از «جامی» بیش‌تر بدانیم

1393/8/26 ۱۱:۰۵

از «جامی» بیش‌تر بدانیم

محمدرضا راشد‌محصل گفت: تفکر جامی و منشأ فکری او باعث شهرت بیش‌ترش شده است. این استاد ادبیات در ادامه اظهار کرد: اندیشه‌های معاصران و غیر هم‌عصران جامی برای وی محترم بوده؛ این چیزی است که شاید در دیگران وجود نداشته و باعث معروفیت بیش‌تر جامی می‌شود.

 

 

 

محمدرضا راشد‌محصل گفت: تفکر جامی و منشأ فکری او باعث شهرت بیش‌ترش شده است.

این استاد ادبیات در ادامه اظهار کرد: اندیشه‌های معاصران و غیر هم‌عصران جامی برای وی محترم بوده؛ این چیزی است که شاید در دیگران وجود نداشته و باعث معروفیت بیش‌تر جامی می‌شود.

او افزود: جامی از بزرگترین استادان نظم و نثر در قرن 9 است که نه تنها در خراسان فرهنگی، بلکه در کشورهایی که به نوعی از زبان‌ فارسی استفاده می‌کردند و زبان رسمی آن‌ها بود، مانند هندوستان، ماوراءالنهر، آسیای صغیر و ... پرآوازه است.

دکتر راشد‌محصل خاطرنشان کرد: امیرعلیشیر نوایی بعد از مرگ جامی، کتابی با عنوان «خمس‌المتحیرین» تدوین کرد که شرح‌ حال و منشأ فکری جامی بود. این کتاب دارای سه مقاله، یک مقدمه و مؤخره است و در کل شامل پنج فصل است و به نظر مولف، چون باعث تحیر و تعجب خوانندگان می‌شود، «خمس‌المتحیرین» نام دارد.

او افزود: از مهم‌ترین منابعی که در خصوص جامی امکان رجوع به آن فراهم است، کتاب امیرعلیشیر نوایی و شرح حال جامی است. هم‌عصر با جامی، در بخش شرق ایران صلاح‌الدین تیموری و در مغرب و جنوب نیز ترکان قراقیونلوها و آق‌قیونلوها بودند که جامی مورد تاییدشان بود و به او احترام می‌گذاشتند و جامی نیز نسبت به آن‌ها اظهار ارادت داشت.

این استاد ادبیات عنوان کرد: شهر هرات مرکز رشد جامی و آرامگاه وی است و ارتباط او با بخش شرقی ایران بسیار بوده‌ است. در میان نام‌هایی که به وی نسبت داده‌اند، نام‌هایی مانند ملک‌التجار هند به‌چشم می‌خورد و دلیل آن این است که این شاعر و نویسنده به عنوان نماینده‌ای در ارتباط با سرزمین هند بود.

او افزود: کاشفی سبزواری نیز در منشات عین‌الحیات، ارادت خود را به وی اثبات کرده‌ است. همچنین از نظر تصوف، عبدالرحمن جامی ارادتمند ابن‌ عربی بود و در این خصوص کتابی نیز در شرح فصوص‌الحکم ابن عربی تالیف کرده‌ است.

دکتر راشدمحصل اظهار کرد: تالیفات جامی 17 رساله یا بیشتر در خصوص تفسیر و نیز هفت اورنگ است که پنج بخش این تالیف با خمسه نظامی مشترک است.

این استاد ادبیات عنوان کرد: از نظر اشعار نیز جامی در همه زمینه‌ها طبع‌آزمایی کرده‌ است و از نظر رباعیات، قصاید و غزل‌، بعد از نظامی، جامی کسی است که مایه‌های عرفان در آثار او دیده می‌شود.

خبرگزاری ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: