احمد منزوی

1398/2/29 ۱۲:۲۶

احمد منزوی

سی امین شماره از مشاهیر كتابشناسی معاصر ایران كه به كوشش علی صادق زاده وایقان و از سوی خانه كتاب منتشر شده است اختصاص به «احمد منزوی» دارد.

 

سی امین شماره از مشاهیر كتابشناسی معاصر ایران كه به كوشش علی صادق زاده وایقان و از سوی خانه كتاب منتشر شده است اختصاص به «احمد منزوی» دارد.

احمد منزوی كه در سال 1301 در سامرا متولد شد فرزند كتابشناس قهار جهان تشیع شیخ آقا بزرگ طهرانی است. وی معلم، فهرستنگار، ایرانشناس، مترجم، مصحح، محقق و عضو هیات علمی مركز دائره المعارف بزرگ اسلامی بود. از منزوی تا كنون بیش از 77 جلد كتاب در تصحیح و تحقیق متون، فهرست نسخه های خطی و عكسی ایران،‌ پاكستان و هندوستان، فهرستواره كتاب‌های فارسی و حدود 50 مقاله و مصاحبه چاپ شده است. وی سر انجام در سال 1394 در تهران درگذشت.

فهرست مطالب كتاب به این قرار است: مقدمه، از تولد تا كتابشناسی، ویژگی‌های اخلاقی و علمی، حیات كتابشناسانه، پس از كتاب‌شناسی، آثار و پی‌نوشت.

در بخشی از كتاب زیرعنوان توجه خاص استاد به زبان فارسی به نقل از ناصر گلباز آمده: توجه استاد به نسخه‌های خطی فارسی با اینكه انتقادات زیادی را متوجه ایشان كرده، ولی همیشه پاسخ محكمی برای منتقدان بوده كه وقتی زمان محدودی برای پرداختن به انبوهی از نسخه‌های خطی داریم، اولویت اول با نسخه‌های خطی فارسی است. در نگارش فهرست‌های نسخه‌های خطی هم با استفاده از معادل فارسی كلمات به جای كلمات عربی، عشق و علاقه خود به زبان فارسی و فرهنگ این مرزوبوم در عمل نشان داده است. (ص10)

وی همچنین در خصوص شیوه فهرست نویسی خود گفته است: من،‌ نه از گروه محققان وسواسی و منزه‌طلب «مكتب دقت» هستم، كه ماه‌ها و سال ها كتاب نادر را در میز كارم نگاه دارم و در حول و حوش آن، بی آن‌كه نشانه‌ای از رساله در اختیار استادان و افكار عمومی اهل كتاب قرار دهم، جویای اطلاعات «دقیق» گردم و نه اهل مكتب فهرست‌نویسی به شیوه «نامگو». من طرفدار فهرست‌نویسی به شیوه تفصیلی – تحقیقی هست؛ ولی نه «بطنی»، و نه آسان‌گیرانه. (ص18)

این كتاب در سال 1398 و در 48 صفحه از سوی موسسه خانه كتاب منتشر شده است.

منبع: بساتین

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: