دیدار مدیر دین پژوهی دانشگاه بوخوم المان از مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی

1398/3/22 ۱۲:۴۹

دیدار مدیر دین پژوهی دانشگاه بوخوم المان از مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی

روز دوشنبه 20 خرداد 1398 پروفسور ولهارد کرش، مدیر مرکز مطالعات ادیان دانشگاه رور بوخوم، و هیأت همراه از مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی دیدن و با کاظم موسوی بجنوردی مدیر و جمعی از استادان مرکز دیدار کردند. در ابتدای دیدار پروفسور کرش گزارش کوتاهی از اهداف و وظایف مرکز پژوهشی تحت نظرش ارائه کرد و خواستار همکاری دائرة المعارف در زمینه هایی مانند تاریخ ادیان آسیای غربی و به ویژه ادیان ایرانی و نیز گفتگوی درون دینی و برون دینی شد.

 

دبا: روز دوشنبه 20 خرداد 1398 پروفسور ولهارد کرش، مدیر مرکز مطالعات ادیان دانشگاه رور بوخوم، و هیأت همراه از مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی دیدن و با کاظم موسوی بجنوردی مدیر و جمعی از استادان مرکز دیدار کردند. در ابتدای دیدار پروفسور کرش گزارش کوتاهی از اهداف و وظایف مرکز پژوهشی تحت نظرش  ارائه کرد و خواستار همکاری دائرة المعارف در زمینه هایی مانند تاریخ ادیان آسیای غربی و به ویژه ادیان ایرانی و نیز گفتگوی درون دینی و برون دینی شد.

 

 

 در ادامۀ جلسه کاظم موسوی بجنوردی هم ضمن استقبال از پیشنهاد پروفسور کرش آمادگی مرکز را برای هرگونه همکاری علمی و پژوهشی  با دانشگاه رور بوخوم و مرکز مطالعات ادیان آن اعلام کرد.  بجنوردی گفتگوی درون دینی و برون دینی را از ضرورتهای جهان کنونی دانست و تأکید کرد که باید مراکز فرهنگی و پژوهشی روی چنین موضوعی کار کنند. ایشان یکی از معضلات و مشکلات بزرگ جهان را خشونت به نام دین و آدم کشی و ترور بی گناهان با سوءاستفاده از متون دینی دانست و این پرسش را مطرح کرد که کدام زمینه های شخصیتی و فرهنگی و تاریخی سبب می شود که یک دیندار با نام خدا به کشتار بیگناهان مبادرت کند. بجنوردی این نوع آدم کشی های خشن را پدیده ای جدید در دین دانست که سابقه چندانی در تاریخ ندارد و بیشتر زادۀ  افراطی گری مذهبی و سلفی گری است. بنیانگذار مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی  درک عقلانی، اخلاقی و انسانی از دین را  از ضرورتهای دنیای معاصر و  مهم ترین راه  کاهش افراط گرایی دانست و افزود. باید در مدارس و دانشگاهها و مراکز پژوهشی و فرهنگی روی این موضوع کار شود که انتخاب عقلانی و اخلاقی انسانها منافاتی با دین ندارد و دین آسمانی و الهی بیش از هر چیز دینی انسانی و اخلاقی است و به عقل و ارادۀ آزاد انسانها حرمت می نهد.

 

در این جلسه  دکتر نصرالله پورجوادی مدیر گروه فلسفه دائرة المعارف نیز با ذکر داستان زندگی و ذهن جستجوگر  و حقیقت پژوه سلمان فارسی ، زندگی او را  الگوی بسیار مناسبی برای مبحث گفتگوی درون دینی و برون دینی دانست که با استقبال پروفسور کرش و هیئت همراهش روبرو شد. 

 

در بخش دیگری از این جلسه دکتر اسماعیل شمس نیز به موضوع تکثر دینی و مذهبی در جامعه کردی پرداخت و این منطقه را نمونه مناسبی برای موضوع گفتگوی برون دینی و درون دینی دانست. ایشان اضافه کرد در گذشته در بیشتر شهرهای کردستان  مسلمانان ، یهودیان، مسیحیان، زردشتیان، یارسان ، ایزدیان و علویان و پیروان  مذاهب و نحله های کوچک دیگری در کنار هم زندگی می کردند. آنها اماکن مذهبی و مدارس خاص خود را داشتند و آزادانه به عبادت و کار می پرداختند. به موازات آن در درون دین اسلام هم شیعیان و اهل سنت هم گاه در یک روستا در کنار هم بودند و مشکلی هم با یکدیگر نداشتند. در درون مذهب سنت نیز نحله های مختلف طریقت و تصوف اعم از قادری و نقشبندی، اهل شریعت و مانند آن بدون تعرض به دیگری فعالیت و تبلیغ می نمودند. او در خاتمه با ذکر این مطلب که هر چه از گذشته به دوران کنونی می رسیم از  این تکثر و تسامح و دگرپذیری دینی و مذهبی کاسته شده  و خودمداری  و خود حق بینی جای آن را گرفته است، این پرسش را مطرح کرد که بررسی علل و زمینه های چنین وضعیتی خود می تواند موضوعی پژوهشی باشد.

 

در خاتمه این دیدار مقرر شد دکتر کیانوش کیانی هفت لنگ از طرف مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی و دکتر کیانوش رضا نیا از طرف مرکز مطالعات ادیان دانشگاه رور که از استادان حاضر در جلسه بودند تفاهم نامه ای برای همکاری مشترک میان دو مرکز آماده کنند که به امضای رؤسای هر دو طرف برسد.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: