درگذشت"ایگناس گولدزیهِر" خاورشناس (1921م)

1397/8/22 ۰۸:۴۶

درگذشت

ایگناس گولْدْ زیهِر، اسلام‏شناس برجسته اروپایى در 22 ژوئن 1850م در مجارستان متولد شد. وی پس از طی تحصیلات متوسطه، وارد دانشگاه بوداپست شد و پس از چندی در رشته الهیات اسلامی و زبان‏های سامی فارغ‏التحصیل گردید. گولدزیهر در 23 سالگی در جریان سفر به سوریه، از محضر درس دانشمندان سوری استفاده برد و سپس از علمای مصر و فلسطین در مورد زبان و ادبیات عربی، فقه، اصول، حدیث و تفسیر بهره ‏مند گردید.

 

ایگناس گولْدْ زیهِر، اسلام‏شناس برجسته اروپایى در 22 ژوئن 1850م در مجارستان متولد شد. وی پس از طی تحصیلات متوسطه، وارد دانشگاه بوداپست شد و پس از چندی در رشته الهیات اسلامی و زبان‏های سامی فارغ‏التحصیل گردید. گولدزیهر در 23 سالگی در جریان سفر به سوریه، از محضر درس دانشمندان سوری استفاده برد و سپس از علمای مصر و فلسطین در مورد زبان و ادبیات عربی، فقه، اصول، حدیث و تفسیر بهره ‏مند گردید. وی برخلاف روش مطالعاتی خاورشناسان قرن بیستم كه بر تجربه و مشاهده عینی منابع و متون شرقی تكیه می‏كردند، فاقد تجربه مستقیم بیرونی است و در عوض، بر نوعی تجربه درونی متكی بود. گولدزیهر در پی شناسایى و كشف جان‏مایه ‏های پنهانی برآمده كه در پس كالبد ظاهری كلمات مخفی گردیده‏ اند. او در نقد و بررسی آیات، درصدد بیان جعلی بودن یا اصالت آنها نیست، بلكه در جستجوی گرایش‏های نهان و اغراض پنهان راویان آنها است. وی در تحقیق خود پیرامون تفسیر قرآن، نمی‏خواهد اشتباهات مفسرین را بیان كند بلكه به دنبال شناخت گرایش‏های سیاسی مذهبی است كه این‏گونه اختلاف نظرهای مفسران، چیزی جز نمود خارجی آنها نیست. این دیدگاه نسبت به منابع و اسناد به اینكه نمودهایى از زندگی بسیار آشفته و پیچیده‏ ای است كه مولفین این منابع آن را زنده كردند، باعث شد تا وی به مذهب و نظریات و دیدگاه‏ها، نگاهی زمانی و نه مكانی، و برخوردی پویا و نه ساكن، و نگاهی تاریخی نه مذهبی بیفكند. به این ترتیب كه گولدزیهر در مطالعات خود هر مذهب و عقیده ‏ای را همانند موجود زنده‏ای می‏دانست كه تولد می‏ یابد، رشد می‏كند، به كمال می‏ رسد؛ سپس شروع به فروپاشی می‏ كند، پژمرده می‏ شود و سرانجام نابود می‏ گردد. وی در این زمینه از دو ویژگی برخوردار بود، اول آن كه در تحقیقات خود روشی استدلالی داشت و در هر مسئله ‏ای با دیدگاه‏های كلی و اجمالی به سراغ منابع می‏رفت و به ظاهرنگری و سطحی‏ بینی اكتفا نمی ‏نمود. دوم آن كه وی در تكیه بر یافته‏ های درونی و بینش عقلانی به دنبال شناخت تمایزات و ریزه كاری‏های مذاهب در مقایسه با یك‏دیگر بود و در این مسأله، با تیزبینی عمل می‏كرد. با این حال، گولدزیهر از نظر تعصب شخصی در قشاوت‏های خود در مورد بعضی از مباحث اسلامی با غرض ‏ورزی برخورد نموده و از طریق انصاف دور شده است. وی هم‏چنین همانند بسیاری از مستشرقین و خاورشناسان، از نظر سیاسی و یا اعتقادی با اسلام اصیل همراه نشده است. وی به صورت صریح بیان می‏نماید كه توحید و یگانه ‏پرستی در اسلام برای خداشناسی، مشكلاتی دارد در حالی كه تثلیث و سه‏ گانه‏ پرستی مسیحی برای درك خداشناسی، واضح است. علی‏رغم گسترده تحقیقات گولدزیهر این امر نشان دهنده فاصله امثال وی از حقانیت یكتاپرستی است. این مساله در عین حال به دوری وی از جاده انصاف و مسیر حق‏گرایى منجر شده است. گولدزیهر در كتاب درس‏هایى درباره تاریخ اسلام مدعی شده است كه حضرت محمد(ص) به عنوان ابرمردی از ابرمردان تاریخ، پس از بهره‏ گیری از میراث فرهنگی موجود و تحت تاثیر عوامل روان‏شناسی، الهامات درونی خویش را وحی الهی پنداشته و مردم را به آن فراخوانده است. البته گولدزیهر پس از بیان این ادعا و سایر ادعاهایش، از ارائه دلیل طفره رفته است. وی با ارائه این تفسیر از بعثت پیامبر(ص) كه ایشان الهاماتِ درونی خویش را تحت تاثیر عوامل خارجی دانسته و از ته دل به آن ایمان آورده است، در واقع علاوه بر نسبت هذیان و توهم به پیامبر اسلام(ص)، به نوعی تناقض‏گویى می‏پردازد. چرا كه وی درعین حال، پیامبر(ص) را یك ابرمرد می‏داند و مطالعه سراسر زندگی آن حضرت(ص) علاوه بر اثبات سلامت كامل در تفكر و برخورداری از عالی‏ترین توانایى‏ها كه مورد اعتراف و اذعان گولدزیهر نیز می‏باشد، نشانگر شخصیتی است كه هماره در اوجِ تعادل قرار داشته و در طول حیات خویش و 23 سال پیامبری خود، از بلندای تعقل فاصله نگرفته است. می‏توان گفت گولدزیهر در این ادعای خود مسیری را طی نموده است كه قریش در اوان بعثت پیامر(ص) در پیش گرفتند ولی آن‏ها نیز با شناخت پیامبر(ص) از تهمت دست برداشتند در صورتی كه امثال گولدزیهر همچنان بر این عقیده واهی پای می‏فشارند. از منتخبات گولدزیهر در حدود شش‏صد كار تحقیقی و پژوهشی برجای مانده كه از آن جمله می‏توان از تتبّعات اسلامی در 2 جلد، قرآن، فنّ تفسیر، مقدمه بر توحید الموحدین و نیز مقالات و مطالعاتی درباره معارف اسلامی و هم‏چنین فِرَق اسلامی یاد كرد. گولدزیهر دارای كتابخانه شخصی نفیسی حاوی چهل هزار جلد كتاب بود كه قسمت عمده آن به مشرق زمین و موضوعات و مباحث مختلف اسلامی از قبیل فقه، حدیث، تاریخ، تفسیر، زبان‏شناسی و ادبیات عربی مربوط بوده و در حاشیه اكثر آنها، نظرات و نتیجه تحقیقات خود را نوشته است. ایگناس گولدزیهر سرانجام پس از 71 سال زندگی در 13 نوامبر 1921م درگذشت.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: