دکتر اشرف بروجردی: «آرشیو هنر» به کتابخانه ملی اضافه شد

1398/2/16 ۰۸:۰۱

دکتر اشرف بروجردی: «آرشیو هنر» به کتابخانه ملی اضافه شد

مراسم بزرگداشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب، با حضور دکتر اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، دکتر حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری، ایرج راد و پرویز پورحسنی از بازیگران سینما و تئاتر، در محل کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

 

مراسم بزرگداشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب، با حضور دکتر اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، دکتر حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری، ایرج راد و پرویز پورحسنی از بازیگران سینما و تئاتر، در محل کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

 

در این مراسم، اشرف بروجردی ضمن خوش آمدگویی به حضار بیان کرد: بحث اصلی در حوزه اسناد، بحث «حافظه ملی» است. ما آرشیوی تحت عنوان «آرشیو اسناد» داریم و خبر خوب آنکه «آرشیو هنر» هم به تازگی به آن اضافه شده است؛ زیرا در سازمان اسناد، اسناد مربوط به حوزه هنر مفقود بودند و این آرشیو می تواند به عنوان بخشی از هویت فرهنگ ایرانی تعریف شود. کلیه بخش‌های هنری، هم در قالب نوشتار و هم در قالب تصویر، به عنوان گنجینه هنر برای آیندگان، در «آرشیو هنر» ثبت و نگهداری می شوند.

 

وی افزود: کارکرد اصلی آرشیوها، هویت سازی است. آرشیوها هویت ملت‌ها را تعریف می‌کنند و رسالت سازمان اسناد، جمع‌آوری و حفظ همه میراث مکتوب موجود است تا آن را در مجموعه‌ای تحت عنوان «آرشیو ملی» جمع‌آوری کند. وظیفه ما آن است تا در حفظ این اسناد بکوشیم و از آن به عنوان منبعی برای تحقیق و رسیدن به شرایط بهتر استفاده کنیم.

 

بروجردی تصریح کرد: آرشیو زمانی ارزشمند است که بتواند در معرض دید قرار گیرد و گردش آزاد اطلاعات وجود داشته باشد و بتوان از آن بهره برد. بنابراین دولت‌ها موظف هستند در راستای شفاف سازی و به اشتراک گذاری آرشیوها با اصحاب هنر و دانش و فرهنگ بکوشند. این حق همه انسان‌هاست که بواسطه کرامتی که از آن برخوردارند، نسبت به چیزی که خودشان در ایجادش نقش داشتند، معرفت کسب کنند. سازمان اسناد ملی، منبع علمیِ برخوردار از بهترین منابع نوشتاری در قالب «سند» است.

 

وی افزود: ما در سال ۹۷ توانستیم اسناد خانواده‌هایی که در انقلاب تاثیرگذار بودند، از جمله خاندان مطهری، را در سازمان ثبت کنیم. مهمترین درخواست ما به عنوان یک پایگاه اطلاعاتی و یک منبع از همه شخصیت‌ها و سازمان‌ها و خاندان‌ها آن است که اسنادشان را برای بهره گیری عمومی، در اختیار ما قرار دهند و مطمئن باشند از آنها محافظت می شود. اگر این اسناد در خانواده‌ها باقی بماند، بلا استفاده خواهد بود. در همین راستا یک گردهمایی بزرگ در سال ۹۸ جهت تکریم اهداکنندگان خواهیم داشت و نام کسانی که اسنادشان را به سازمان دادند، ثبت می شود.”

 

وی در ادامه گفت: می دانید جامعه به سمت الکترونیک کردن اسناد می رود و سازمان در تلاش است اسناد الکترونیک را ثبت و نگهداری کند. بدین منظور لازم است استانداردهایی برای سندسازی و حفظ آن تعریف شوند؛ که این کار آغاز شده است. سازمان اسناد و کتابخانه ملی آمادگی دارد استانداردها و شیوه‌های تدوین سند را در اختیار عموم قرار دهد تا دیگران بتوانند بر اساس آن، اسناد خود را تنظیم کرده و به سازمان تحویل دهند.

 

بروجردی تاکید کرد: اسناد دفاع مقدس اهمیت ویژه ای دارند. رزمندگان ما آثاری را ثبت کردند که تکرار شدنی نخواهد بود و دولت به عنوان بالاترین دستگاهی که توانسته به دفاع مقدس جهت دهد، در تولید این اسناد نقش داشته است. این اسناد به همه ملت ایران تعلق دارد چون تک تک ایرانیان در تولید آن نقش داشته اند؛ لذا باید در آرشیو ملی ایران نگهداری شود تا در آینده بتوانیم به نسل‌های بعدی پاسخگو باشیم و بگوییم توانسته ایم آثار کسانی که از کشور محافظت کردند را حفظ کنیم.

 

حسام الدین آشنا طی سخنانی در این مراسم گفت: در آستانه شروع ماه رمضان باید بگویم که ماه رمضان با موضوع سند خیلی رابطه دارد. سندِ هویتِ مسلمانان در این ماه نازل شده است. اگر فرهنگ ثبت، دقت در نگارش و اصرار بر ثبت وجود نداشت، ما امروز قرآنِ موجود را نداشتیم. تنزیل، قرائت و کتابت، هر سه باهم قرآنِ ما را ساختند. به یک معنا گفته شده که مسلمانان، فرهنگ مذهبی را از شفاهی به کتبی تبدیل کرده اند. سخن من در این مجلس مکرم، درباره سیاست گذاری اعتدالی و سندپژوهی است.

 

وی تاکید کرد: : سند در جامعه‌ای ارزش دارد که فرهنگ استناد در آن جامعه محترم است. در جامعه‌ای که هرکس ادعایی کند، همه از او می پرسند «سندت کجاست؟»، سند ارزشمند است. در جامعه ای که می توان بدون سند تهمت زد و از عواقب سخنان غیر مستند فرار کرد، در این جامعه اول فرهنگ استناد سرکوب شده است. در جامعه ای که سیاستگذاران ثبت اطلاعات را ترویج می کنند، اشتباهات راهبردی کمتر است.در کشور ما بسیاری از تصمیمات، اصولاً مکتوب نمی شود. چرخه اطلاعات، گاه در بالاترین سطوح، ناقص است؛ زیرا مهمترین تصمیمات در حلقه‌های شفاهی گرفته می شود که صورت جلسه و مستندی از آن موجود نیست و چون مستندی نداریم، به خاطرات شفاهی رجوع می کنیم که غالبا دچار تعارضات فراوان هستند.

 

وی در ادامه گفت: استادی داشتیم در درس «سیاست گذاری» که می گفت در تصمیم گیری‌ها، سوابق امور مهم هستند. اگر جایی مدیر شدند، هر وقت خواستید تصمیمی بگیرید، بگویید سوابق موضوع ضمیمه شود. وقتی به سند رجوع نمی کنیم، تصمیم گیری آسان می‌شود زیرا جهل، با سهولت همراه است. امروز باید دست کارشناسان شریف اسناد را بوسید زیرا امکان آن را فراهم می کنند که افراد، با مدیران و مسئولان اتمام حجت کنند.

منبع: روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: