مراتب ثبت فرهنگ نوشتاری اقلیت صابئین مندایی ابلاغ شد

1397/3/9 ۱۵:۴۱

مراتب ثبت فرهنگ نوشتاری اقلیت صابئین مندایی ابلاغ شد

رییس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری، در نامه ای به استاندار خوزستان مراتب ثبت فرهنگ نوشتاری اقلیت دینی صابئین مندایی را ابلاغ کرد.

   

 

رییس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری، در نامه ای به استاندار خوزستان مراتب ثبت فرهنگ نوشتاری اقلیت دینی صابئین مندایی را ابلاغ کرد.

در نامه علی‌‌ اصغر مونسان خطاب به غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان آمده است:در اجرای ماده ' 1' از قانون تشکیل سازمان میراث‌ فرهنگی و گردشگری مصوب سال 1382 و مواد ' 11 و 12 ' از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث ‌فرهنگی ناملموس مصوب سال 1384 و مواد '2 و 3 ' آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب 1387/11/6 هیات محترم وزیران و با رعایت مقررات آیین‌ نامه اجرایی مذکور، میراث‌ فرهنگی ناملموس با عنوان 'فرهنگ نوشتاری صابئین مندایی ' به‌شماره 1515، در تاریخ 1396/11/15 در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور به‌ ثبت رسیده و هر گونه اقدام که موجب حفظ و احیای این میراث شود، مورد تاکید است.

دراین نامه افزوده شده است:خواهشمند است دستور فرمایید مراتب برای اطلاع و اجرا به مقامات و مسئولان مربوطه ابلاغ و نتیجه به این سازمان ارایه شود.

 

** تلاش برای ثبت جهانی فرهنگ نوشتاری صابئین

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با تبریک به اقلیت صابئین مندایی ایران درپی ثبت ملی این اثر، بر هرگونه اقدام در راستای حفظ و احیای این میراث تاکید کرد و گفت: خط و زبان مندایی دارای ویژگیهای منحصر به فردی است که موجب شد در ماههای گذشته مندائیان ایران در نشست هایی با ادارهکل میراث فرهنگی خوزستان خواستار قرار گرفتن این فرهنگ نوشتاری در فهرست آثار ملی شوند.

به گزارش روابط عمومی ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، علیرضا ایزدی افزود:درپی این موضوع، به پیشنهاد انجمن صابئین مندایی ایران و همکاری و موافقت ادارهکل میراث فرهنگی خوزستان، فرآیند قرار گرفتن خط و زبان مندائیان در فهرست آثار ملی از پاییز 96 در دستور کار قرار گرفت و تمام مستندات، عکسها و فرمها در این خصوص تهیه، تکمیل و به سازمان میراث فرهنگی در تهران ارسال شد و سرانجام پرونده این اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی از تلاش برخی کشورها برای ثبت جهانی خط مندایی خبر داد و گفت: از آنجا که مندائیان در کشورهای عراق، استرالیا و آمریکا نیز حضور دارند، این کشورها درصدد هستند تا خط مندائیان را به ثبت جهانی یونسکو برسانند اما باتوجه به اینکه خاستگاه اصلی صابئین مندایی، ایران و خوزستان است و آنها خود را متعلق به خاک و پرچم ایران میدانند، در تلاش هستیم تا مسئولیت این کار را ما برعهده بگیریم تا پرونده ثبت جهانی این اثر از سوی ایران به یونسکو ارسال شود.

بهنام اسکندری، رابط انجمن صابئین مندایی ایران نیز با اشاره به ویژگیهای خط مندایی که موجب قرار گرفتن آن در فهرست آثار ناملموس ملی شد گفت: خط مندایی یکی از خطوط آرامی و کاملترین خط فونتیک محسوب میشود، چراکه صداهایی اعم از فتحه، کسره و ضمه در آن ذکر میشود.

او با اشاره به اینکه خط مندایی شامل 23 حرف بدون نقطه است که از راست به چپ نوشته میشود، ادامه داد: این خط در برخی از حروف خود دارای چندین صدا است که تلفظ این صداها در خود کلمه مشخص میشود.

این پژوهشگر ادامه داد: این قوم درخصوص پیدایش خط خود بر این اعتقاد هستند که روزی روحانیان در کنار رودخانه مشغول نجوا بودند که صدایی از آب رودخانه بلند شد که حروف مندایی را بیان میکرد (اَ، با، گا و ...) و هنگام تلفظ هر صدا نقشی روی آب نمایان میشد که این نقوش حروف الفبای مندایی بود و به این صورت خط مندایی به وجود آمد.

وی گفت: خط مندایی به طور مستقیم از خط آرامی مشتق شده و آسانترین و کاملترین خط سامی است زیرا برخلاف سایر خطوط سامی که فقط حروف بیصدا را مینویسند؛ خط مندایی اصوات را نیز مینویسد و به این جهت کاملترین خط فونتیک است.

صابئین مندائی پیروان حضرت یحیی (ع) از پیامبران بزرگ الهی هستند و عقیده دینی آنها برگرفته از عقیده حضرت آدم (ع) است که تا آخرین پیامبر آنها (حضرت یحیی ع ) ادامه یافته است. این دین یکی از قدیمی ترین آیین های الهی است.

مندائیان در کنار رودخانه های دجله، فرات و کارون زندگی می کنند و اصلی ترین رکن دینی آنها غسل تعمید است. اهواز، سوسنگرد، شوشتر و ماهشهر بیشترین محل سکونت آنها در خوزستان است.

ذکر صابئین سه بار در قرآن گفته شده است. کتاب آسمانی آنها 'کنزا ربّا' نامیده می شود.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: