نمایش بخشی از اسناد پهلوی دوم برای نخستین مرتبه

1397/7/1 ۱۰:۰۵

نمایش بخشی از اسناد پهلوی دوم برای نخستین مرتبه

مجموعه اسناد نگهداری شده در مجموعه فرهنگی - تاریخی کاخ نیاوران برای نخستین بار بعد از پیروزی انقلاب در اختیار پژوهشگران تاریخ معاصر قرار می‌گیرد. البته هنوز کار ساماندهی و دیجیتال‌سازی این اسناد تمام نشده است و تنها بخشی از آن همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی رونمایی می‌شود.

 

مریم شهبازی: مجموعه اسناد نگهداری شده در مجموعه فرهنگی - تاریخی کاخ نیاوران برای نخستین بار بعد از پیروزی انقلاب در اختیار پژوهشگران تاریخ معاصر قرار می‌گیرد. البته هنوز کار ساماندهی و دیجیتال‌سازی این اسناد تمام نشده است و تنها بخشی از آن همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی رونمایی می‌شود.

سیدرحمت الله رئوف حنان، مدیر مجموعه فرهنگی- تاریخی کاخ نیاوران در همین باره به «ایران» گفت:«هم‌اکنون مشغول بازخوانی و دیجیتال‌سازی اسناد موجود در این مجموعه هستیم تا آن را در اختیار پژوهشگران تاریخ بگذاریم.»

به گفته رئوف حنان کار ساماندهی و دیجیتال‌سازی اسناد از اوایل تابستان آغاز شده است. آن طور که این مسئول فرهنگی تأکید کرد مدیریت مجموعه‌هایی از این دست بر اساس قوانین، قادر به ایجاد هیچ تغییری در آنها نخواهند بود، با استفاده از نتایج چنین اقداماتی همان‌طور که او هم اشاره کرد می‌توان کاخ نیاوران را به همان شکلی که بوده حفظ کرد و در اختیار نسل‌های آینده قرار داد. مدیر مجموعه فرهنگی- تاریخی نیاوران ادامه داد: «همه اسنادی که از دوران پهلوی در کاخ باقی مانده باید به همان شکل حفظ شود و امکان هیچ دخل و تصرفی در اموال آن وجود ندارد. بخشی از این پروژه، ساماندهی اسناد تصویری است که از این طریق حدود 6 هزار قطعه عکس در نرم افزار جام ثبت شده است.» بخش دیگری از این اسناد در قالب‌هایی همچون فیلم‌های 16 و 35 میلیمتری، اسلاید، نگاتیو، آلبوم‌های خانوادگی، صفحه‌های گرامافون از موسیقی جهان و ایران است. در بخشی از نوارهای صوتی نیز به آوازهای ادبیات معاصر ایران از اشعار شاعرانی همچون نیما یوشیج و اخوان ثالث برخواهید خورد. از آنجایی که مرکز اسناد کتابخانه ملی ایران را می‌توان مرکز مادر نگهداری اسناد دانست، وی در ارتباط با میزان تعامل مرکز اسناد مجموعه فرهنگی- تاریخی کاخ نیاوران با مرکز اسناد کتابخانه ملی نیز گفت:« به‌طور قطع با مرکز اسناد کتابخانه ملی هم تعامل خواهیم داشت، منتهی ما نخست باید ساماندهی مذکور را به پایان برسانیم و پی به نقاط ضعفمان ببریم تا قادر به استفاده از تجربیات دیگر سازمان‌ها نیز باشیم.» به گفته این مسئول فرهنگی نتایج تحقیقات تنها در اختیار محققان قرار خواهد گرفت، افرادی که پژوهش در دوره‌های تاریخی پهلوی اول و دوم مدنظر آنان است، البته عمده این اسناد به دوران پهلوی دوم مرتبط می‌شود. وی ادامه داد:« به واسطه آنکه کاخ نیاوران بدون درگیری در اختیار نیروهای انقلابی قرار گرفته به اسناد موجود در آن کمترین آسیب ممکن رسیده است. بیست و یکم بهمن ماه سال 57 امام جماعت مسجد نیاوران، کاخ را از نیروهای گارد تحویل می‌گیرد، از همین رو اغلب اسناد موجود در آن دست نخورده باقی مانده‌اند.» او در ارتباط با مدت زمانی که برای ساماندهی اسناد مذکور و دیجیتال‌سازی آنها نیاز است گفت:« با توجه به برخی محدودیت‌های مکانی و همچنین مالی، به احتمال بسیار این کار بیش از دو سال زمان خواهد برد، البته بخشی از اسناد را همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب رونمایی کرده و در اختیار پژوهشگران قرار خواهیم داد.»

زرین مجیدی کاکرودی، مسئول اموال مرکز اسناد مجموعه فرهنگی- تاریخی کاخ نیاوران نیز با ذکر توضیحات بیشتری درباره این اسناد به «ایران» گفت:« اغلب پژوهشگرانی که برای بررسی اسناد موجود در کاخ به ما مراجعه می‌کنند دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری هستند که بخش عمده‌ای از این افراد برای پایان نامه یا دکترین خود خواهان دسترسی به اسناد مذکور می‌شوند.»

وی مهم‌ترین هدف مرکز اسناد این مجموعه را جمع‌آوری اسناد موجود در آن برای حفظ و نگهداری آنها از خطر نابودی عنوان کرد. مجیدی کاکرودی ادامه داد: «بزودی بخشی از اسناد در قالب برپایی نمایشگاهی در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد، البته تنها اسنادی به نمایش گذاشته می‌شوند که رونمایی آنها منعی نداشته باشد.» مسئول اموال مرکز اسناد مجموعه فرهنگی- تاریخی کاخ نیاوران درباره اینکه طی این 40 سال چرا تاکنون اسناد مذکور در اختیار محققان و تاریخ پژوهان قرار نگرفته، گفت: «این ساماندهی نیاز به برخی بسترسازی‌های دیگر هم داشته که انجام آنها قدری زمان‌بر بوده است.» به گفته مجیدی کاکرودی، مسئولان مرکز اسناد این مجموعه تاریخی طی سال‌های اخیر در تلاش بوده‌اند تا هر سندی که امکان استفاده تاریخی از آن برای پژوهشگران فراهم باشد را نگهداری کنند، حتی اگر سند مذکور به ظاهر کم اهمیت و بخشی از جلد یک کتاب بوده باشد.

منبع: روزنامه ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: