سیل و مساله شر

1398/1/17 ۱۲:۱۷

سیل و مساله شر

نوروز امسال به علت بارش‎های گسترده و نامترقبه و جاری شدن سیل و سیلاب در نقاط مختلف ایران با مصائب و دشواری‎های سهمناك و آزارنده‎ای برای هموطنان ما همراه بود. بسیاری از ایرانیان در شمال و جنوب و غرب كشور چنان كه در رسانه‎ها دیدیم و خواندیم، بی‎خانمان شدند، شمار قابل توجهی عزیزان‎شان را از دست دادند، تعداد كثیری از مردم آسیب‌های جبران‌ناپذیر مادی و معنوی متحمل شدند و خلاصه وجدان جمعی ایرانیان در آستانه سال و در روزهایی كه شكوهمندترین جشن ملی ایشان در آن برگزار می‎شود، به‌شدت جریحه‎دار شد.

 

محسن آزموده: نوروز امسال به علت بارشهای گسترده و نامترقبه و جاری شدن سیل و سیلاب در نقاط مختلف ایران با مصائب و دشواریهای سهمناك و آزارندهای برای هموطنان ما همراه بود. بسیاری از ایرانیان در شمال و جنوب و غرب كشور چنان كه در رسانهها دیدیم و خواندیم، بیخانمان شدند، شمار قابل توجهی عزیزانشان را از دست دادند، تعداد كثیری از مردم آسیب‌های جبران‌ناپذیر مادی و معنوی متحمل شدند و خلاصه وجدان جمعی ایرانیان در آستانه سال و در روزهایی كه شكوهمندترین جشن ملی ایشان در آن برگزار میشود، به‌شدت جریحهدار شد. این واقعه هولناك و دردناك، بار دیگر پرسشهای فراوانی را پیش روی اذهان دردمندان جامعه مطرح كرد؛ مثل اینكه چرا این واقعه به این شكل و با این پیامدهای دردناك رخ داد؟ علل و عوامل وقوع این بارشهای گسترده و سپس روان شدن سیل و سیلاب چه بود؟ آیا می‌شد جلوی وقوع آن یا حداقل كاستن فجایع و عواقب آن را گرفت؟ عكسالعمل و واكنش درست در برابر این رویداد چیست؟ آیا همه‌ چیز را باید به علل و عوامل طبیعی و در نتیجه خارج از محدوده توان انسان فروكاست یا باید از نقش عوامل انسانی نیز یاد كرد؟

لابد شما نیز در روزهای گذشته پرسش‌ها و سوالهای مشابهی را نزد خودتان یا در گفت‌وگو با دیگران مطرح كرده‌اید و احتمالا پاسخهای متفاوتی از منظرها و سطوح مختلف به برخی از آنها از صاحبنظران مختلف اعم از سیاستمداران، كارشناسان محیط زیست، جامعه‌شناسان، تحلیلگران مسائل روز، متخصصان مدیریت شهری و در نهایت دوستان و آشنایان شنیده‌اید. اما از منظر كلاسیك فلسفی درباره وقوع این فاجعه تلخ و مصیبتبار چه میتوان گفت؟ آیا تفكر فلسفی میتواند نوری بر زوایای تاریك پرسشهای فوق بیندازد؟

در وهله نخست به نظر میرسد پدیده سیل و سیلاب، مثل زلزله یا صاعقه یا توفان، یك پدیده طبیعی است و نظر به سرشت مخرب و ویرانگرش، از شرور طبیعی محسوب می‏شود. به بیان روشنتر یكی از جدیترین و در عین حال دشوارترین مباحث فلسفی، مساله شر و بحث از شرور است، یعنی اینكه در جهان هستی، خواه ناخواه با پدیده یا پدیدههایی سلبی، آسیبرسان، مضر و ناپسند مواجه هستیم. یكی از مشغلههای فیلسوفان - به خصوص آنها كه به «تئودیسه» و كمال عالم قائلند - یافتن توجیه برای شرور عالم است. آگاهان به فلسفه میدانند كه فلاسفه در گام نخست، میان دو دسته از شرور، تمایز قائل میشوند: 1- شرور طبیعی مثل زلزله، سیل، توفان، صاعقه، بیماریهای لاعلاج و ... 2- شرور انسانی یا اخلاقی مثل دروغ، قتل، دزدی، غارت، تجاوز به حقوق دیگران و ... روشن است كه مبنای این تفكیك، توانایی انسان در به وقوع پیوستن این شرور است. یعنی به سادگی تصور میشود كه عاملیت و مدخلیت انسانها در شرور اخلاقی آشكار و مبرهن است، اما شرور طبیعی، خارج از محدوده دخل و تصرف آدمیان هستند. بنابراین اگرچه آدمیان میتوانند جلوی قتل و غارت و تجاوز را بگیرند، اما در پیشگیری از فجایع (و به تعبیر فلسفی شرور) طبیعی ناتوانند.

اما در زمانه ما فارغ از اینكه فلاسفه، چه پاسخهایی برای مساله شر ارایه كردهاند، میتوان به راحتی در تفكیك و تمایز فوق میان شرور طبیعی و شرور انسانی تردید كرد. به عبارت دیگر در روزگاران گذشته، سطح مداخله انسان در طبیعت و میزان توانایی او در آن بسیار ناچیز بود و در نتیجه نه فقط نمی‌شد از وقوع فجایعی چون سیل جلوگیری كرد، بلكه توان آدمیزاد برای مقابله با آن اندك بود. در روزگار ما اما

نه فقط آدمها به لحاظ تواناییهای فنآورانه و علمی برای كاستن از درد و رنج شرور مذكور بسیار پیشرفت كرده‌اند، بلكه شوربختانه بسیاری از این فجایع یا شكل تلخ و دردناك ظهور و بروز آنها ناشی از تعامل نادرست و دستاندازیهای بیرویه و مداخلههای نابجای انسان در طبیعت است. به تعبیر دیگر امروز به سختی بتوان دست كم شكل وقوع سیل‌ها و توفانها در زمانه كنونی را یكسره ناشی از عوامل خارج از دسترس انسان خواند و متاسفانه بسیاری از این فجایع بازتابی از رفتار ناپسند ما آدمیان با طبیعت است. در نتیجه ضروری است این تصور خام و مسوولیتگریز را كه وقوع این مصیبتها با این پیامدهای ناگوار، ناگزیر و خارج از اختیار و اراده انسان است را كنار گذاشت و از ضرورت پذیرش قصور و تقصیری كه گریبانگیر همه ما انسان‌هاست، سخن گفت و برای پیشگیری و مدیریت وقایعی از این دست و كاستن از درد و رنج آدمیان و صد البته سایر موجودات، اعم از حیوانات و گیاهان و اشیا آستین بالا زد.

منبع: روزنامه اعتماد

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: