رئیس دانشگاه علم و فرهنگ: حفظ نام تاریخی خلیج فارس مستلزم فعالیت‌های عمیق پژوهشی است

1398/2/16 ۰۸:۰۳

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ: حفظ نام تاریخی خلیج فارس مستلزم فعالیت‌های عمیق پژوهشی است

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان دانشگاه جهاد دانشگاهی با رویکرد عمق بخشیدن به پژوهش‌های حوزه خلیج فارس، آمادگی خود را جهت تأسیس «دپارتمان بین المللی خلیج فارس» و انتشار نتایج مطالعات به زبان انگلیسی در این دانشگاه اعلام می‌کند .

 

 

دکتر سعید‌هاشمی دیروز در مراسم سیزدهمین همایش بین المللی خلیج فارس که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: خلیج فارس نام تاریخی آب‌های جنوب ایران با قدمتی سه هزار ساله است که برای همه ایرانیان از ارزش و اهمیت سیاسی، جغرافیایی، هویتی و ملی برخوردار است.

 

وی گفت: در واقع خلیج فارس به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق استراتژیک جهان با وسعتی نزدیک به ۲۳۳هزار کیلومتر مربع نه تنها برای مردم کشور ما که برای تمام جهان اهمیت دارد و این بی عدالتی‌هایی که در جعل عنوان خلیج فارس شاهد هستیم و از سوی برخی ایران ستیزان انجام شده یا می‌شود؛ خود گواه اهمیت این منطقه مهم بین المللی است.

 

هاشمی همچنین عنوان کرد: عظمت این نام تاریخی، شرق تا غرب پهنه زمین را در بر می‌گیرد و به دلیل موقعیت استراتژیک این آبراه در طول تاریخ، توجه ویژه‌ای به این قسمت از جهان شده و بی عدالتی‌هایی هم در مورد آن اتفاق افتاده است.

 

هاشمی افزود: در بیان عظمت نام تاریخی خلیج فارس همین بس که استفاده از این نام قدمتی سه هزار ساله دارد و در اکثر کتاب‌ها، اطلس‌های جغرافیایی، نقشه‌ها، سنگ نوشته‌ها، نامه‌های تاریخی و کلیه اسناد معتبری که در سراسر جهان مشاهده می‌شود از نام تاریخی خلیج‌فارس استفاده شده یا در زبان‌های مختلف دنیا از نام‌های مترادف آن نظیر سینوس پرسیکوس، بحر الفارسی، الخلیج الفارسی، دریای پارس و … استفاده شده که همه آنها امروز اسناد ارزشمند و غیر قابل انکاری محسوب می‌شوند.

 

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ همچنین متذکر شد: با وجود تمام مستندات تاریخی و با وجود اذعان مجامع بین‌المللی در مورد نام خلیج فارس برخی کشورها و افراد با نیات شخصی (مانند جمال عبدالناصر به منظور انحراف افکار عمومی جهان عرب از شکست‌های ناشی از جنگ با رژیم صهیونیستی) و نیز سیاسی (انگلیسی‌ها به منظور ایجاد مشکل همیشگی بین ایران و اعراب در منطقه) دست به تحریف نام خلیج فارس زدند و این تحریف آشکار که در ابتدا به نوعی شوخی انگاشته شد، ناگهان به قدری جدی شد که از جنگ لفظی به نوعی نبرد فرهنگی بین ایران و ایران ستیزان تبدیل شد.

 

هاشمی افزود: آنچه در نبرد فرهنگی اهمیت دارد؛ استفاده صحیح از سلاح قلم، دانش، فرهنگ و پژوهش در مجامع داخلی و بین‌المللی است و با اینکه برگزاری کنفرانس‌های خلیج فارس طی ۱۲دوره گذشته به جمع آوری اسناد و مدارک علمی کمک شایانی کرده است ولی معتقدیم که این اثرگذاری باید در حیطه بین المللی بیش‌تر محسوس باشد و مجامع جهانی را بیش از پیش تحت تأثیر خود قرار دهد که این مهم نیازمند عمق بخشیدن به دانش و پژوهش‌های دانشگاهی خلیج فارس و هدایت آنها به محافل بین المللی است.

 

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: گرامی داشتن خلیج فارس و حفظ نام تاریخی آن مستلزم فعالیت‌های عمیق پژوهشی این منطقه حساس جغرافیایی و به استناد مدارک مستند و غیر قابل انکار و هدایت آنها در حیطه ملی و بین‌المللی است.

 

هاشمی اظهار کرد: دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان دانشگاه جهاد دانشگاهی (سازمان پیشرو در این نبرد فرهنگی) با رویکرد عمق بخشیدن به پژوهش‌های حوزه خلیج فارس، آمادگی خود را جهت تأسیس «دپارتمان بین‌المللی خلیج فارس» و انتشار نتایج مطالعات به زبان انگلیسی در این دانشگاه اعلام می‌کند و در این مسیر، همکاری و همیاری وزارت علوم، دانشگاه‌های کشور، پژوهشگاه‌ها و تمامی اندیشمندان داخلی و خارجی را می‌طلبد.

 

محمدحسن طالبیان معاون رئیس سازمان فرهنگی و گردشگری هم گفت: باید پدیده نفوذ صهیونیسم در خلیج فارس جدی گرفته شود چراکه زمانی از دستیابی شوروی به خلیج فارس نگرانی داشتیم اما امروز اسرائیل در این منطقه در حال نفوذ است.

 

وی گفت: یکی از ظرفیت‌های ویژه منطقه خلیج فارس مقوله میراث فرهنگی و گردشگری است که موجب احیای مجدد شهرهای جنوبی ایران می‌شود. علاوه بر این میراث کهن خلیج فارس دانش و مهارت دریانوردی و لنج‌سازی و کشتی‌سازی است که جمهوری اسلامی ایران آن را در فهرست جهانی میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت کرده است.

 

طالبیان گفت: مناطقی که در گذشته اهمیت داشتند و نام خلیج فارس به آنها گره خورده است مجدداً باید احیا شوند. جاسک به عنوان دروازه خلیج فارس از دوره هخامنشیان بندری آزاد و پرجمعیت بوده است. بندر لنگه نیز به عنوان عروس خلیج فارس شناخته شده است. و باید از این ظرفیت‌ها در حوزه خلیج فارس استفاد کرد.

 

معاونت فرهنگی سازمان میراث فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: توجه به رویدادهای بین‌المللی مهم در حاشیه خلیج فارس نظیر جام جهانی ۲۰۲۲قطر و نمایشگاه‌های بین‌المللی برای معرفی این هویت کهن‌سال ایرانی به جهان و جهانیان در آینده باید با توجه بیشتری دنبال شود.

 

فاطمه ذوالقدر نماینده مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم گفت: یکی از راه‌های رونق تولید موضوع توریسم و گردشگری است که می توان در حاشیه خلیج فارس بیشتر از این ظرفیت استفاده کرد.

 

وی گفت: یکی از راه‌های رونق تولید موضوع توریسم و گردشگری است که می تواند در حاشیه خلیج فارس بیشتر از این ظرفیت استفاده کرد و‌ از آن درآمدزایی کرد.

 

ذوالقدر خاطرنشان کرد: امیدوارم این همایش‌ها باعث شود هم مطالعات‌مان را در این حوزه بیشتر کنیم و هم از پتانسیل‌های موجود در این حوزه بیشتر استفاده کنیم .

 

جمالی نوبندگانی عضو کمیسیون امنیت ملی و‌سیاست خارجی مجلس هم با بیان اینکه دانشگاهیان در خط مقدم دفاع از نام خلیج فارس هستند،گفت: سخنان ترامپ ما را منفعل نخواهد کرد و ما باتوجه به منافع کشور عمل می‌کنیم.

 

وی افزود: مشکلات بین چند کشور دلیل نمی شود که نام خلیج فارس را تغییر دهند، درحالی که دولت‌های عربی فکر می‌کنند با پول و نفوذ می توانند نام خلیج فارس را عوض کنند. وی گفت: ما همواره در حد توان خود از خلیج فارس و نام آن حمایت کردیم و حتی در دوران جنگ تحمیلی نیز خویشتن داری بسیاری از خود داشتیم.

 

جمالی در پایان خاطر نشان کرد: اکنون نیز سخنان ترامپ ما را منفعل نخواهد کرد و ما با توجه به منافع کشور عمل می کنیم .

 

بنابراین گزارش در پایان این مراسم از کتاب مجموعه مقالات سیزدهمین همایش ملی –فرهنگی با عنوان خلیج فارس با محوریت جزیره کیش که به اهتمام دکترسیدسعیدهاشمی ،رحیم یعقوب زاده،دکترعیسی علیزاده وصدرا عمویی رونمایی شد.

منبع: روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: