كتابخانه ملی میزبان مراسم اهدای گواهی ثبت جهانی به چند اثر ایرانی

1393/8/5 ۰۹:۵۹

كتابخانه ملی میزبان مراسم اهدای گواهی ثبت جهانی به چند اثر ایرانی

روز دوشنبه 5 آبان 1393 مقارن با 27 اكتبر " روز جهانی میراث دیداری و شنیداری" كه از سوی یونسكو به منظور افزایش آگاهی از اهمیت حفاظت از اسناد دیداری و شنیداری انتخاب شده است ، از ساعت9:30 صبح مراسمی با عنوان اهدای گواهی ثبت به چهار میراث مستند ایران در فهرست حافظه جهانی در كتابخانه ملی برگزار می شود.

 

مراسم اهدای گواهی ثبت به آثار ثبت شده ایران در فهرست منطقه ای آسیا و اقیانوسیه حافظه جهانی در كتابخانه ملی برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ، روز دوشنبه 5 آبان 1393 مقارن با 27 اكتبر " روز جهانی میراث دیداری و شنیداری" كه از سوی یونسكو به منظور افزایش آگاهی از اهمیت حفاظت از اسناد دیداری و شنیداری انتخاب شده است ، از ساعت9:30 صبح مراسمی با عنوان اهدای گواهی ثبت به چهار میراث مستند ایران در فهرست حافظه جهانی در كتابخانه ملی برگزار می شود.

لازم به توضیح است ، ثبت چهار میراث مستند ایرانی در فهرست منطقه ای آسیا و اقیانوسیه حافظه جهانی دستاورد كمیته ملی حافظه جهانی در اردیبهشت ماه 93 است. این چهار اثر عبارتند از: " المسالك و الممالك" استخری از مهم ترین آثار جغرافیایی سده 4 هجری، فیلم مستند" جان مرجان "از آثار با اهمیت در حوزه حفاظت محیط زیست دریایی خلیج فارس و دیای عمان، "مجموعه اسناد و تصاویر كربلا " مربوط به سال های 1191 تا 1413 قمری (1777 تا 1992 میلادی) دولت قاجار در ایران و حكومت های پادشاهی و جمهوری در عراق و " وندیداد" مجموعه كهن ترین نوشته ها و سروده های ایرانیان و كتاب مقدس آئین زرتشت.           

شایان ذكر است حافظه جهانی عنوان برنامه ای است كه سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسكو) با هدف افزایش آگاهی همگانی ، حفاظت پایدار و دسترسی جهانی به میراث مستند بشر، آن را طرح ریزی و برای نخستین بار در سال 1992 میلادی( 1371 شمسی) به جهانیان معرفی كرد. كمیته ملی حافظه جهانی ایران نیز در جهت ثبت آثار مستند ایرانی تشكیل گردید كه یكی از كمیته های كمیسیون ملی یونسكو و نهادی شورایی است كه با مشاركت و همكاری روسای مراكز مهم میراث مستند در كشور شكل گرفته است و سازمان اسناد و كتابخانه جمهوری اسلامی ایران ریاست این كمیته را بر عهده دارد.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: