جدیدترین شماره مجله اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد/ بررسی عقلانیت سینوی

1393/7/2 ۱۲:۱۹

جدیدترین شماره مجله اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد/ بررسی عقلانیت سینوی

به همت مؤسسه اظلاعات صد و یکمین شماره ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت با مدیرمسئولی و سردبیری انشاء الله رحمتی با پرونده ای در مورد عقلانیت سینوی منتشر شد.

 

جدیدترین شماره مجله اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد/ بررسی عقلانیت سینوی

به همت مؤسسه اظلاعات صد و یکمین شماره ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت با مدیرمسئولی و سردبیری انشاء الله رحمتی با پرونده ای در مورد عقلانیت سینوی منتشر شد.

جدیدترین شماره این مجله به دبیری حسین شقاقی به ثمر رسیده‌ است، عنوان دفتر ماه این شماره عقلانیت سینوی است.

فارابي و ابن سينا در وضع تاريخي اي قرار داشتند که از سويي با فلسفه غني يونان مواجه بودند و از سوي ديگر با موج دين گرايي حاصل از تولد اسلام در ايران، اما اين انديشمندان، در عين بهره گرفتن از هر دو اين سنن، به تکرار و ترجمه و نهايتا تفسير هيچ يک از اين دو جريان فکري اکتفا نکردند، بلکه به نگارش افکاري پرداختند که به معناي حقيقي کلمه، «از آنِ آنها بود»، يعني ويژگي اي که متعلق به هر «فلسفه» اصيل است.

اين ويژگي در آثار فيلسوفي چون ابن سينا، بهترين مدل براي انديشمند امروز ايران است تا در برابر سنت فکري غالب و مسلط غرب و نيز سنت ديني بومي، نه به وکيل مدافع يکي از اين دو سنت در برابر ديگري بدل شده، و نه بين آن دو دچار سرگيجه فکري شود، بلکه انديشه و فکر را «از آنِ خود» کند.

پس از سخن دبیر دفتر ماه، بخش اصلی شماره صد و یکم به سبب گفتگویی با غلامرضا اعوانی، حورا نژاد صداقت و غلامرضا حسین پور با عنوان «ابن سینا: افقی تازه در عقلانیت» آغاز می‌گردد. در ادامه « ابن سینا، حکیمی در مدار عقلانیت» نام گفتگویی است میان محمود یوسف ثانی، غلامرضا حسین پور و حسین شقاقی.

سومین نوشتار بخش دفتر ماه مقاله‌ای است از امیرحسین خداپرست با عنوان «عقل فعال و عقل انسانی از دیدگاه ابن سینا». دومین مقاله منتشر شده در این بخش به قلم غلامرضا حسین‌پور است و به مبحث «منطق ابن سینا در وجودشناسی» اختصاص یافته است.

«خدای ابن سینا: محبوب، واجب و عقل محض» نام نوشتاری‌ست از یان ریچارد نتون که با ترجمه سیده لیلا اصغری در این بخش به چاپ رسیده‌ است.

واپسین نوشتار بخش دفتر ماه شماره صدویکم مقاله‌ای است از دبیر دفتر ماه، حسین شقاقی با عنوان «ابن سینا و ارسطو: دوگانه عقل گرایی و تجربه گرایی».

بخش ادب و هنر شماره صد و یکم شامل دو مقاله است: «تأثیر مکتب هرمسی بر عقلانیت اشراقی داستان سلامان و ابسال» به قلم هما شهرام‌بخت و «طنز پردازی سعدی شیرازی» نوشته‌ی حمید یزدان‌پرست.

اما بخش اندیشه و نظر، می توان گفت با چهار گفتگو و دو مقاله از مهمترین بخشهای این شماره از ماهنامه است: «ابن سینا، فیلسوف آزاد اندیش ایرانی» گفتگویی با غلامحسین ابراهیمی دینانی، حورا نژاد صداقت و غلامرضا حسین پور.

« قانون ابن سینا» گفتگویی با نجفقلی حبیبی از منیره پنج تنی. «فیلسوف عقلگرا» گفت و گو با سید یحیی یثربی، حورا نژادصداقت و حسین شقاقی. «علم از دین بی نیاز نیست» گفت و گویی با ولفگانگ اسمیت به ترجمه مرضیه سلیمانی.

در ادامه بخش اندیشه و نظر با دو مقاله به پایان می‌رسد «ایمان گرایی» به قلم ریچارد اچ. پاپکین و ترجمه انشاالله رحمتی و «کمال» نوشته اچ. پی. آون و برگردان زهرا غلامرضایی.

بخش کتاب شماره صد و یکم مجله اطلاعات حکمت و معرفت فارغ از بخش معرفی کتاب خارجی از کیان رضوی شامل بخش دوم «روایت و نیایش» از سیدمسعود رضوی و گفتگویی با پویا ایمانی از منیره پنج‌تنی است با عنوان «جورجو آگامبن».

در آخر، بخش گزارش، با اخباری از رویدادها و اتفاقات فلسفی و فرهنگی شماره صد و یکم را به انتها می‌رساند.
 

مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: