یک قرن فعالیت دانشگاه خوارزمی مرور می شود

1397/1/27 ۱۳:۱۱

یک قرن فعالیت دانشگاه خوارزمی مرور می شود

سرپرست دانشگاه خوارزمی گفت: این دانشگاه، امسال وارد یکصدمین سال فعالیت خود به عنوان نخستین موسسه آموزش عالی کشور می شود و در همین راستا، برنامه های متنوعی برای مرور دستاوردهای خود در نظر گرفته است.

   

 

سرپرست دانشگاه خوارزمی گفت: این دانشگاه، امسال وارد یکصدمین سال فعالیت خود به عنوان نخستین موسسه آموزش عالی کشور می شود و در همین راستا، برنامه های متنوعی برای مرور دستاوردهای خود در نظر گرفته است.

عبدالرحیم نوه ابراهیم در نشست خبری روز یکشنبه اظهار داشت: دانشگاه خوارزمی دارای 15 دانشکده، 500 عضو هیات علمی و 370 رشته گرایش در مقاطع مختلف تحصیلی است و در مجموع 13 هزار و 245 دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند که از این تعداد، 130 دانشجو از دیگر ملیت ها هستند.

وی ادامه داد: این دانشگاه، پیشتر رسالت تربیت معلمی را داشت اما از سال 90 و 91 شورای عالی انقلاب فرهنگی نام دانشگاه را از «تربیت معلم» به «خوارزمی» تغییر داد و به عنوان دانشگاه جامع قلمداد شد.

سرپرست دانشگاه خوارزمی اضافه کرد: به دلیل فعالیت های گسترده این دانشگاه در یکصد سال گذشته بر آن شدیم تا امسال در قالب برگزاری برنامه های متنوع به ارائه دستاوردها و موفقیت های دانشگاه بپردازیم.

نوه ابراهیم مهمترین برنامه دانشگاه خوارزمی در آستانه یکصدمین سالگی آن را برگزاری کنفرانس علمی با محوریت شخصیت خوارزمی؛ ریاضیدان، ستاره‌شناس، فیلسوف، جغرافیدان و مورخ شهیر ایرانی، با دعوت از شخصیت های برجسته رشته ریاضیات از آلمان و هلند در تاریخ چهارم اردیبهشت ماه شمرد.

سرپرست دانشگاه خوارزمی بیان داشت: در ادامه برنامه های گرامیداشت یکصدمین سال تاسیس دانشگاه خوارزمی از کتاب های تاریخ توسعه دانشگاه و حکیم خوارزمی و همچنین تندیس خوارزمی و پنج شخصیت بزرگ دانشگاه رونمایی می شود.

نوه ابراهیم اظهار کرد: همچنین با 10 دانشگاه که همزمان با تاسیس دانشگاه خوارزمی در سال 1297 فعالیت خود را آغاز کرده اند ارتباط برقرار کرده و از آنها برای شرکت در یکی از برنامه های دانشگاه در شهریورماه دعوت کرده ایم.

وی مرمت و بازسازی ساختمان پروین اعتصامی دانشگاه، برگزاری یک روز بین الملل ویژه دانشجویان خارجی در ماه مبارک رمضان، گردهمایی فارغ التحصیلان دوره های گذشته را از دیگر برنامه ها در یکصدمین سال تاسیس نخستین موسسه آموزش عالی کشور عنوان کرد.

سرپرست دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: این دانشگاه فعالیت های خود را در سطح محلی، ملی و بین المللی تعریف کرده و در سطح بین المللی اکنون با ارائه 17طرح، تعامل و ارتباط گسترده ای را با کشور اتریش برقرار کرده است.

نوه ابراهیم با بیان اینکه اجرای طرح های بین المللی مشترک که از سال گذشته آغاز شده دستاوردهای خوبی در راستای توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی با اتریش به همراه داشته است، ادامه داد: دانشگاه خوارزمی همچنین ارتباط خود با دانشگاه های مختلف در خارج از کشور را توسعه داده به گونه ای که اکنون پذیرای 200 دانشجوی خارجی در دوره های مختلف است.

وی اضافه کرد: بازدید دانشجویان ایرانی از مراکز دانشگاهی اتریش و شرکت در کارگاه های آموزشی و دعوت از دانشجویان اتریشی برای حضور در ایران از دیگر برنامه های تعاملی با این کشور است.

نوه ابراهیم تصریح کرد: این دانشگاه همچنین برای پاسخگویی به نیازهای محلی و ملی فعالیت های گسترده ای انجام داده از جمله در حوزه فیزیک، دوره پلاسمای پزشکی را در مقطع برای اولین بار در کشور تاسیس کرده است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با توضیح اینکه دوره پلاسمای پزشکی، میان رشته ای و شامل فیزیک، شیمی و زیست شناسی است، افزود: طراحی این رشته، 2 سال طول کشیده و در نهایت به تصویب شورای گسترش رسید و از سال گذشته نیز اقدام به پذیرش دانشجو در این رشته کردیم.

نوه ابراهیم احداث شهر سلولی بنیادی در واحد کرج را از دیگر اقدامات دانشگاه خوارزمی برشمرد و بیان داشت: برای اجرایی کردن این طرح 60 هکتار زمین در نظر گرفته شده تا مرکزی برای توسعه گرایش های مختلف زیست شناسی ایجاد شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از طرح های دانشگاه خوارزمی، شرکت در طرح پژوهشی اکتشاف میادین نفتی است به همین دلیل با شرکت ملی نفت ایران در این رابطه پروژه ای طراحی شده و دانشکده زمین شناسی دانشگاه مسئولیت آن را به عهده دارد.

نوه ابراهیم تصریح کرد: در راستای طرح اقتصاد مقاومتی از دو سال قبل طرح هایی به وزارت علوم ارائه شد که یکی از آنها ارتقای پنج دانشگاه و پژوهشگاه به سطح بین المللی است.

وی اظهار کرد: دانشگاه خوارزمی یکی از 16 دانشگاه منتخب کشور است که برای شرکت در این رقابت انتخاب شده و تلاش دارد تا شاخص های علمی و پژوهشی خود را ارتقا داده و بتواند در ردیف 200 دانشگاه برتر جهان قرار گیرد.

نوه ابراهیم خاطرنشان کرد: سال گذشته وزارت علوم در مرحله اول، 650 میلیون تومان به این 16 دانشگاه و 9 پژوهشگاه برای تقویت بنیه علمی و پژوهشی اختصاص داد.

سرپرست دانشگاه خوارزمی طرح 2020 را از دیگر طرح های این دانشگاه عنوان کرد که برای اولین بار در حال اجراست و گفت: قرار است در قالب این طرح، 20 مهارت عمده در حوزه کارآفرینی و خود اشتغالی به دانشجویان آموزش داده شود تا پس از فارغ التحصیلی به اشتغالزایی آنان کمک کند.

نوه ابراهیم یادآور شد: از آنجا که برای انجام تمامی فعالیت های دانشگاه به نیروی متخصص نیاز است، طرح بالندگی ویژه اعضای هیات علمی در نظر گرفته شده تا آنها همواره در جریان برنامه های آموزشی و پژوهشی کشور قرار گرفته و اطلاعات خود را به روز کنند.

منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: