دارالفنونی در دل دانشگاه آزاد اسلامی

1397/7/7 ۰۹:۳۹

دارالفنونی در دل دانشگاه آزاد اسلامی

دارالفنونی در دل دانشگاه آزاد اسلامی!» شاید این بهترین عنوانی باشد که بتوان برای دانشگاه هنرهای سنتی اسلامی ایرانی استاد فرشچیان که قرار است در دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس شود، انتخاب کرد. حرف بر سر راه‌اندازی چنین دانشگاهی به 20 سال پیش بازمی‌گردد! حدود 20 سال پیش بود که در فرهنگستان هنر حرف از تربیت هنرمند ایرانی اسلامی در بر سر زبان‌ها افتاد، همین موضوع یعنی «تربیت هنرمند برای آینده ایران» هدفی برای تاسیس یک دانشگاه به شیوه استاد و شاگردی در ایران شد؛ اما کار به این سادگی نبود!

 

سی‌ام مهرماه دانشگاه استاد فرشچیان با محوریت هنرهای اسلامی ایرانی افتتاح می‌شود

سارا طاهری: دارالفنونی در دل دانشگاه آزاد اسلامی!» شاید این بهترین عنوانی باشد که بتوان برای دانشگاه هنرهای سنتی اسلامی ایرانی استاد فرشچیان که قرار است در دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس شود، انتخاب کرد. حرف بر سر راه‌اندازی چنین دانشگاهی به 20 سال پیش بازمی‌گردد! حدود 20 سال پیش بود که در فرهنگستان هنر حرف از تربیت هنرمند ایرانی اسلامی در بر سر زبان‌ها افتاد، همین موضوع یعنی «تربیت هنرمند برای آینده ایران» هدفی برای تاسیس یک دانشگاه به شیوه استاد و شاگردی در ایران شد؛ اما کار به این سادگی نبود! برای تاسیس این دانشگاه باید هفت‌خوان رستم طی می‌شد. استاد فرشچیان بارها پیشنهاد تاسیس این دانشگاه را مطرح کرد تا بالاخره در کمیسیون «هنر و معماری» شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه این دانشگاه تهیه و تصویب شد. اما بازهم برای تاسیس چنین دانشگاهی گره‌های زیادی وجود داشت که باز کردن هرکدام از آنها کار زمانبری بود.

کار تاسیس این دانشگاه آنقدر طولانی شد که محمود فرشچیان مهرماه سال گذشته در حاشیه رونمایی از جدیدترین کتاب خود گفت که از تاسیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی ناامید شده است؛ چراکه عملا هیچ مسئولی از تاسیس این دانشگاه حمایت نمی‌کند؛ اما چند روز پیش بود که خبر رسید مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی حمایت از تاسیس آن را پذیرفته‌اند و دانشگاهی که نامش به‌نام استاد فرشچیان گره‌ خورده است، حالا قرار است بعد از 20 سال توسط دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شود. محمدمهدی طهرانچی، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی چهارشنبه هفته گذشته با صدور حکمی «بهمن نامورمطلق» را به سمت سرپرست و مسئول راه‌اندازی دانشگاه استاد محمود فرشچیان منصوب کرد.

بهمن نامور‌مطلق در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از جزئیات تاسیس این دانشگاه سخن گفت. آن‌طور که او گفته است، سی‌ام مهرماه امسال بالاخره شاهد افتتاح دانشگاهی خواهیم بود که نهادهای زیادی از مسئولیت راه‌اندازی آن شانه خالی کرده بودند. ساختمانی هم در خیابان شهیدنظری میدان انقلاب برای این منظور در نظر گرفته شده است. نامورمطلق می‌گوید: «ساختمانی برای این دانشگاه در نظر گرفته شده که در حال حاضر بازسازی آن تمام و تکمیل شده است. سی‌ام مهرماه امسال دانشگاه استاد فرشچیان با حضور استاد فرشچیان، دکتر علی‌اکبر ولایتی، دکتر طهرانچی، دکتر مخبر دبیر شورای انقلاب فرهنگی، اعضای هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی و بسیاری از مسئولان و هنرمندان افتتاح خواهد شد.»

نامورمطلق توضیح می‌دهد: «نظام آموزشی فعلی ما در حوزه هنر، نمی‌تواند هنرمند ایرانی سنتی تربیت کند. اگر کسانی هم هستند که هنرمند ایرانی اسلامی هستند، خودشان در کارگاه و توسط استادان در بیرون تربیت شدند و هیچ‌کدام تربیت‌شده نظام آموزشی عالی ما نیستند. به همین جهت نزدیک 20 سال پیش در فرهنگستان هنر بحث این بود که ما چگونه می‌توانیم این نقص را جبران کنیم؟ به‌عبارتی چگونه می‌توانیم هویت زیبایی‌شناسی و هنر اسلامی ایرانی را صیانت و نگهداری کرده و گسترش دهیم.»

مسئول راه‌اندازی دانشگاه استاد محمود فرشچیان می‌گوید: «پاسخ این بود که نظام فعلی آموزش عالی امکان چنین کاری ندارد؛ چراکه شیرازه و ساختار نظام آموزش عالی ما در حوزه هنر، بر پایه همان ساختار و نظام کشورهای غربی استوار شده و نهایتا یا هنرشناس یا هنرمند هنرهای مدرن تربیت کرده نمی‌تواند هنرهای سنتی را تربیت کند. بنابراین باید یک نظام تازه را بنا بگذاریم که این نظام تازه مبتنی‌بر مهارت‌ها و شیوه‌های گذشته یعنی استاد و شاگردی باشد. نکته دیگر اینکه باید از دستاوردهای نظام‌های جدید و معاصر نیز بهره ببریم، یعنی تلفیقی بین نظام سنتی استاد و شاگردی و نظام مدرن و معاصر باشد.»

او از جزئیات راه‌اندازی دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان صحبت به میان آورد و گفت: «بنابراین ما می‌خواهیم دانشگاه تازه‌ای راه‌اندازی کنیم که نظام‌نامه آموزشی تازه‌ای را برای آن نوشته و همچنین سند چشم‌انداز تازه‌ای را برای آن بنویسیم. هدف ما در این دانشگاه تربیت استادان هنرهای سنتی است، به‌عبارتی قرار است در تحصیلات تکمیلی این کار صورت گیرد؛ چراکه به‌دنبال تربیت استاد در این رشته هستیم تا این استادان به‌نوبه خود هنرمند تربیت کنند.»

نامورمطلق درباره تعداد دانشجویان جذب‌شده در این دانشگاه می‌گوید: «پس هدف ما تربیت استادان هنرهای سنتی است؛ استادان مولف و خلاق کرده و هم بتوانند اثر هنری ایرانی اسلامی خلق و هم بتوانند شاگردانی را در این زمینه تربیت کنند. بنابراین بنا نداریم افراد زیادی را جذب کنیم؛ قرار بر این است حدود 100 یا نهایتا 200 دانشجوی تحصیلات تکمیلی را در این دانشگاه جذب کرده و آنها تربیت کنیم. هدف ما تربیت استاد هنرهای اسلامی ایرانی است.»

او توضیح داد: «بنده به‌عنوان سرپرست منصوب شده‌ام. این دانشگاه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تایید شده و شاید تنها دانشگاهی است که شورای انقلاب فرهنگی در این اواخر آن را تصویب کرده است؛ چراکه در تهران به‌دلیل آنکه اشباع شده است نمی‌توان دانشگاه جدیدی راه‌اندازی کرد اما شورای انقلاب فرهنگی به‌دلیل ضرورت موضوع و اینکه هویت زیبایی‌شناسی ما در خطر است، راه‌اندازی دانشگاه استاد فرشچیان را مصوب کرد و منتظر بود که یکی از نهادها به حمایت و پشتیبانی از این دانشگاه بپردازد.»

نامورمطلق می‌گوید: «در ابتدا میراث فرهنگی متولی راه‌اندازی شد اما کوتاهی کرد و از این فرصت استفاده نکرد تا اینکه دکتر ولایتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام آمادگی کرد که از راه‌اندازی این دانشگاه حمایت خواهد کرد تا اینکه این موضوع به سمت دانشگاه آزاد اسلامی کشیده شد و نهایتا دانشگاه آزاد اسلامی اعلام آمادگی کرد و دکتر طهرانچی نیز اعلام کرد تمام حمایت‌های لازم را از این موضوع انجام خواهد داد. به‌عبارتی قرار است یک دانشگاه در دل یک دانشگاه دیگر ایجاد شود.»

او درباره هیات‌امنای دانشگاه توضیح داد: «استاد فرشچیان برای این دانشگاه هیات‌امنایی را معرفی کرد. اعضای این هیات‌امنا 6 نفر بودند؛ بعد از اینکه مراحل اولیه انجام شد استاد فرشچیان با بنده تماس گرفت و اعلام کرد بنده را به‌عنوان رئیس دانشگاه به دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد دادند. آقای طهرانچی و کادر دانشگاه آزاد اسلامی نیز از این پیشنهاد استقبال کرده و حکم سرپرستی و راه‌اندازی دانشگاه هنرهای سنتی اسلامی ایرانی به بنده سپرده شد. این دانشگاه قرار است با همکاری شورای راهبردی در دل دانشگاه آزاد اسلامی و منطبق با قوانین آن راه‌اندازی شود و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی از آن حمایت کنند.»

نامورمطلق درباره نحوه پذیرش در دانشگاه استاد فرشچیان می‌گوید: «نحوه پذیرش در آینده مشخص خواهد شد، اما آنچه مسلم است اینکه قرار نیست حجم زیادی دانشجو را پذیرش کنیم چون ما به‌دنبال جذب استاد در این دانشگاه و تربیت استادان هستیم. این دانشگاه یک مدرسه خواهد بود که در کشورهای دیگر به‌عنوان مدرسه عالی شناخته می‌شود. درصددیم افردی را تربیت کنیم که پایه‌های محکمی داشته و مبانی را سپری کردند و برای تکمیل شدن دانش، مهارت و تبدیل شدن به استاد در این دانشگاه پذیرفته می‌شوند. بنابراین نظام‌نامه در حال نوشته شدن است اما برای شروع ما در سه دانشکده کار خود را آغاز می‌کنیم؛ این سه دانشکده عبارتند از دانشکده نگارگری، خوشنویسی و صنایع‌دستی. یعنی در این سه حوزه فعالیت خواهیم کرد و امیدواریم آرزوی هنرمندان ما مبنی‌بر ایجاد دانشگاهی با نظام آموزشی متناسب برای تربیت استاد هنرهای اسلامی ایرانی و همچنین خلق آثار هویتی‌مان محقق شود.»

او در پایان افتتاح دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی را یکی از بزرگ‌ترین رویدادی‌های هنری معاصر خواند و تاکید کرد: «افتتاح این دانشگاه بزرگ‌ترین رویداد در دهه و سده اخیر است که می‌توانم آن را به دارالفنون تشبیه کنم که می‌تواند بر حوزه زیبایی‌شناسی یعنی حوزه هنرهای سنتی تاثیرگذار باشد.»

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: