبیات و سبک‌های ادبی، ادبیات معاصر، ایران‌شناسان، ادبیات ایران پیش از اسلام، مداخل مربوط به حوزۀ بلاغت و فنون و آرایه‌های ادبی، دستور زبان فارسی، کتاب‌های تاریخی و تذکره‌های فارسی، زبان‌ها و گویش‌های ایرانی، اعلام قرآنی و دینی، نویسندگان و شاعران پارسی‌گوی، اهم کتاب‌های نظم و نثر فارسی، جای‌های تاریخی و افسانه‌ای، فرهنگ‌ها.

فردوسی و شاهنامه‌سرایی مجموعه‌ای است از گزیدۀ مقالات دانشنامۀ زبان و ادب فارسی، که مستقیم یا غیرمستقیم، مرتبط با شاهنامۀ فردوسی است. بخشی از این مقالات در سه جلد اول دانشنامه منتشر شده است و بخش دیگر مربوط به جلد‌های چهارم تا ششم دانشنامه است که به‌تدریج در آینده انتشار خواهد یافت.

گروه دانشنامۀ زبان و ادب فارسی در نظر دارد که مجموعه‌های دیگری از مقالات دانشنامه را هم که مرتبط با موضوع واحدی است جداگانه به‌صورت کتاب‌های مستقل منتشر کند.

این مجموعه بالغ‌بر یکصد و پنجاه مقاله است که در یازده بخش تنظیم شده و به‌طور کلی جامعِ مهم‌ترین اطلاعات مربوط به شاهنامۀ فردوسی است و سه دورۀ تاریخی پیش از شاهنامه، سرایش شاهنامه، و بعد از سرایش شاهنامه را در بر می‌گیرد.

مجموعۀ فردوسی و شاهنامه‌سرایی، برگزیده‌ای از مقالات دانشنامۀ زبان و ادب فارسی است که فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با همکاری انتشارات سخن، آن را در ۱۲۰۴ صفحه و با شمارگان ۷۰۰ نسخه، به بهای ۲۲۵هزار تومان منتشر کرده است.

منبع: فرهنگستان زبان و ادب فاسی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: