نماینده نامدار سنت‌گرایی در روزگار ما

1397/1/19 ۰۸:۳۴

نماینده نامدار سنت‌گرایی در روزگار ما

نام و شهرت دکتر سید حسین نصر چند دهه است که در محافل اسلام پژوهی پژواکی ویژه داشته است. او بواسطه تعلق خاطری که به حوزه سنت‌گرایی دارد، بسیاری از وجوه فکری و معرفتی‌اش را در این حوزه به تعریف نشسته است.

 

منوچهر دین پرست: نام و شهرت دکتر سید حسین نصر چند دهه است که در محافل اسلام پژوهی پژواکی ویژه داشته است. او بواسطه تعلق خاطری که به حوزه سنت‌گرایی دارد، بسیاری از وجوه فکری و معرفتی‌اش را در این حوزه به تعریف نشسته است. او به‌عنوان یک مسلمان شیعی و در جایگاه سنت‌گرایی ناقد مدرنیته، سعی کرده با توجه به مبانی حکمی ایرانیان به موضوعات اندیشگی در دنیای جدید ورود کند و حوزه اسلام شناسی را از فضای شرق‌شناسی خارج و طرحی براساس مبانی حکمی اسلامی ارائه کند. وی‌ بیش از‌ پنج‌ دهه‌ در عرصه‌‌ علم، تمدن‌ و فرهنگ‌ ایرانی‌ - اسلامی‌ کوشش‌های‌ قابل‌ توجهی‌ نموده‌ و در این‌ مسیر از انتشار آثار گوناگون‌ تا تعلیم‌ دانشجویان، کارنامه‌‌ قابل‌ توجهی‌ دارد.

گستره‌‌ تأملات‌ نصر را در سه‌ رویکرد می‌توان‌ به‌ تماشا نشست: الف) احیای سنت و دفاع‌ ازآن؛ ب) حکمت‌ جاویدان و ج) معنویت‌ و امر قدسی. نگاه‌ و باور نصر به‌ این‌ سه‌ موضوع، او را در مسیر پروژه‌ای‌ فکری‌ قرار داده‌ است‌ که‌ از وی‌ به‌عنوان‌ اندیشمندی‌ قابل‌ توجه‌ در جهان‌ غرب‌ یاد می‌شود. او در سرزمین‌ عُرفیات‌ جدید به‌ جدال‌ با مدرنیته مشغول‌ بوده‌ و راه‌ نجات‌ انسان‌ دنیای‌ مدرن را بازگشت‌ به‌ سنت‌ و معنویت‌ می‌داند. «بُن‌مایه‌های‌ معرفتی» نصر بر پایه‌‌ بازخوانی‌ اسطوره‌ای‌ و فلسفی‌ معطوف‌ به‌ علم‌ و تمدن‌ ایرانی‌ - اسلامی‌ قرار دارد.

او در «سلوک‌ فیلسوفانه»اش‌ از مجرای‌ دین‌ اسلام‌ وارد شده‌ و احیای‌ فلسفه‌ اسلامی‌ و صدرایی‌ را پارادایمی‌ قابل‌ توجه‌ در دنیای‌ فعلی‌ می‌داند. نصر را می‌توان دلباخته‌‌ معنویت دانست؛ معنویتی که به عقیده او، درمانی‌ برای‌ انسان‌ تهی‌ شده دنیای‌ مدرن‌ است. اما معنویت‌ نصر جان‌مایه‌ای‌ کاملاً «اسلامی‌ - اشراقی‌» دارد. معنویت‌ نصر، معنویت‌ هزاره‌‌ سومی‌ است‌ که‌ برپایه‌‌ تصوف‌ اسلامی‌ قرار گرفته‌ است.

او بر اساس چنین چارچوبی مطالعات اسلامی خود را شکل داده به طوری که بعد از حادثه یازدهم سپتامبر کتاب «قلب اسلام» را بر اساس چنین خوانشی منتشر کرد. هدف او از معرفی اسلام بعد معنوی و سنتی آن است. لذا اسلام‌شناسان او را در زمره کسانی می‌دانند که نگاهی تاریخی یا فقهی و حدیثی به اسلام ندارد و جایگاه معنوی متمایل به سنت‌گرایی برای او در اولویت است. در ترجمه قرآن به انگلیسی که آخرین اثری است که از ایشان منتشر شد، مشاهده می‌کنیم که او در ترجمه‌اش نیز ادامه دهنده همان مسیر معنوی و سنتی است. او همواره از ترجمه لفظ به لفظ دوری کرده و بر مفاهیمی تأکید کرده است که در نگاه سنت گرایان مورد توجه بوده است. امروزه نام سید حسین نصر با جریان سنت گرایی گره خورده و او را در زمره سنت گرایان زنده می‌دانند که راه سنت گرایان بزرگی همچون گنون، کوماراسوامی، شووان و مارتین لینگز را ادامه داده است و خود نیز اکنون به‌عنوان یکی از ارکان جریان سنت گرایی که دارای زمینه‌های اسلامی و شیعی است،شناخته می‌شود.

منبع: روزنامه ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: