۴۰ هزار نسخه خطی در کتابخانه ملی ایران موجود است

1397/4/2 ۱۰:۱۰

۴۰ هزار نسخه خطی در کتابخانه ملی ایران موجود است

معاون کتابخانه ملی ایران از وجود ۴۰ هزار نسخه خطی در این کتابخانه خبر داد و گفت: قدیمی‌ترین نسخه مربوط به سال ۴۲۰ هجری قمری است. غلامرضا امیرخانی ضمن اشاره به کیفیت و کمیت نسخه‌های خطی در کتابخانه ملی ایران تاکید کرد: تعداد این نسخه‌ها در کتابخانه ملی کمی بیشتر از ۴۰ هزار نسخه است، همچنین ازنظر قدمت در نسخه‌های خطی قدمت بالای یک هزار سال هم وجود دارد، قدیمی‌ترین نسخه موجود در این کتابخانه، مربوط به سال ۴۲۰ هجری قمری است.

معاون کتابخانه ملی ایران از وجود ۴۰ هزار نسخه خطی در این کتابخانه خبر داد و گفت: قدیمی‌ترین نسخه مربوط به سال ۴۲۰ هجری قمری است.

غلامرضا امیرخانی ضمن اشاره به کیفیت و کمیت نسخه‌های خطی در کتابخانه ملی ایران تاکید کرد: تعداد این نسخه‌ها در کتابخانه ملی کمی بیشتر از ۴۰ هزار نسخه است، همچنین ازنظر قدمت در نسخه‌های خطی قدمت بالای یک هزار سال هم وجود دارد، قدیمی‌ترین نسخه موجود در این کتابخانه، مربوط به سال ۴۲۰ هجری قمری است.

وی در پاسخ به سوالی با موضوع قاچاق نسخ خطی، ضمن بیان این‌که این اتفاق پدیده جدیدی نیست، افزود: قاچاق نسخه‌های خطی از قدیم به دلایل مالی و یا توسط سودجویان و حتی در دوره قاجار یا حتی پهلوی رسماً و با اجازه دولت هم انجام می‌شده است، شاید علت این اتفاق قیمت‌گذاری غیر مناسب و غیرمنصفانه در داخل کشور باشد.

 

استقرار دبیرخانه کمیته ملی حافظه جهانی در کتابخانه ملی

معاون کتابخانه ملی ایران ادامه داد: فروش نسخه‌های خطی برعکس عتیقه‌جات ممنوع نیست و فقط خارج کردن آن‌ها غدغن محسوب می‌شود، بنابراین در سال ۹۶ تلاش شد تا با اصلاح قیمت‌گذاری‌ها نسبت به ترغیب صاحبان مجموعه‌ها برای فروش آن در داخل کشور اقدام شود و حتی ما موفق شدیم برخی از نسخه‌ها را از خارج برگردانیم. امیرخانی در ادامه با اشاره به حضور دبیرخانه کمیته ملی حافظه جهانی در کتابخانه ملی ایران گفت: تاکنون نزدیک به ۹ اثر از ایران در این کمیته ثبت‌شده که آخرین مورد آن‌ها یک نسخه از جامع التواریخ رشیدی در کاخ گلستان و قبل‌تر یک کلیات سعدی بوده که در کتابخانه ملی نگهداری می‌شود.

وی درباره وضعیت کتابخانه ملی ایران در حوزه مبادله کتاب با کتابخانه‌های ملی کشورهای مختلف نیز گفت: مبادله کتاب طبق عرف انجام می‌گیرد؛ به این صورت که کتابخانه‌ها آثار نشان‌دهنده فرهنگ خود را مبادله می‌کنند. مثلاً در کتابخانه ملی ایران، اتاق‌هایی مخصوص کشورهایی از قبیل کره، مکزیک، قزاقستان وجود دارد. معاون کتابخانه ملی ایران در پایان توضیحاتی پیرامون اقدامات فرهنگی این کتابخانه داد و افزود: کتابخانه ملی هر روز حداقل دو سه برنامه روتین دارد و از جمله برنامه‌های دیگر آن می‌توان به بزرگداشت چهره های برجسته فرهنگی، انتشار برخی از آثار و برگزاری جلسات فرهنگی اشاره کرد.

منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: