دیدار هیأت وزارت اوقاف و امور دینی سلطنت عمان با رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی

1400/7/27 ۱۶:۱۶

دیدار هیأت وزارت اوقاف و امور دینی سلطنت عمان با رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی

هیأتی از وزارت اوقاف و امور دینی سلطنت عمان که برای شرکت در سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به تهران سفر کرده است، شامگاه دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ ضمن بازدید از مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی با سید کاظم موسوی بجنوردی رییس این مرکز دیدار کردند.

 

دبا: هیأتی از وزارت اوقاف و امور دینی سلطنت عمان که برای شرکت در سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به تهران سفر کرده است، شامگاه دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ ضمن بازدید از مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی با سید کاظم موسوی بجنوردی رییس این مرکز دیدار کردند.

در این دیدار سید کاظم موسوی بجنوردی با برشماری پیشینه‌ای از پیوند تاریخی و فرهنگی دو ملت ایران و عمان، به ارایه توضیحاتی از ارتقای سطح کیفی و‌ کمی تالیفات از جمله دانشنامه و دایره المعارف‌های مختلف تاریخی، جغرافیایی و اسلامی مرکز پرداخت.

وی همچنین با اشاره به نگهداری یک میلیون و دویست هزار جلد کتاب در کتابخانه بویژه نسخه‌های خطی تاکید کرد در این مرکز شیوه نامه کم نظیر موضوعی در دستور کار قرار دارد و پژوهشگران از سهولت مناسبی برای تحقیق و پژوهش موضوعات مورد علاقه بهره مند هستند.

در این دیدار آقای بجنوردی اشاره ای نیز به تأثیر تحریم ها و نیز بیماری کورونا بر محدود شدن فعالیتهای فرهنگی داشت.

شیخ منذر بن عبدالله السیفی مشاور ارشد فقهی وزارت اوقاف و امور‌ دینی و عبدالسلام الزرافی رییس اداره اوقاف استان خصب(نزدیکترین استان به ایران در تنگه هرمز) نیز در این دیدار با تاکید بر علاقه‌مندی نهادهای تحقیقاتی کشورشان برای استفاده از تالیفات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، خواستار بهره مندی از تجارب ارزشمند محققان ایرانی و انتقال تجربیات به پژوهشگران عمانی شدند.

علی بهرامیان معاونت پژوهشی  مرکز دائرةالمعاف بزرگ اسلامی نیز با ارائۀ گزارش دربارۀ عملکرد مرکز گفت: نزدیک به 38 سال است که این مرکز توسط جناب آقای بجنوردی بنیاد نهاده شده است و در حال حاضر از معتبرترین کتابخانه ها و مراکز پژوهشی در زمینۀ علوم انسانی در ایران و منطقه به شمار می رود، و حاوی افزون بر یک میلیون جلد کتاب و چهار هزار عنوان نسخۀ خطی می باشد و از امتیازات آن، اهدای کتابخانۀ شخصی توسط 165 تن از فرهیختگان فرهنگی کشور به این مرکز است. همچنین بزرگترین استادان ایران با تخصص های مختلف در آن گرد آمدند و مقالاتی را در موضوعات مختلف تألیف کردند که نتیجۀ تحقیقات آنان و سایر پژوهشگران در دانشنامه های ذیل ارائه شده است : دائرة المعارف بزرگ اسلامی در24 جلد، تاریخ جامع ایران در 20 جلد، دانشنامه فرهنگ عامه در 6 جلد، جغرافیای جامع ایران در 5 جلد، دانشنامۀ تهران  در 3 جلد و دانشنامه ایران در 4 جلد.

از میان این دانشنامه ها ، مقالات دائرة المعارف بزرگ اسلامی به دو زبان عربی در 9 جلد و انگلیسی در6 جلد ترجمه شده است و احتمال می دهیم که تعداد مجلدات دائرة المعارف فارسی  در آینده به چهل جلد برسد .

بهرامیان افزود: این مرکز تا کنون 12 جلد فهرستوارۀ کتابهای فارسی را نیز انتشار داده است  که حاوی اطلاعات لازم دربارۀ یک کتاب از مؤلف گرفته تا نسخه های خطی مربوط به آن اثر است. وی همچنین پرونده های علمی مربوط به مقالات را کتابخانه ای مجزا و موضوع بندی شده خواند که حاوی مصادر و منابع مورد نیاز برای تحقیق دربارۀ مداخل گوناگون است.

لازم به ذکر است در این جلسه ، جناب آقای مجیدی رئیس کتابخانه مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی ، ضمن اشاره به غنای منابع پژوهشی موجود در مرکز ، بر همکاری دوجانبه در خصوص ارسال دستاوردهای علمی تأکید کرد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: