نمایش شهاب سنگ ناصرالدین شاه در کاخ گلستان

1398/2/8 ۱۳:۵۴

نمایش شهاب سنگ ناصرالدین شاه در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از به نمایش درآمدن شهاب سنگی متعلق به دوره قاجار از فردا (یک شنبه) در این کاخ خبر داد. بیش از 138 سال پیش در حوالی اشتهارد واقع در غرب تهران، شهاب سنگی به جرم 54 کیلوگرم سقوط کرد. ایل شاهسون در حوالی محل سقوط شهاب سنگ چادر زده بود و اهالی ایل سه ساعت پیش از غروب آفتاب شاهد این واقعه بودند.

 

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از به نمایش درآمدن شهاب سنگی متعلق به دوره قاجار از فردا (یک شنبه) در این کاخ خبر داد.

بیش از 138 سال پیش در حوالی اشتهارد واقع در غرب تهران، شهاب سنگی به جرم 54 کیلوگرم سقوط کرد. ایل شاهسون در حوالی محل سقوط شهاب سنگ چادر زده بود و اهالی ایل سه ساعت پیش از غروب آفتاب شاهد این واقعه بودند.

خان ایل، شهاب سنگ را به دربار ناصرالدین شاه فرستاد. دربار نیز قطعاتی از آن را به نزدیکان هدیه کرد. تا این که «هنری وارد» آمریکایی و فعال اجتماعی متوجه وجود این شهاب سنگ شد.

وی برای تکمیل مجموعه خود به ایران سفر کرد و سرانجام قطعه ای از این شهاب سنگ را با خود برد؛ این گونه بود که تکه های شهاب سنگ در بیش از 10 موزه بزرگ علوم طبیعی جهان پخش و نامش در کتاب های بزرگ شهاب سنگ های جهان بارها و بارها چاپ شد.

مسعود نصرتی به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: این شهاب سنگ در بزرگ ترین و نخستین نمایشگاه تخصصی شهاب سنگ‌های ایران و بیابان لوت به نمایش در می‌آید

که با همکاری پایگاه میراث جهانی بیابان لوت و حجت کمالی - رکورد دار کشف شهاب سنگ در ایران - برگزار می‌شود.

وی با بیان این‌که به طور کلی از کشف نخستین شهاب سنگ ایران در 138 سال پیش که به شهاب سنگ ورامین معروف است تاکنون آمار شهاب سنگ‌های ثبت شده در ایران به 299 شهاب سنگ در سال 2019 رسیده است، افزود: شهاب سنگ ورامین، پس از سقوط به دربار ناصرالدین شاه برده شده و در آن جا نگهداری می‌شود.

نصرتی با بیان این‌که بزرگ‌ترین شهاب سنگ ایران، یکی از 145 شهاب سنگ مزوسیدریتی جهان است که تا ژوئیه 2009 میلادی کشف و ثبت شده، گفت: این شهاب سنگ‌ها نوع خاصی از شهاب سنگ‌های سنگی - آهنی هستند، همچنین این شهاب سنگ یکی از هفت شهاب سنگ مزوسیدریتی در جهان است که هنگام سقوط و برخورد با چشم رصد شده و به یقین شهاب سنگ است.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان بیان کرد: در کنار نمایش شهاب سنگ کاخ گلستان از بزرگترین مجموعه شهاب سنگ با بیش از 700 قطعه رونمایی می شود که با تلاش حجت کمالی در بولتن بین المللی به ثبت رسیده است.

این شهاب سنگ که ابتدا نزدیک به 54 کیلوگرم وزن داشت، قسمت اصلی آن در کاخ گلستان، سالم باقی مانده است. باقی قطعات آن هم در موزه های تاریخ طبیعی نیویورک، واشنگتن، فیلدشیکاگو، وین و بریتانیا، دانشگاه های هاروارد اسلو، استراسبورگ و آریزونا، واتیکان و موسسه ژئوفیزیک تهران و تعداد دیگری از موزه های علوم طبیعی و دانشگاه های مطرح جهان نگهداری می شوند.

شهاب سنگ ورامین، گرچه به احتمال زیاد در ورامین سقوط نکرده، چون هویتی جز این نام ندارد، باید این نام را برای آن حفظ کرد.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: