گرما، یخ و ژان شاردن!

1397/5/27 ۰۸:۳۹

گرما، یخ و ژان شاردن!

در ایران مصرف یخ زیاد است و چنان که من دریافته‌ام مردم نه تنها در تابستان بلکه در زمستان نیز آب یخ می‌خورند. حتی در اصفهان و تبریز که موقعیت جغرافیایی آنها در منطقه، شمالی تراز فرانسه و انگلستان است و هوای آنها در فصل زمستان سردتر و گزنده‌تر است مردم از خوردن آب یخ خودداری نمی‌کنند.

 

در ایران مصرف یخ زیاد است و چنان که من دریافته‌ام مردم نه تنها در تابستان بلکه در زمستان نیز آب یخ می‌خورند. حتی در اصفهان و تبریز که موقعیت جغرافیایی آنها در منطقه، شمالی تراز فرانسه و انگلستان است و هوای آنها در فصل زمستان سردتر و گزنده‌تر است مردم از خوردن آب یخ خودداری نمی‌کنند. یخ را در محل‌های بیرون شهر و در مکان‌های مخصوصی که سقف ندارد، می‌بندند و طرز تهیه کردن یخ بدین گونه است که در محلی پست، گودال بزرگ و عمیقی حفر می‌کنند و سر آن را می‌پوشانند. از زمین رو به رو، قطعاتی به شکل مربع جدا و به عمق 16تا 20 انگشت حفر می‌کنند و آن مربع‌ها را با راه باریکی به هم مربوط می‌سازند.

شامگاهان این قطعات مربع شکل گود را پر از آب می‌کنند. طی مدت شب این آب ها منجمد و تبدیل به یخ می‌شود. بامدادان یخ ها را با وسایلی شبیه شن کش می‌شکنند و وارد انبار می‌نمایند، چون هر چه قطعات یخ کوچکتر و به هم چسبیده‌تر باشد دوامش بیشتر است. در انبار هر چند که میسر باشد آنها را خردترمی کنند و شامگاهان دگربار حوضچه‌ها را همانند شب پیش پراز آب می‌کنند تا از نو یخ ببندد. سپس با دولچه [ظرف مخصوص نگهداری آب آشامیدنی] یا کدو قلیان‌هایی که به آنها دسته‌ای بسته‌اند، روی یخ‌های انبار شده آب می‌ریزند تا فواصل میان قطعات یخ کاملاً پر شود و یخ‌ها بیشتر دوام کنند. پس از اینکه مدت هشت روز کار بدین‌گونه ادامه یافت و ضخامت قطر یخ انبار یخ به پنج تا شش پا رسید، مردان محله شب هنگام در حالی که هر کدام مشعلی در دست دارند دور یخچال جمع می‌شوند و ضمن برآوردن فریادهای شادی داخل انبار یخ می‌شوند. با چنگک قطعات بزرگ یخ را روی هم می‌چینند و می‌شکنند و روی آنها آب می‌ریزند تا یخ‌ها بهتر به هم بچسبند. بدین گونه پس از شش هفته کار یک انبار که بیشتر گودی و طول و عرضش متناسب باشد انباشته از یخ می‌شود. آن وقت روی یخ‌ها را با قشری از گیاه جگن که کنار نهرها و مرداب‌ها می‌روید و در ایران زیاد است می‌پوشانند. در جریان این کارها اگر برف ببارد مایه زحمت است زیرا باید اطراف انبار یخ را کاملاً از برف پاک کرد و گرنه برف‌ها پس از ذوب شدن به داخل انبار راه می‌یابند و موجب آب شدن یخ‌ها می‌شوند.

 باز شدن در یخچال در آغاز تابستان نیز با اجتماع مردم محل و هلهله و شادی توأم بود. در ایران هر بار یخ که به وسیله الاغ در دو لنگه حمل می‌شود و هر لنگه در حدود 60 لیور[واحد وزن در فرانسه، معادل 489.5 گرم] وزن دارد 18 سو قیمت دارد که هر لیوری دو دینار می‌شود. خرده یخ‌ها از آن کسانی است که هنگام انباشتن یخ‌ها به روی هم، کمک کرده‌اند و آنان هر روز سهم خود را بر می‌گیرند.

آنچه ذکرش لازم است اینکه یخ در ایران به بهترین صورت تهیه می‌شود، چنان که در آنها هیچ گونه آلودگی و تیرگی وجود ندارد و همه قطعاتش از روشنی می‌درخشد. به عبارت دیگر آب هیچ چشمه پاکیزه‌ای به روشنی و تابناکی آنها نیست. با اینکه یخ به قدر کفایت انبار می‌شود گاهی در نقاط مناسب برف را نیز ذخیره و به هنگام نوشیدن شربت از آن استفاده می‌کنند.

سفرنامه شاردن، جلد دوم، صص: 843 و 842

منبع: روزنامه ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: