مراسم پایانی «جایزه کتاب سال» برپا شد

1397/11/17 ۱۲:۳۶

مراسم پایانی «جایزه کتاب سال» برپا شد

مراسم پایانی سی‌وششمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست‌وششمین دوره جایزه جهانی کتاب سال با تقدیر از برگزیدگان با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد.

 

مراسم پایانی سی‌وششمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست‌وششمین دوره جایزه جهانی کتاب سال با تقدیر از برگزیدگان با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد.

 

در این مراسم که امروز (سه‌شنبه، ۱۶ بهمن‌ماه) در تالار وحدت برپا شد حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی راد - دبیر علمی جایزه کتاب سال - با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گفت: انقلاب ایران، انقلاب قلم، کتاب، آگاهی و درایت است.

 

او سپس گزارشی از مراحل داوری جایزه «کتاب سال» داد و اظهار کرد: مجموعه آثار مکتوب ارسال‌شده به دبیرخانه جایزه ۵۰۲۸۰ عنوان کتاب بود که نسبت به سال ۹۵ افزونی داشت. ۱۳۰۶۸ کتاب به مرحله دوم و سپس ۲۷۲ عنوان کتاب به مرحله پایانی راه یافتند. هر کتاب توسط سه داور در این مرحله ارزیابی می‌شود تا امتیازات لازم را دریافت کند. در بخش خارجی نیز ۲۷۰۰ کتاب بررسی شدند که ۲۴۴ اثر به مرحله دوم و ۲۸ اثر به مرحله پایانی رسید. در این بخش ۱۰ برگزیده خواهیم داشت. در بخش داخلی نیز ۱۰ برگزیده و ۴۲ تقدیری داریم.

 

مهدوی‌راد همچنین بخشی از یادداشتی را که برای چهل‌سالگی انقلاب آماده کرده بود، برای حاضران خواند و گفت: نعمت انقلاب نعمت بزرگی است، نعمت آزادی و فرهیختگی. شناخت انقلاب و تعهد به آن امر مهمی است و خدا را شاکریم که این جریان سترگ پژوهشی یعنی کتاب در نظام مقدس بالیده است.

 

او در پایان از مقام معظم رهبری، حسن روحانی - رئیس‌جمهور -، سیدعباس صالحی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - و محسن جوادی - معاون فرهنگی وزارت ارشاد - تشکر کرد.

 

در ادامه مراسم سیدعباس صالحی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران خلاف انقلاب‌های دیگر جهان انقلاب گلوله نبود، بلکه انقلاب کلمه بود. این موضوع در سخنرانی‌ها، اعلامیه‌ها، سرودهای انقلابی و نوشته‌ها حضور پیدا کرده است.

 

او افزود: انقلاب اسلامی از این جهت متمایز و ممتاز بود که بعد از پیروزی نیز این وفاداری را حفظ کرده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اتفاقات قابل توجهی در این ۴۰ سال در حوزه کتاب و نشر افتاده است، گفت: قبل از انقلاب اسلامی و در سال‌های ۲۰ تا ۵۷ حدود ۵۰ هزار عنوان کتاب تولید شده بود و پس از انقلاب از سال ۵۷ تا ۹۶، ۱۲۳۰ هزار عنوان کتاب تولید شده است؛ این موضوع نشان‌دهنده این است که کتاب در حرکت و رشد بوده است. اگر بخواهیم مقایسه دیگری داشته باشیم، در دهه اول انقلاب ۳۵ هزار عنوان کتاب تولید شده است و در دهه چهارم انقلاب ۷۲۶ هزار عنوان کتاب تولید شده که نشان‌دهنده رشد تولید کتاب است.

 

او خاطرنشان کرد: اگر به جهش علمی کشورمان در چهار دهه گذشته نگاه بیندازیم اتفاقات قابل توجهی رخ داده است که بخشی از آن را مدیون مؤلفان و مترجمان هستیم، کسانی که با تولید کتاب فرصت علمی ایجاد کردند. در علوم عملی ۱۳۳ هزار عنوان کتاب تولید شده است. اگر بخواهیم مقایسه کنیم در دهه اول انقلاب حدود ۴ هزار عنوان کتاب در این زمینه تولید شده و در دهه چهارم این میزان به ۸۸ هزار عنوان کتاب رسیده است، این موضوع نشان‌دهنده این است که کشور ما از لحاظ علمی مسیر رو به رشد و توسعه را در پیش گرفته است. در حوزه‌های علوم انسانی و اسلامی نیز این مسیر را داشته‌ایم.

 

سیدعباس صالحی در ادامه بیان کرد: اگر بخواهیم یک نگاه آمایشی به کتاب داشته باشیم خواهیم دید در حوزه‌های مختلف نیز پیشرفت داشته‌ایم؛ مثلاً در حوزه جنسیت، زنان در حوزه تألیف پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند و این موضوع سال به سال متفاوت است. در سال ۵۰، ۹۶ درصد از نویسندگان مرد و فقط ۴ درصد از نویسندگان زن بودند اما در دهه چهارم انقلاب ۷۱ درصد از نویسندگان را مردان و ۲۹ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. این فاصله بین زنان و مردان سال به سال نزدیک تر می‌شود و می‌توان گفت این شکاف جنسیتی که در تولید علم، فرهنگ، اخلاق و ارزش وجود داشته، کاسته می‌شود. در حوزه داستان نیز فاصله زنان و مردان بسیار کم شده و می‌توان گفت به فاصله برابر رسیده‌اند. همه این‌ها خبرهای خوبی در حوزه اندیشه، فکر و فرهنگ کشور محسوب می‌شود.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان اظهار کرد: البته در حوزه ناشران نیز شرایط قابل توجهی به وجود آمده است. ناشران فعال بر اساس رده‌بندی خانه کتاب ناشرانی هستند که در سال ۲۰ تا ۵۰ کتاب تولید کنند. در دهه اول انقلاب حدود ۱۷ ناشر این میزان تولید را داشتند اما در دهه چهارم این تعداد به ۶۰۰ ناشر رسیده است. همچنین ناشران حرفه‌ای ناشرانی هستند که بیش از ۵۰ عنوان کتاب تولید کنند. در دهه اول انقلاب ۵ ناشر حرفه‌ای وجود داشته اما حالا در دهه چهارم ۲۸۶ ناشر حرفه‌ای داریم که بیش از ۵۰ عنوان کتاب تولید می‌کنند.

 

در ادامه برگزیدگان جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی - رئیس‌جمهور -، سیدعباس صالحی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - و حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی راد - دبیر علمی جایزه کتاب سال - معرفی و تقدیر شدند.

 

پایان‌بخش مراسم هم صحبت‌های رئیس‌جمهور بود. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی  با بیان این‌که انقلاب ما بی تردید یک انقلاب فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بود و از کتاب آغاز شد، اظهار کرد: نهضت اسلامی با اعلامیه مراجع بزرگ بویژه امام شروع شد. انقلاب اسلامی انقلاب کلام، نوشتار، فرهنگ و کتاب بود.

 

او ادامه داد: با نوار کاست امام از نجف تا پاریس به جنگ رسانه‌های قدرتمند شاه رفتیم. امام با یک سخنرانی، فرمان و دعوت همه ملت را به خیابان می‌کشید و مردم از رژیم تا دندان مسلح هیچ هراسی نداشتند؛ رژیمی که با ملت انقلابی از لحاظ قدرت مادی قابل مقایسه نبود. تمام قدرت‌های سیاسی دنیا پشت سر رژیم دیکتاتور بودند و ملت با دستی خالی اما روحی بلند و امیدواری در برابر همه قدرت‌ها ایستادند.

 

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به این‌که آن‌چه ملت را پیروز کرد، پیروزی نور بر ظلمت بود، بیان کرد: کتاب می‌تواند ظلمتی را روشن و مسیری برای ما هموار کند. کتاب بازگو کردن اندیشه است و اندیشه را جاودان می‌کند. هر آن‌چه از تاریخ گذشته داریم تقریباً از کتاب است. آثار شعرا، نویسندگان و محققان ما در طول تاریخ از طریق کتاب به ما منتقل شده است. اگر کتاب نبود امکان اتصال ما به تمدن و فرهنگ هزاران سال پیش هم نبود.

 

او تصریح کرد: امروز در عصری هستیم که کتاب باید به سوالات ما در زمینه‌های مختلف پاسخ دهد. یک وقت کتابی می‌نویسیم که ارزشمند است اما به سوال امروز جامعه ما پاسخ نمی‌دهد. ما باید جلو شبهه‌ها را بگیریم. اگر همه قلم‌ها شکسته و زبان‌ها بریده شود، با اشاره هم شبهه و سوال به وجود می‌آید. با هیچ سانسور و فیلتری نمی‌توانیم جلو سوال و شبهه را بگیریم. باید سوال مردم پاسخ داده شود. دوران انسداد گذشته است و اگر نگذشته باشد، راه حل نیست. باید با عقل، دانش، کتاب، گفت‌وگو، نصیحت و دلسوزی به سوالات و شبهه‌ها پاسخ دهیم. با شعار و فریاد کار درست نمی‌شود.

 

روحانی همچنین با اشاره به این‌که با ملت‌ها، ادیان و امت‌های دیگر هم باید با بهترین زبان و قلم حرف بزنیم، افزود: با بیان احسن و زیباترین شیوه باید به سوال و شبهات پاسخ داده و جامعه گفت‌وگو بسازیم. همه با هم حرف بزنیم. با رقیب سخن بگوییم نه این‌که جنگ کنیم. ما اهل جدال احسن هستیم نه اهل نزاع. 40 سال از انقلاب گذشته یعنی به دوران بلوغ رسیده‌ایم، ولی چرا این‌گونه با هم حرف می‌زنیم؟ اختلاف سلیقه اشکالی ندارد ولی با استدلال و برهان و دلیل با هم حرف بزنیم.

 

روحانی با اشاره به این‌که جامعه امروز به دانشمندان و صاحبان قلم بیش از دیروز نیازمند است، گفت: ما انقلاب را با کتاب و فرهنگ به پیروزی رساندیم پس حتماً با کتاب و فرهنگ می‌توانیم انقلاب را نگهداریم و راه دیگری هم نداریم. درست است که جنگ اقتصادی علیه ما به راه انداختند اما آن‌ها نهایتاً می‌خواهند به لحاظ فرهنگی ما را بشکنند. اگر شدیدترین تحریم‌ها یا بیشترین حملات نظامی انجام شود، ولی روحیه و انگیزه ما بماند آن‌ها حتماً شکست می‌خورند.

 

او ادامه داد: ما این را در هشت سال جنگ تحمیلی تجربه کردیم که دنیا نتوانست رزمندگان ما را در میدان جنگ شکست دهد. کسی به ما سلاح جنگی نمی‌داد و حتی شوروی که همسایه ما بود و ما با آن‌ها قرارداد داشتیم یک قطعه از سلاح پدافندی را به ما نمی‌داد که از مردم خودمان دفاع کنیم. در مقابل مدرن‌ترین سلاح‌ها را به صدام می‌دادند. اروپا، آمریکا، شوروی و ارتجاع عرب صدام را تجهیز می‌کردند ولی نتوانستند بر ملت ما پیروز شوند.

 

روحانی با بیان این‌که اصحاب قلم باید به نسل جوان بگویند که ما با ایمان، قدرت، وحدت و بدون امید به دیگران مقاومت کرده و پیروز شدیم، اظهار کرد: در زمان حصر اقتصادی ما بدون مشکل نیستیم. آمریکا می‌گوید به فرهنگ و مردم ایران قصد سوئی ندارد پس چرا مانع ایجاد کرد که چهار نفر از اندیشمندان به ایران بیایند و جایزه کتاب برتر را از ایران بگیرند؟ تحریم آمریکا در برابر علم، دانشمندان و قلم است. این چهار اندیشمند را تهدید کردند که اگر به ایران بروند دیگر ویزای ورود به آمریکا به آن‌ها نمی‌دهند. آمریکا با فرهنگ و تمدن مبارزه می‌کند.

 

رئیس‌جمهور ادامه داد: آن‌ها با ملت‌های منطقه مبارزه کرده و با زبان سخیف و غیر دیپلماتیک می‌گویند در عراق می‌مانیم. چقدر خوب شد که آمریکایی‌ها حرف دلشان را گفتند. آن‌ها گفتند برای مبارزه با تروریسم در عراق نیستیم، بلکه می‌خواهیم مبارز ایران باشیم، این منطق شد؟ حضور آن‌ها در افغانستان هم برای همین است. شما که نیروی دریایی و هوایی دارید چرا خاک یک کشور را اشغال می‌کنید؟ چرا دروغ می‌گویید؟ شما می‌خواهید مراقب قدرت روسیه، چین و ایران باشید.

 

روحانی با بیان این‌که ما باید با کتاب و منطق جواب آن‌ها را بدهیم و انقلاب را با قلم و استدلال تضمین کنیم بیان کرد: جنگ اقتصادی هم زخمی دارد اما شما آمریکایی‌ها پیروز این راه نخواهید شد. زیرا ملت ایران برای آرمانش می‌ایستد. اگر می‌خواهید ایران را به ۴۰ سال قبل برگردانید، این ارتجاع امکان‌ناپذیر است. ما به دوره سلطه آمریکا به ایران برنمی‌گردیم. ما به روزی که آمریکا بر اقتصاد، فرهنگ، ارتش، صدا و سیما و گمرک حکومت می‌کرد برنمی‌گردیم. ملت ایران از شما اجازه نمی‌گیرد و در برابر شما سر فرود نمی‌آورد. آن دوران سپری شده است و ملت راه خود را ادامه می‌دهد.

 

او ادامه داد: همه آمارها هم به ما می‌گوید مسیر ما درست است. البته ممکن است اشتباه هم داشته باشیم اما راه‌مان درست بوده است. در آغاز انقلاب سهم زنان در میان نویسندگان چهار درصد و امروز سهم‌شان ۳۲ درصد یعنی هشت برابر شده است. این یعنی زنان ما پیشرفت کرده‌اند. این در حالی است که آن‌ها می‌گویند اسلام ضد حقوق زن است. پس چرا زنان در همه زمینه‌ها از جمله حضور در دانشگاه پیشرفت داشته‌اند؟

 

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که ما از سختی‌ها عبور می‌کنیم، گفت: آن‌ها می‌خواستند ما چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را نبینیم و جشن نگیریم. شما فکر می‌کردید در تهران پایکوبی خواهید کرد و ملت را به زانو درمی‌آورید. ببینید این چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است و در این ایام صدها و هزاران پروژه کوچک و بزرگ در سراسر کشور افتتاح می‌شود. ما راه‌مان را ادامه می‌دهیم و در مسیر پیش رو حرکت می‌کنیم.

منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: