کتابخانه شخصی دکتر محمد معین به دانشگاه گیلان اهدا شد

1397/11/6 ۰۹:۱۰

کتابخانه شخصی دکتر محمد معین به دانشگاه گیلان اهدا شد

کتابخانه شخصی دکتر محمد معین استاد و اندیشمند زبان فارسی از سوی خانواده این ادیب فرزانه، به دانشگاه گیلان اهدا و در پژوهشکده گیلان شناسی جانمایی و با حضور جمعی از نخبگان ، مفاخر ، فرهیختگان و مدیران استان افتتاح شد. رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان در حاشیه افتتاح کتابخانه اهدایی دکتر معین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: این کتابخانه شامل هفت هزار و ۳۳۴ منبع فارسی و لاتین است.

 

کتابخانه شخصی دکتر محمد معین استاد و اندیشمند زبان فارسی از سوی خانواده این ادیب فرزانه، به دانشگاه گیلان اهدا و در پژوهشکده گیلان شناسی جانمایی و با حضور جمعی از نخبگان ، مفاخر ، فرهیختگان و مدیران استان افتتاح شد.

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان در حاشیه افتتاح کتابخانه اهدایی دکتر معین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: این کتابخانه شامل هفت هزار و ۳۳۴ منبع فارسی و لاتین است.

سید هاشم موسوی افزود: کتابخانه یادشده شامل چهار هزار و ۱۶۴ جلد کتاب فارسی،یک هزار و ۶۶۴ جلد کتاب لاتین، یک هزار و ۱۷۳ نشریه فارسی و ۳۳۳ نشریه لاتین است.

وی اظهار داشت: کتابخانه یادشده بر اساس آخرین قواعد بین المللی انگلو امریکن فهرست نویسی شده و در آدرس دانشگاه گیلان قابل بازیابی است.

نهم اردیبهشت ماه ۱۲۹۷ خورشیدی دکتر محمد معین دانشمندی بزرگ از دیار گیلان زمین زاده شد و در امتداد سال‌های کوتاه زندگیش واژه‌واژه ادب و فرهنگ برای همیشه ایرانی به یادگار نهاد. مجموعه شش جلدی فرهنگ فارسی خدمتی بس بزرگ به جامعه ادبی انجام داد و این مجموعه با روشی ابتکاری و بهره گیری از

فرهنگ های مختلف و روش‌های گوناگون تدارک دیده شد و برای مجموعه یادشده که حاصل تلاش بیست ساله معین و شاگردان اوست؛ بیش از ۳۰۰ هزار فیش تهیه شد و با زحمت فراوان معین شکل گرفت. معین تنها واژه به یادگار ننهاد و او بود و شعر ، معین بود و آموزش ، معین بود و پژوهش، معین بود و میراث فرهنگی و اینها همه هیچ که صاحب نظر بود و اندیشه پرداز و به پنجاه نرسیده بود که از پای افتاد؛ سنگینی مسؤولیت ها، کثرت مأموریت ها و مسافرت های علمی،

تلاش های شبانه روزی و بدون استراحت، باعث شد تا درخت پربار و سراسر ثمر او، در اوج بازدهی و بهره رسانی خشک گردد و ضربه ای جبران ناپذیر به جامعه ادبی وارد آید. آذر ماه ۱۳۴۵ دکتر محمد معین دچار سکته مغزی شد و حدود پنج سال در حال اغما به سر برد؛ معالجات در ایران و خارج نیز به نتیجه ای نرسید و سرانجام روح جست و جوگر و پیکر پرجنب و جوش وی، تیرماه ۱۳۵۰ آرامشی ابدی یافت و جسمش در میان اندوه انبوه اندیشمندان، دانشجویان و دوست داران ادب فارسی، در شهرستان آستانه اشرفیه واقع در شرق استان گیلان به خاک سپرده شد.

منبع: روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: