آخرین مجلد یادداشت‌های «علامه قزوینی» در دانشگاه تهران

1397/4/23 ۱۲:۲۴

آخرین مجلد یادداشت‌های «علامه قزوینی» در دانشگاه تهران

آخرین مجلد از مسائل پاریسیه، یادداشت‌های دست‌ نویس مرحوم علامه محمد بن‌الوهاب قزوینی به کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران سپرده شد. به گزارش دانشگاه تهران، آخرین مجلد از مسائل پاریسیه، یادداشت‌های دست نویس مرحوم علامه محمد بن‌الوهاب قزوینی در جلسه‌ای با حضور نماینده موسسه میراث مکتوب استاد ایرج افشار به کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران منتقل شد.

 

 

آخرین مجلد از مسائل پاریسیه، یادداشت‌های دست‌ نویس مرحوم علامه محمد بن‌الوهاب قزوینی به کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران سپرده شد.

به گزارش دانشگاه تهران، آخرین مجلد از مسائل پاریسیه، یادداشت‌های دست نویس مرحوم علامه محمد بن‌الوهاب قزوینی در جلسه‌ای با حضور نماینده موسسه میراث مکتوب استاد ایرج افشار به کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران منتقل شد.

پس از درگذشت علامه محمد قزوینی کتابخانه علامه که مشتمل بر تعدادی کتاب خطی و بیش از دو هزار کتاب چاپ سنگی و سربی بود به واسطه وصیت آن مرحوم به کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران منتقل شده است.

در میان میراثی که از مکتوبات قزوینی بر جای ماند، چمدانی از ورقه‌ها، فیش‌ها و برخی دفتر یادداشت‌های وی نیز وجود داشت که به استاد ایرج افشار سپرده شد تا حروف چینی و منتشر شود.

سرنوشت برخی از این دفتر یاددادشت‌ها، که قزوینی در دوران اقامت طولانی خود در پاریس آنها را فراهم آورده بود، دیگرگونه بود، زیرا مطالب این دفاتر در ۱۰ جلدی که به نام یادداشت‌های قزوینی منتشر شد، نیامده است و لازم بود به عنوان یکی از آخرین محتویات حاوی فیش‌ها و یادادشت‌ها انتشار یابد.

ایرج افشار خود این مهم را به انجام رسانید و موفق شد آنها را در چهار مجلد، در انتشارات موقوفات دکتر محمود افشار به طبع رساند.

در این میان آخرین مجلد از مسائل پاریسیه، در اصل آخرین بخش میراث قزوینی بود که در اختیار ایرج افشار قرار داشت، اما اجل مهلت نداد که به دست وی، اصل دفترچه به دانشگاه تهران هدیه شود.

سال‌ها بعد مقرر شد با هماهنگی خانواده افشار، آخرین مجلد از یادداشت‌های دستنویس پاریسیه به دانشگاه تحویل داده شود.

این دفترچه پس از طی حدود هفتاد سال از درگذشت مرحوم علامه قزوینی، به دانشگاه تهران سپرده شد.

منبع: بساتین

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: