استاد دانشگاه: جمال الدین اسدآبادی آغازگر تفاسیر اجتماعی قرآن است

1393/4/24 ۱۱:۱۸

استاد دانشگاه: جمال الدین اسدآبادی آغازگر تفاسیر اجتماعی قرآن است

معاون دانشکده الهیات دانشگاه تهران از سید جمال الدین اسدآبادی به عنوان آغازگر تفاسیر اجتماعی قرآن یاد کرد و افزود: وی توجه به معارف قرآن را از رویکرد جامعه آغاز کرد.

 

معاون دانشکده الهیات دانشگاه تهران از سید جمال الدین اسدآبادی به عنوان آغازگر تفاسیر اجتماعی قرآن یاد کرد و افزود: وی توجه به معارف قرآن را از رویکرد جامعه آغاز کرد.

 محمود واعظی دوشنبه شب در نشست «بررسی تفاسیر اجتماعی قرآن» با بیان این مطلب افزود: اسدآبادی بر آن شد تا تبیین کند که قرآن برای زندگی روزانه و برای سعادت دنیا و آخرت ما پیام دارد و فقط برای تلاوت و ثواب بردن در مجالس نیست.

وی افزود: اعتقاد به احیاگر بودن معارف قرآن کریم، زیربنای تفسیر اجتماعی قرآن است، زیرا براساس معارف قرآن، کسی که ایمان نداشته باشد و نسبت به بدی ها واکنش نشان ندهد، مرده ای در میان زندگان است.

واعظی یادآور شد: با وجود تلاش های سید جمال الدین اسدآبادی، وی نتوانست این بیداری اسلامی را در سطح وسیعی در جامعه ایجاد کند ولی امام خمینی(ره) نه تنها این توجه عمومی را نسبت به معارف قرآن در جامعه ایجاد کرد بلکه توانست احکام اجتماعی قرآن را عملی کنند.

این پژوهشگر مذهبی همچنین گفت: بر اساس فرمایشات معصومین(ع)، اگر ما می خواهیم مشکلات خود را از قرآن استنباط کنیم باید با پرسش و دغدغه سراغ قرآن برویم و مشکلات خود را به این کتاب آسمانی عرضه و راهکارهای قرآنی را برداشت نماییم.

وی در ابتدای این نشست گفت: قرآن کریم در حالی در شبه جزیره عربستان نازل شد که این سرزمین با وجود قرار داشتن در بین دو امپراطوری بزرگ ایران و روم، به لحاظ فرهنگی دچار عقب ماندگی شدید بود.

واعظی با بیان اینکه قرآن کریم برای مسلمانان مانند قانون اساسی است اظهار داشت: لازمه این امر این است که برداشت و تفسیر از قرآن دارای یک شیوه و نظام علمی باشد وگرنه هر فردی از قرآن معنایی را برداشت می کند که مطابق میل خود اوست و نتیجه کار این می شود که گروه هایی مانند داعش و طالبان با استناد به همین آیات، مسلمانان را به قتل می رسانند.

وی تصریح کرد: اولین و بزرگترین مفسر قرآن کریم بعد از حضرت رسول اکرم(ص)، امام علی(ع) بودند که در دامان رسول ا... بزرگ شدند. امام علی(ع) منشا شکل گرفتن 15 علم جدید شدند که قبل از ایشان به هیچ عنوان مطرح نبود. علم صرف، نحو، اصول فقه، عروض، فقه و تفسیر از جمله این علوم است.

معاون دانشکده الهیات دانشگاه تهران افزود: در ابتدای خلافت امام علی(ع)، ایشان بیت المال را به عدالت و مساوات توزیع کردند و همین امر باعث شد که عده ای از یاران پیامبر(ص) به سهم خواهی برخیزند و جنگ جمل را به راه بیندازند. در ادامه به تدریج گروه ها و نحله های مختلف ایجاد شد تا هرگروهی قرآن را طبق سلیقه خود تفسیر کند.

وی توضیح داد: باید توجه کرد که مقصود از تفسیر قرآن این نیست که معنای کلمات به کار رفته در آیات قرآن را توضیح دهیم زیرا قرآن مبین و بلیغ بوده و معنای آن روشن و واضح است و ابهامی در کلمات آنها وجود ندارد؛ بلکه معنای تفسیر این است که مراد خداوند را از آن آیات بیان کنیم.

واعظی همچنین گفت: اوج تمدن اسلامی در قرن سوم و چهارم هجری بود و پیشرفت مسلمانان به جایی رسید که از غرب گروه گروه مستشرق به جوامع اسلامی می فرستادند تا زبان عربی را یاد بگیرند و راز پیشرفت مسلمانان و پیام آیات را بفهمند اما جوامع اسلامی به مرور درگیر جنگ شدند و قدرت و عظمت آنها افول کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: در اثر این افول و فاصله گرفتن از قرآن کار به جایی رسید که با توطئه دشمنان، قرآن فقط محدود به قبرستان ها و مراسم تشریفاتی شد و این روند ادامه داشت تا وقتی که در حدود 150 سال قبل سیدجمال الدین اسدآبادی و محمد عبده با سفر به کشورهای مختلف اسلامی و انجام سخنرانی هایی زیاد، زمینه توجه مسلمانان را به معارف قرآن مهیا کردند.

بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که هم اکنون در باغ موزه دفاع مقدس برپاست تا 31 تیرماه تمدید شد .

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: