آئین رونمایی از کتاب «نامه‌ای به فرزندم» برگزار شد

1397/4/3 ۰۷:۳۷

آئین رونمایی از کتاب «نامه‌ای به فرزندم» برگزار شد

آیین رونمایی از جلد دوم کتاب «نامه‌ای به فرزندم» حاوی نامه‌ها و مصاحبه‌های مفاخر و چهره‌های ماندگار معاصر ایران به فرزندان و جوانان کشورمان عصر روز پنجشنبه با حضور جمعی از فرهیختگان و چهره‌های ماندگار در محل مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

 

آیین رونمایی از جلد دوم کتاب «نامه‌ای به فرزندم» حاوی نامه‌ها و مصاحبه‌های مفاخر و چهره‌های ماندگار معاصر ایران به فرزندان و جوانان کشورمان عصر روز پنجشنبه با حضور جمعی از فرهیختگان و چهره‌های ماندگار در محل مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

کاظم بجنوردی رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در این آیین با اشاره به اینکه در جلد اول این کتاب راجع به اخلاق مطلب نوشته است، گفت: امروز می‌خواهم اشاره کنم که در جلد دوم این کتاب به فرزندانم از هویت ملی و ایرانی و وطن‌پرستی سخن گفتم.

وی اخلاق را جدا از وطن‌پرستی ندانست و افزود: بدیهی است کسانی که وطنشان را به راحتی می‌فروشند از داشتن اخلاق هم تهی هستند.

موسوی بجنوردی با انتقاد از پخش برخی برنامه‌ها در صدا و سیما که به گفته وی ایرانی را تحقیر می‌کند، گفت: متأسفانه دیدگاهی وجود دارد که سعی می‌کند فرهنگ، تاریخ و همه داشته‌های چندین هزار ساله این کشور را نادیده بگیرد.

به گفته وی در تاریخ، ایرانی‌ها مظهر آزادگی و انسان‌دوستی بودند و اقدام ماندگار کوروش بزرگ پس از فتح بابل که بردگی را در آنجا لغو کرد، نشانه‌ای بارز از شکوه و عظمت ایرانی‌ها بشمار می‌رود.

وی آزادمنشی کوروش بزرگ را از عجایب آن زمان شمرد و یادآور شد: ما این ذخایر را داریم و باید به بچه‌هایمان یاد بدهیم که همیشه ایران‌دوست و میهن‌پرست باشند.

موسوی بجنوردی به نقش برجسته ایرانی‌ها در شکوفایی اسلام تأکید کرد و گفت: ما از اول یک ملت خداپرست و موحد بودیم و زرتشتیان به بهشت و جهنم اعتقاد داشتند و جهان‌بینی ما به جهان‌بینی اسلامی بسیار نزدیک بود و اگر با این دیدگاه به مسایل امروز نگاه کنیم تضاد اسلام‌خواهان و ایران‌دوستان از بین می‌رود و قدرت ما هم بیشتر می‌شود.

براساس این گزارش استاد دکتر محمدرضا نصیری تاریخ‌دان و دبیر و عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز در این آیین کتاب «نامه‌ای به فرزندم» را گنجینه‌ای سرشار از امید، وطن‌دوستی، مبارزه با خرافات، عفت کلام، هنردوستی، هشدارها،‌ نگرانی‌ها و ده‌ها نکته آموزنده دیگر دانست و گفت: جای اینگونه آثار در ادب فارسی خالی است.

دکتر باقر ساروخانی مؤسس جامعه‌شناسی ارتباطات دیگر سخنران این آیین بود که نقش خانواده را در جامعه‌پذیری انسان‌ها مورد تأکید قرار داد و گفت: این نقش در مکاتب جامعه‌شناسی نیز بوضوح مورد تأکید قرار گرفته است.

وی با تشریح دیدگاه‌ها در مکاتب مختلف در این خصوص یادآور شد: من شخصاً به رئالیسم مدرج معتقدم یعنی ما باید بچه‌هایمان را آرام آرام با جامعه آشنا سازیم.

به گفته وی نه آن دیدگاهی که بچه را از همه واقعیات جامعه بی‌خبر نگهدارد و نه آن دیدگاهی که همه واقعیات جامعه را در معرض دید بچه قرار دهد، قابل قبول نیست.

دکتر ساروخانی با تمجید از انتشار کتاب «نامه‌ای به فرزندم»، این کتاب را مجموعه‌ای ارزشمند شامل عقل، دل، تجربه و دانش دانست و گفت: گرچه این کتاب خطاب به فرزندان نوشته شده است، اما مخاطب اصلی آن کل جامعه است. وی از این کتاب به عنوان مجموعه‌ای از اندیشه‌های بزرگ نام برد و افزود: نویسنده این کتاب با این کتاب اندیشه‌ها را زنده کرد و می‌طلبد که با تحلیل محتوای آن کارهای بزرگی روی آن انجام شود.

بنابر این گزارش سعیده قدس بنیانگذار مؤسسه خیریه محک هم در این آیین با ستایش از تلاش‌ها و پیگیری‌های نویسنده کتاب «نامه‌ای به فرزندم» برای به ثمر رساندن این کار بزرگ گفت: من خودم شخصاً آدم رویاپروری هستم و وقتی آقای زمانی نویسنده این کتاب از من خواست که نامه‌ای به فرزندم بنویسم با ناباوری این کار را کردم و اصلاً انتظار نداشتم که این پروژه به این زودی به اجرا برسد.

وی با اشاره به اینکه در این وانفسای هجوم به اقتدار، اعتبار و امنیت ملی از داخل و خارج انجام چنین کارهایی یک استثناء است، تصریح کرد: ماندگارترین آثار که پشتوانه فرهنگ ایران زمین بوده است در بدترین شرایط نوشته‌ شده است که آثار فردوسی، عطار و حافظ از جمله آنهاست.

رضا زمانی مبتکر، طراح و نویسنده کتاب «نامه‌ای به فرزندم» در پایان این آیین با تشکر از مقامات، مدیران، مسئولان و همه کسانی که در تهیه، چاپ و انتشار این کتاب او را یاری کردند، گفت: این کتاب چیزی جز ذره‌ای از دریای بی‌کران علم، دانش و اخلاق مفاخر، مشاهیر و فرزانگان معاصر کشور عزیزمان، اعضای فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی، اعضای شورای عالی علمی مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، اعضای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، پیشکسوتان کارآفرین و دیگر بزرگان و چهره‌های ماندگار کهن دیار ایران‌ زمین نیست.

وی با اشاره به اینکه همه امور این کتاب در سال‌های ۹۶ و ۹۷ انجام شده است، محتوای آن را مجموعه‌ای شامل ۶۶ اثر مشتمل بر ۳۱ نامه، ۲۷ مصاحبه و هشت سروده اعلام کرد.

منبع: روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: