علوم اجتماعی مایل به اندیشیدن، نقد و روشنگری است

1397/11/27 ۰۷:۱۹

علوم اجتماعی مایل به اندیشیدن، نقد و روشنگری است

مقصود فراستخواه گفت: علوم اجتماعی مایل به اندیشیدن، نقد و روشنگری است و نسل‌های جدید علمی هم در راهند. مقصود فراستخواه جامعه‌شناس ایرانی و عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در ارزیابی خود از وضعیت کمی و کیفی علوم اجتماعی پس از انقلاب اسلامی عنوان کرد: علوم اجتماعی می‌شود گفت با چنگ و دندان تلاش کرده و خیلی زمینه خوبی برایش فراهم نبوده است.

 

مقصود فراستخواه گفت: علوم اجتماعی مایل به اندیشیدن، نقد و روشنگری است و نسل‌های جدید علمی هم در راهند.

مقصود فراستخواه جامعه‌شناس ایرانی و عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در ارزیابی خود از وضعیت کمی و کیفی علوم اجتماعی پس از انقلاب اسلامی عنوان کرد: علوم اجتماعی می‌شود گفت با چنگ و دندان تلاش کرده و خیلی زمینه خوبی برایش فراهم نبوده است.

 

وی ادامه داد: طی این چهار دهه دیدگاه‌هایی مطرح شد که ایدئولوژی بر علم حاکم شد و ایدئولوژی دولتی دچار یک وضعیت و هژمونی شد که سبب شد بیشترین لطمه را علوم انسانی و علوم اجتماعی ببیند و با دیدگاه‌هایی مثل بومی‌سازی، آزادی فکری متفکران علوم انسانی و امکان های معرفت شناختی سلب شد.

 

به گفته فراستخواه، البته این باز نشان دهنده زمینه‌ها و ظرفیت‌ها و قابلیت‌های تمدنی این جامعه است. ظرفیت‌های فرهنگی جامعه به رغم همه محدودیت‌ها و کمبودهایی که می‌بینیم به گونه‌ای است که علوم اجتماعی همچنان نفس می‌کشد.

 

وی تاکید کرد: علوم اجتماعی مایل به اندیشیدن، نقد و روشنگری است و نسل‌های جدید علمی هم در راهند و اگر این امکان فراهم شود مسلم می‌تواند برای سرزمین و محافظت و آینده این سرزمین بسیار موثر باشد.

 

این استاد جامعه‌شناسی در پاسخ به این سوال که آیا کارنامه نشر علوم اجتماعی قابل دفاع است؟ عنوان کرد: متاسفانه به دلیل محدودیت‌ها و زمینه‌های نامساعد و سیاست‌های غیر حمایتی که وجود داشته و از سوی دیگر سیاست‌های کنترلی و مداخله‌ای موجب شده علوم اجتماعی کتاب‌های جدی منتشر نکند. بنابراین برخی محدودیت‌ها مانع شکوفایی علوم انسانی و اجتماعی شده و من معتقدم ظرفیت‌هایی برای این جامعه است که می‌تواند بار علوم اجتماعی را به دوش بکشند.

 منبع: ایبنا

 

 

 

 

 

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: