حرمت رمضان

1397/3/22 ۱۲:۱۵

حرمت رمضان

پیشگیری از وقوع اعمال مجرمانه و آگاهی‌رسانی به عموم درمورد قوانین عرفی و شرعی و هشدار درباره عواقب نقض قوانین مزبور، از وظایف دستگاه انتظامی است. به‌ویژه در جوامعی که عمر قوانین مدون و مکتوب عمومی، کوتاه و آگاهی و سواد مردمانش اندک است، این مهم واجب‌تر است، تا قاطبه مردم از مصادیق اعمال مجرمانه نزد قانون، آگاهی یافته و از ارتکاب آن، تبرّی جویند. در این باره اداره نظمیه، با نزدیک شدن به ماههای مبارک و حرام، با هشدار به مرتکبین اعمال منافی مقتضیات شرعی مختص هرماه، به‌عنوان نهاد نظارتی به ایفای نقش "امر به معروف و نهی از منکر" پرداخته و آمادگی آن نهاد برای برخورد با ناقضان نظم عمومی جامعه را اعلام می دارد.

 

 

زهرا عباسی: پیشگیری از وقوع اعمال مجرمانه و آگاهی‌رسانی به عموم درمورد قوانین عرفی و شرعی و هشدار درباره عواقب نقض قوانین مزبور، از وظایف دستگاه انتظامی است. به‌ویژه در جوامعی که عمر قوانین مدون و مکتوب عمومی، کوتاه و آگاهی و سواد مردمانش اندک است، این مهم واجب‌تر است، تا قاطبه مردم از مصادیق اعمال مجرمانه نزد قانون، آگاهی یافته و از ارتکاب آن، تبرّی جویند. در این باره اداره نظمیه، با نزدیک شدن به ماههای مبارک و حرام، با هشدار به مرتکبین اعمال منافی مقتضیات شرعی مختص هرماه، به‌عنوان نهاد نظارتی به ایفای نقش "امر به معروف و نهی از منکر" پرداخته و آمادگی آن نهاد برای برخورد با ناقضان نظم عمومی جامعه را اعلام می دارد.

از آنجا که لازمه اعمال مجازات بر متخلفان و مرتکبین جرم، آگاهی و علم آحاد جامعه ازمقررات وقوانین وضع شده است ــ‌ هر چند ناآگاهی ازقانون، نافی مسئولیت متخلف نیست ــ‌ در جامعه و عصری که وسایل ارتباط جمعی و سخن‌پراکنی در نبود فناوری و گستردگی بی‌سوادی، محدود و در ابلاغ پیام نارساست، اعلانهای مکتوب یگانه مرجع خبررسانی می‌شود که دستگاهها و نهادهای حکومتی از آن بهره می‌‌بردند. هرچند دربسیاری از موارد لازم بود "فردی دادزن" این رسانه را همراهی کند.

سند پیوست یکی از اعلانهای اداره نظمیه (استان خراسان) است که پیش از ماه رمضان در دوره قاجاریه منتشر گشته است. در این دوران واحد پول " تومان" بوده است که به اجزاء دینار، قران ، غاز، پول، شاهی، و عباسی منفک می شده است. از اعلان مزبور چنین برمی‌آید که آن زمان هم کسبه و تجار به هنگام خرد نمودن وجوه کسر می گذاردند و مبلغی را بابت حق الزحمه برداشت می نمودند و تبعاً مشتری را جسارت اعتراض نبوده است. اعلان مزبور این امر را مجرمانه قلمداد نموده و چنین حقی را فقط برای صنف صرافان مجاز شمرده است. با این اعلان نه تنها مرتکبین به این جرم به مجازات ده ضربه تازیانه و یک تومان جریمه محکوم شده اند بلکه به صرافان نیز گوشزد شده است که بیش از یک "پول" بابت حق الزحمه کسر ننمایند که مجازات فوق بر آنان نیز مجری خواهد بود.

شماره آرشیو: 23807پ

منبع: موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

 

 

 

 

سایر تصاویر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: