خراشاد؛ روستای جهانی« توبافی» شد

1397/9/6 ۱۲:۰۰

خراشاد؛ روستای جهانی« توبافی» شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: روستای خراشاد در این استان به عنوان روستای هدف هنر دستی « توبافی» (حوله بافی) به ثبت جهانی رسید.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: روستای خراشاد در این استان به عنوان روستای هدف هنر دستی « توبافی» (حوله بافی) به ثبت جهانی رسید.

حسن رمضانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی، بعد از بررسی های انجام گرفته، روستای خراشاد از خراسان جنوبی به عنوان روستای جهانی توبافی، شهر آباده از استان فارس به عنوان شهر جهانی منبت و شهر میبد از استان یزد به عنوان شهر جهانی زیلو ثبت جهانی شدند.

وی ادامه داد: این اتفاق به روستای خراشاد کمک می کند که بتواند هنر توبافی را در عرصه جهانی معرفی کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه پس از ثبت جهانی، اطلاعات توبافی به تمام زبان های دنیا ترجمه می شود گفت: این امر باعث می شود که گردشگران خراشاد را برای سفر انتخاب کنند که می تواند به توسعه اقتصادی منطقه کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه ثبت جهانی صنایع دستی به دنبال اقتصاد بدون نفت است افزود: از این پس نگاه بازارهای جهانی به روستای خراشاد جلب می شود و تجار بزرگی این محصول سنتی را سفارش می دهند.

رمضانی اضافه کرد: اولویت تولید پارچه های سنتی، روستای خراشاد است اما در صورت سفارش زیاد از تولیدات بقیه صنعتگران این رشته نیز می توان برای فروش در عرصه های جهانی استفاده کرد.

وی حوله ، مله و برک را از نمونه های پارچه های سنتی در استان نام برد و گفت: با ایجاد تنوع در تولید پارچه، به دنبال رشد اقتصادی و توسعه فرهنگی این هنر هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی یادآور شد: ورود گردشگر به روستای هدف صنایع دستی می تواند در معرفی آداب ، رسوم و مردم شناسی اثر گذار باشد و این استان را به کریدور گردشگری تبدیل کند.

وی با اشاره به ثبت سه اثر جهانی دیگر در خراسان جنوبی افزود: توبافی خراشاد، بعد از کویر لوت نهبندان، قنات بلده فردوس و باغ اکبریه بیرجند چهارمین اثر جهانی استان است.

رمضانی ضمن تاکید بر ادامه نگاه حمایتی میراث فرهنگی به روستای خراشاد و هنر توبافی اظهار داشت: از این پس حمایت های شورای جهانی صنایع دستی نیز ویژه تر خواهد بود.

وی بیان کرد: در هر صورت مردم مهمترین حامی صنایع دستی هستند و امیدواریم که این اتفاق برای توسعه استان اثر گذار باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در پاسخ به این سوال که آیا بازارچه فروش تولیدات توبافی در روستای خراشاد راه اندازی می شود نیز گفت: این مهم از تاکیدهای ارزیابان ثبت جهانی شدن توبافی بوده که با همکاری فرمانداری و بخشداری محقق می شود.

وی یادآور شد: سفارش هزار حوله در ماه برای کشور عمان نیز از دستاوردهای سفر ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی به روستای خراشاد است.

ثبت شهرها و روستاهای جهانی از سال 2014 در دنیا توسط شورای جهانی صنایع دستی شکل گرفته است که به صورت هر ساله از طریق مناطق پنجگانه صنایع دستی به وسیله ارزیابی از سوی داوران بین المللی دنبال می شود.

غاده هیجاوی از کشور کویت و رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه، احمد صالح یوسف الفارسی از کشور عمان و ویدا توحدی مشاور معاون صنایع دستی کشور به عنوان ارزیابان بین المللی دهم و یازدهم آبان ماه به روستای خراشاد سفر کردند.

این ارزیابان شاخص هایی نظیر تعداد کارگاه ها، میزان فروش و صادرات، مراکز عرضه و فروش و سایر شاخص های کیفی و کمی را در این روستا مورد بازدید قرار دادند.

خراشاد در 25 کیلومتری جنوب شرقی بیرجند واقع شده و از مناطق خوش آب و هوای خراسان جنوبی است.

پارچه بافی یا توبافی در این روستا ریشه تاریخی دارد و قرن ها است که این صنعت رواج دارد، همچنین توبافی خراشاد سال 95 ثبت ملی شد. قدمت برخی کارگاه‌های پارچه بافی در خراشاد به بیش ‌از یک قرن می‌ رسد.

هم اکنون 170‌ کارگاه توبافی در این روستا فعال است.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: