اولین سفیر امریکا در ایران

1397/2/30 ۱۳:۱۸

اولین سفیر امریکا در ایران

مناسبات سیاسی و دیپلماتیک بین دو کشور در ژوئن سال ۱۸۸۳ میلادی بر قرار شد . آمریکائیان قبل از آنکه روابط سیاسی با ایران ایجاد کنند به این کشور رفت و آمد می کردند . اما مناسبات سیاسی و دیپلماتیک بین دو کشور در ژوئن سال ۱۸۸۳ میلادی بر قرار شد . ایالات متحده در این تاریخ وزیر مختاری به نام ساموئل گرین بنجامین Samuel Greene Wheeler Benjamin به تهران فرستاد

 

 

مناسبات سیاسی و دیپلماتیک بین دو کشور در ژوئن سال ۱۸۸۳ میلادی بر قرار شد .

فاطمه قاضیها: آمریکائیان قبل از آنکه روابط سیاسی با ایران ایجاد کنند به این کشور رفت و آمد می کردند . اما مناسبات سیاسی و دیپلماتیک بین دو کشور در ژوئن سال ۱۸۸۳ میلادی بر قرار شد . ایالات متحده در این تاریخ وزیر مختاری به نام ساموئل گرین بنجامین Samuel Greene Wheeler Benjamin به تهران فرستاد . وی سفارت کشورش را در ایران تاسیس کرد . دولت ایران هم حاجی حسینقلی خان صدر السلطنه فرزند میرزا آقا خان نوری صدر اعظم را در اکتبر ۱۸۸۸ به واشنگتن فرستاد که بعدها به ( حاجی واشنگتن ) مشهور گردید . در این دوره دولت امریکا فعالیت چندانی در ایران نداشت . مهمترین کار دولت ایالات متحده امریکا در این دوره حمایت از میسیو نرها و مبلغان مذهبی آمریکایی در ایران بوده است . دولت ایران بر پایه تاریخ ارائه شده پنجسال بعد از امریکا سفارت خود را در واشنگتن بنا کرده است .

بنجامین خود در بخشی از خاطراتش چنین نقل می کند:

\"در زمستان سال ۸۳ - ۱۸۸۲ بود که از طرف پرزیدنت آرتور ریاست جمهوری آمریکا به سمت نخستین سفیر آمریکا در ایران منصوب شدم. کنگره امریکا بتازگی تاسیس سفارت را در ایران تصویب کرده بود و بدنبال آن پرزیدنت آرتور مرا بدین سمت انتخاب کرد.\"

بنجامین در سال ۱۸۸۵ با موفقیت حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری و زمامداری این حزب به امریکا احضار و طبق شیوه معموله در دیپلماسی آمریکا به زندگی خصوصی باز گشت.

وی تجربیاتی که در طول مأموریت خود در این سفر دوساله و اندی ایران داشته تحت عنوان « ایران و ایرانیان عصر ناصرالدین شاه » به رشته تحریر در آورد. و در مقدمه آن توضیح داد که قسمت ها و فصولی از این کتاب قبلا در مجلات ماهانه «هار پر» و «سنتری ماگازین» و «مانهاتان ماگازین» بطور پاورقی چاپ شده است که با اجازه و رضایت ناشران آن مجلات در این کتاب مورد استفاده قرار گرفته است ولی این قسمت ها فقط بخش کوچکی از کتاب را تشکیل میدهند و در حقیقت اكثر فصول کتاب کاملا تازگی داشته و مطالبی است که برای اولین بار منتشر می شود.

لازم به توضیح است که این کتاب بعدها توسط آقای مهندس کردبچه به فارسی ترجمه شد.

منبع : ایران و ایرانیان عصر ناصرالدین شاه، نوشته:س-ج-و- بنجامین،نخستین سفیر ایالات متحده در ایران، ترجمه: مهندس محمد حسین کردبچه،تهران: سازمان انتشارات جاویدان ، چاپ اول- پائیز ۱۳۶۳. برداشتی کوتاه از مقدمه های مفصل نویسنده و مترجم.

منبع: حلقه کاتبان - قاجاریه

 

 

سایر تصاویر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: