آشنایی با کاغذهای دست‌ساز ژاپن در تالار زنده‌یاد ایرج افشار

1397/9/25 ۱۳:۲۸

آشنایی با کاغذهای دست‌ساز ژاپن در تالار زنده‌یاد ایرج افشار

​نشست سوم از سلسله نشست‌های پژوهشی یادبود ایرج افشار به آشنایی با کاغذهای دست‌ساز ژاپن و طریقه ساخت آن‌ها (یوشیفوسا سه‌کی) اختصاص دارد. این نشست تخصصی شنبه یکم‌دی ماه ساعت 14 تا 17 در تالار ایرج افشار برگزار می‌شود. نمایشگاهی از کاغذهای دست ساز ژاپن نیز از برنامه‌های جنبی این نشست است.

 

 

 

 

​نشست سوم از سلسله نشست‌های پژوهشی یادبود ایرج افشار به آشنایی با کاغذهای دست‌ساز ژاپن و طریقه ساخت آن‌ها (یوشیفوسا سه‌کی)  اختصاص دارد.

این نشست تخصصی شنبه یکم‌دی ماه ساعت 14 تا 17 در تالار ایرج افشار برگزار می‌شود.

نمایشگاهی از کاغذهای دست ساز ژاپن نیز از برنامه‌های جنبی این نشست است.

105 سال پس از میلاد مسیح، شای لون (فردی چینی) کاغذی اختراع کرد که به صورت دستی تولید می‌شد. مواد اولیه این کاغذ قطعه‌های پارچه، طناب و تورهای قدیمی ماهیگیری بود. این مواد را در آب فراوان خیس می‌کردند و می‌کوبیدند، با این کار فیبر الیاف از هم جدا شده و خمیری خیس تولید می‌شد. لایه نازکی از این خمیر را روی توری پخش می‌کردند و با نور خورشید خشک می‌کردند، با این عمل کاغذ تولید می‌شد. این روش امروزه نیز استفاده می‌شود.

چینی‌ها با مخفی کردن این روش به مدت 600 سال باعث کندی در انتقال این روش شدند. ژاپنی‌ها اولین افرادی بودند که بعد از چینی‌ها به این فناوری دست یافتند. 100 سال بعد عرب‌ها تصادفا تعدادی از کاغذسازان چینی را اسیر کردند و این روش را کشف کردند و در قرون وسطی به کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و آلمان منتق کردند. سرانجام در قرن بیستم این فناوری از آمریکا به ژاپن منتقل شد و دور کاملی در دنیا زد و تا امروز هم فناوری کاغذسازی از الیاف و مواد گیاهی باقی مانده است. در حال حاضر آزمایشاتی بر روی ساخت کاغذ از مواد مصنوعی و حیوانی در دست انجام است. کاغذی از مواد مصنوعی در بازار موجود است که استفاده از آن‌ها در موارد خاصی صورت می‌گیرد.

 

تالار ایرج افشار در میدان انقلاب، خیابان انقلاب، دانشکاه تهران، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران واقع شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سایر تصاویر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: