پیام یونسکو به مناسبت ثبت جهانی نوروز

1397/12/11 ۱۳:۴۹

پیام یونسکو به مناسبت ثبت جهانی نوروز

گذرزمان فرصتی برای ساختن پل میان انسان‌هاست مدیر کل یونسکو، در پیامی به مناسبت ثبت نوروز در میراث جهانی ناملموس، گفت: نوروز می‌گوید که گذر زمان فرصتی برای ساختن پل میان انسان‌هاست.

 

 

گذرزمان فرصتی برای ساختن پل میان انسان‌هاست

مدیر کل یونسکو، در پیامی به مناسبت ثبت نوروز در میراث جهانی ناملموس، گفت: نوروز می‌گوید که گذر زمان فرصتی برای ساختن پل میان انسان‌هاست.

«اودری ازوله» در این پیام که به مناسبت برگزاری مراسم بزرگداشت دهمین سالگرد ثبت نوروز در فهرست میراث فرهنگی معنوی یونسکو منتشر شده ضمن تبریک فرارسیدن نوروز به همگان آورده است: نوروز آغاز سالی نو و طلیعه بهار است. در حالی که همه ما مشتاقانه روزهای گرم‌تر و بیداری دوباره طبیعت را انتظار می‌کشیم، خوشحالم که شما در شهر جذاب تهران، این رویداد را با اجرای موسیقی و نمایش‌های دیگر جشن می‌گیرید که در واقع پرتوی است از غنای تجلیات فرهنگی که به زندگی میلیون‌ها نفر در ایران می‌تابد، میراث مشترکی که در گستره آسیای مرکزی، و جنوب و غرب آسیا نیز جشن گرفته می‌شود.

وی در این پیام می افزاید: نوروز نماد برجسته ای است از اهمیت میراث فرهنگی معنوی که نسل به نسل منتقل می‌شود و به برگزارکنندگان آن هویت و پیوستگی می‌دهد. ترانه‌ها، رقص‌ها، افسانه‌سرایی‌ها، آیین‌ها و بازی‌های سنتی و جمع شدن بر سفره خوردنی‌های جشن‌های نوروزی شاهد زنده‌ای است از تنوع خلاق که ارزش‌های صلح، همبستگی میان نسل‌ها و درون خانواده‌ها، درک متقابل و روابط خوب بین همسایگان را ترویج می‌کند.

مدیر کل یونسکو در این پیام یادآورشده است: دوستی هم‌جوارانه میان کشورهایی که در آن نوروز جشن گرفته می‌شود، این امکان را فراهم ساخت تا نوروز در سال 2009 به طور مشترک توسط آذربایجان، هند، ایران، قرقیزستان، پاکستان، ترکیه و ازبکستان در لیست میراث فرهنگی ناملموس بشریت، تحت کنوانسیون 2003 برای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس ثبت شود و در ادامه به افغانستان، عراق، قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان در سال 2016 گسترش یابد.

به گفته وی این ثبت نتیجه تلاش‌ها و همکاری‌های طولانی میان این کشورها بوده و نشان دهنده تمایل مشترک برای به رسمیت شناخته شدن نوروز توسط جامعه بین‌المللی است. این امر همچنین راه را برای تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در به رسمیت شناختن 21 مارس به عنوان روز بین‌المللی نوروز هموار کرد. مطمئنم که رونمائی از «تمبر جهان نوروز» نقش مهمی در تعمیق بزرگداشت جشن‌های نوروز خواهد داشت و شما امروز از آن لذت خواهید برد.

«اودری ازوله» درادامه این پیام تاکید دارد که نوروز، با تنوع، عمق و غنایش، در واقع فرصتی است که می‌باید همه ما را به هم نزدیک‌تر کند. جشن‌های مشترک نوروزی، مردمانی را با فرهنگ‌ها، ملیت‌ها، ادیان، مناطق و زبان‌های گوناگون با هم متحد می‌کند که از این راه به پیوستگی‌های مشترک خود پی می‌برند.

به گفته وی مراسم نوروز از نظر روحی باز و دربرگیرنده همه است و یک نقطه ورود برای همه افراد از سنین مختلف برای برقراری تماس و ارتباط با دست اندرکاران و جوامع در چارچوب یک جشن فراهم می‌سازد.

 

** ثبت و جشن نوروز در یک نگاه

هشتم مهرماه ۱۳۸۸ آیین باستانی «نوروز» با عضویت هفت کشور و با عنوان یک پرونده‌ مشترک در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسید. پرونده‌ای مشترک با درخواست و مدیریت ایران و همکاری کشورهای جمهوری آذربایجان، هند، قرقیزستان، پاکستان، ترکیه و ازبکستان که آن سال به‌عنوان سومین اثر در فهرست میراث ناملموس جهانی و نخستین اثر ناملموس ایرانی در این فهرست جهانی ثبت شد.

جشن جهانی نوروز نام همایشی است که در آن، سران کشورهایی که نوروز را جشن می‌گیرند گردهم می‌آیند و این آیین باستانی را گرامی می‌دارند. این گرامیداشت در روزهای نوروز انجام می‌شود و کشورهای صاحب نوروز بیشتر کشورهای جنوب غربی آسیا، آسیای میانه، قفقاز، شبه قاره هند و بالکان در آن شرکت می‌جویند و هر ساله یکی از این کشورها میزبان جشن جهانی نوروز است.

جشن نوروز به عنوان باستانی‌ترین جشن تمدن بشری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به ثبت رسیده‌است. بنابر مدارک تاریخی بدست آمده، در زمان هخامنشیان نمایندگانی از اقوام مختلف در شهر پارسه گرد می‌آمدند و این روز را جشن می‌گرفتند.

نوروز را در بیشتر کشورهای خاورمیانه، آسیای میانه، قفقاز، شبه قاره هند و بالکان جشن می‌گیرند از جمله در ایران، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، پاکستان و کردستان عراق.جغرافیای پهناور جشن نوروز و همزمانی آن با بهار طبیعت در نیمکرهٔ شمالی و پیشینهٔ باستانی آن و تأکید این جشن بر نوع‌دوستی و مهرورزی در میان جهانیان، باعث توجه سازمان ملل و دیگر کشورها به نوروز شد.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: