خاطرات کارل بروکلمان

1397/8/7 ۱۴:۰۰

خاطرات کارل بروکلمان

شرق شناسی از نگاه برخی مستشرقان ، شناخت و تحلیل مشرق زمین از نگاه غرب – به ویژه در قرن نوزدهم میلادی – است. این تحلیل چنانکه در فرهنگ لاروس آمده، تاریخ، زبان ها، ادبیات، هنر، علوم، آداب و رسوم مردم شرق و شرق دور را در برمی گیرد.

 

 

شرق شناسی از نگاه برخی مستشرقان ، شناخت و تحلیل مشرق زمین از نگاه غرب – به ویژه در قرن نوزدهم میلادی – است.

این تحلیل چنانکه در فرهنگ لاروس آمده، تاریخ، زبان ها، ادبیات، هنر، علوم، آداب و رسوم مردم شرق و شرق دور را در برمی گیرد.

شرق شناسی، تاریخچه ای بلند و مفصل دارد و با وجود جستارها و گفتارهای متعدد ، هنوز چنانکه باید و شاید بدان پرداخته نشده است، به ویژه در کشور ما که تحقیقات در این باره ، بسیار کم و بیشتر در قالب ترجمه عرضه شده است.

ترجمه و انتشار خاطرات مستشرقان ، یکی از مواد  تحقیق در واکاوی مبحث شرق شناسی است که از لا به لای آن اطلاعات ارزشمندی راجع به تاریخ، اهداف و سیر سرق شناسی ، شرح شرق شناسان و ... می توان یافت.

بروکلمان (1868 – 1856 م) یکی از شرق شناسان معروف و آثار او از شهرت جهانی برخوردار است. چندی از آثار او به فارسی ترجمه شده است و بایسته می نماید دیگر آثارش که حاوی اطلاعاتی دربارۀ ایران است، به فارسی ترجمه شود.

خاطرات بروکلمان، هرچند روایتگر شرح حال او و خانواده اوست اما در ضمن آن، اطلاعات ارزشمندی را دربارۀ مسائل شرق شناسی، اوضاع مراکز علمی و دانشگاهی در آلمان آن روزگار و ... می توان یافت.

کارل بروکلمان، خاطرات کارل بروکلمان، تهران، کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی، ویرایش: رودولف زلهایم، ترجمه: مهران ارزنده، قطع: وزیری، 162 صفحه، 250000 ریال، 1397.

منبع: میراث مکتوب

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: