جغرافیای تاریخی رودبار کرج به قلم دکتر منوچهر ستوده، منتشر شد

1397/10/4 ۱۰:۲۵

جغرافیای تاریخی رودبار کرج به قلم دکتر منوچهر ستوده، منتشر شد

دبا: کتاب جغرافیای تاریخی رودبار کرج شامل نواحی لورا و شهرستانک تألیف منوچهر ستوده و به اهتمام هنایت الله مجیدی توسط انتشارات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی منتشر شد. زنده یاد استاد ایرج افشار درباره این کتاب گفته است: کتاب جغرافیای تاریخی رودبار کرج (بخش شهرستانک و لورا) که استاد محترم آقای دکتر منوچهر ستوده تألیف فرموده اند ارزش پژوهشی و آگاهی یابی وسیع برای ساکنان و گردشگری برای هموطنان و نیز کلیۀ محققان کشور خواهد داشت.

 

دبا: کتاب جغرافیای تاریخی رودبار کرج شامل نواحی لورا و شهرستانک تألیف منوچهر ستوده و به اهتمام هنایت الله مجیدی توسط انتشارات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی منتشر شد.

زنده یاد استاد ایرج افشار درباره این کتاب گفته است: کتاب جغرافیای تاریخی رودبار کرج (بخش شهرستانک و لورا) که استاد محترم آقای دکتر منوچهر ستوده تألیف فرموده اند ارزش پژوهشی و آگاهی یابی وسیع برای ساکنان و گردشگری برای هموطنان و نیز کلیۀ محققان کشور خواهد داشت.

 پیشینۀ آشنایی دکترستوده از منطقۀ رودبار کرج به سال 1312 و 1321ش بازمی‌گردد؛ اما او کار گردآوری اطلاعات برای تألیف این اثر را از سال 1330 بجد آغاز کرده است و تکمیل آن تا 1374ش ادامه یافت و از این بابت، در میان آثار منتشر شده در باب این منطقه، فضل تقدم دارد؛ صرف زمانی چنین طولانی برای تألیف این اثر، نشان میدهد که او علاوه بر علاقۀ وافر نسبت به تاریخ سرزمین خود، نسبت به این منطقۀ خاص ییلاقی نیز احساس دین میکرده است.

بخش عمده‌ای از اطلاعات مربوط به روستاها و دهکده‌های معرفی شده در این کتاب، گزارش معتمدان هر روستاست که نام آنها در آغاز همین اثر آمده است.

 

مطالب مندرج در کتاب جغرافیای تاریخی رودبار کرج به شرح زیر است:

یادداشت

گزارش  

 

سرآغاز 

پیشینۀ تاریخی شهرستانک و لورا       

اسامی سرشناسان و کدخدایان و سران انجمن‌ها و تعاونی‌های محلی   

اسناد و مدارک     

مهم‌ترین سند مجموعه اسناد  

 

مقدمه    

لورا و شهرستانک؛ لورا کجاست؟؛ درۀ شهرستانک؛ حدود لورا و شهرستانک از دوآب شهرستانک؛ رستنیهای لورا؛ درختان و درختچه‌ها؛ آب و هوای لورا؛ راه چارواداری لورا؛ پل آئینه‌بندان؛ نرخ ارزاق در لورا؛ روداب کرج ـ کره رود؛ دره‌های رودخانه و ارنگه‌رود؛ تونل کندوان؛ بناها و ساختمان‌های جادۀ چالوس از دوآب شهرستانک بالا؛ سرچادر و تشکیلات آن؛ تیرماه سیزده           

 

دهکده‌های لورا و شهرستانک          

آزادبر = آزاور؛ آزامون؛ آسیاب درگاه = اسیودرگا؛ حسنک دَر = آسنگ دَر = حَسَن دَر؛ درازمیون ← کسیل؛ دیزین؛ سِرخه دَر؛ سرک و گودر؛ شاه پل = شورچشمه؛ شِلنَک؛ شهرستانک؛ کسیل و دهکده‌هائی که داخل کسیل است (کسیل، گشنادر، کلارود و درازمیون)؛ کلارود ← کسیل؛ کوشکک؛ کهنه‌ده = کانه‌ده؛ گاجره = دزدک؛ گچه‌سر؛ گرمو = گرماب؛ گشن‌در ← گسیل؛ گودر ← سرک و گودر؛ لونیز؛ ملک‌فالیز = مرگالیز؛ میدونک = میدانک نسا و سرنسا یا بالانسا؛ وارنگه‌رود؛ ولاتِ ‌رو؛ وله          

نمونه‌هایی از اسناد و مدارک ناحیۀ لورا          

 

پیوست

1. منتخبی از گزارش سفر فتح‌الله خان شیبانی (1241-1308ق) به شهرستانک، طالقان و کلاردشت در 1301ق       

2. گزارش سفر دکتر منوچهر ستوده به اَلَموت در سال 1312 شمسی

فهرست تفصیلی مندرجات

 

جغرافیای تاریخی رودبار کرج (شامل نواحی لورا و شهرستانک) تالیف منوچهر ستوده، به اهتمام عنایت الله مجیدی  در 200 نسخه توسط اتشارات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی منتشر شده است.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: