بررسی سیر تحولات دیوان‌سالاری مغول‌ها در ایران

1397/1/28 ۱۰:۰۰

بررسی سیر تحولات دیوان‌سالاری مغول‌ها در ایران

دیوان سالاری ایرانی یکی از پژوهش های مهم در حوزه تحقیقات تاریخی است. دیوان سالاران ایرانی به عنوان بخش فرهیخته و صاحب قلم از معدود گروه ‌های حامی فرهنگ، علم و دانش محسوب می شدند. اثر حاضر به بررسی سیر تحولات و جریان بازسازی تشکیلات اداری مغول ها در ایران می ‌پردازد. دوره مغول از دوره‌ های تاثیرگذار در تاریخ ایران محسوب می­‌شود و از نظر برخی پژوهشگران تاثیرات آن در سده­های بعد نیز ماندگار بوده و تداوم یافته است.

   

 

 

سکینه مرادی: دیوان سالاری ایرانی یکی از پژوهش های مهم در حوزه تحقیقات تاریخی است. دیوان سالاران ایرانی به عنوان بخش فرهیخته و صاحب قلم از معدود گروه ‌های حامی فرهنگ، علم و دانش محسوب می شدند. اثر حاضر به بررسی سیر تحولات و جریان بازسازی تشکیلات اداری مغول ها در ایران می ‌پردازد. دوره مغول از دوره‌ های تاثیرگذار در تاریخ ایران محسوب می­‌شود و از نظر برخی پژوهشگران تاثیرات آن در سده­های بعد نیز ماندگار بوده و تداوم یافته است.

کتاب حاضر توسط انتشارات امیرکبیر در سال 1396 چاپ و در پنج فصل سامان دهی شده است. در فصل نخست به طرح کلیات نظری و ادبیات تحقیق پرداخته و فصل دوم شامل پیش زمینه‌ های دیوانی اواخر حکومت خوارزمشاهیان و عناصر مختلف آن اعم از الگوهای دیوانی اهل ختا و یاسای چنگیزخان است. فصل سوم شامل شش قسمت است که علاوه بر گزارش مختصری از زمینه ‌های حکومت خوارزمشاهی، تاثیرات الگوهای دیوانی ختایی، و یاسای چنگیزخان، به شرح رویدادهای مهم دیوانی و عناصر ترکیب یافته تشکیلات حاکمان مغول توجه شده است. فصل چهارم تشکیلات دیوانی مغول ها در ایران دوره ایلخانان از غازان خان تا ابوسعید بهادر است. آخرین فصل به نتیجه­‌گیری و جمع­‌بندی مباحث اختصاص یافته است.

کتاب دارای شش نمایه، نام ‌ها، جای ‌ها، کتاب‌ ها، مشاغل و مناصب و سلسله ‌ها، فرقه ‌ها، قبایل، گروه ‌ها و نمایه اصطلاحات دیوانی و مدنی است. این کتاب با شماره بازیابی 45ب45ف/952DSR در کتابخانه ایرانشناسی مجلس شورای اسلامی موجود است.

منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: