1397/11/17 ۰۸:۳۰
از گذشتههای دور، خوشنویسی و تذهیب جزو ارکان اصلی در حوزۀ کتاب آرایی به حساب می آمد و همواره موردتوجه هنرمندان و هنرشناسان بوده است. اگرچه تذهیب به عنوان هنری مستقل در هنرهای اسلامی محسوب می شود اما همواره آن را به عنوان زیرمجموعه ای از خوشنویسی و یا مینیاتور می شناسند.
سعید شریفی ، امیرحسین چیتسازیان
از گذشتههای دور، خوشنویسی و تذهیب جزو ارکان اصلی در حوزۀ کتاب آرایی به حساب می آمد و همواره موردتوجه هنرمندان و هنرشناسان بوده است. اگرچه تذهیب به عنوان هنری مستقل در هنرهای اسلامی محسوب می شود اما همواره آن را به عنوان زیرمجموعه ای از خوشنویسی و یا مینیاتور می شناسند. بررسی خصوصیات تذهیب قرآنهای خطی سه دوره هنری مهم و تاثیرگذار در ایران (تیموری، صفوی و قاجار) موضوع این مقاله است که با مطالعه مبانی نظری و عملی مربوط به کتاب آرایی و تذهیب قرآنی و جایگاه تذهیب در فرهنگ اسلامی آغاز شده و با بررسی خصوصیات تذهیب هر یک از این ادوار و نیز مطالعه دقیق تذهیب برخی نسخه قرآنی ادامه مییابد.
دوماهنامه علمی تخصصی پژوهش در هنر و علوم انسانی، سال سوم، ش11
دریافت مقاله
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید