خیابان نفت، مصدق شد

1396/12/23 ۰۸:۳۵

خیابان نفت، مصدق شد

مطالبه نام‌گذاری خیابانی در پایتخت به نام «مصدق» که از حدود ٤٠ سال قبل تاکنون با انواع دیدگاه‌های اجتماعی چپ و راست و مخالفت‌های ناشی از دیدگاه‌های سیاسی و تاریخی غیرقابل‌استناد و... متوقف مانده بود، حالا در آخرین روزهای سال ٩٦، محقق شد و با رأی ١٩ نفر از اعضای شورای شهر دوره پنجم تهران، خیابان «نفت» در منطقه سه تهران به‌صورت رسمی به «محمد مصدق» تغییر یافت.

 

معصومه اصغری: مطالبه نام‌گذاری خیابانی در پایتخت به نام «مصدق» که از حدود ٤٠ سال قبل تاکنون با انواع دیدگاه‌های اجتماعی چپ و راست و مخالفت‌های ناشی از دیدگاه‌های سیاسی و تاریخی غیرقابل‌استناد و... متوقف مانده بود، حالا در آخرین روزهای سال ٩٦، محقق شد و با رأی ١٩ نفر از اعضای شورای شهر دوره پنجم تهران، خیابان «نفت» در منطقه سه تهران به‌صورت رسمی به «محمد مصدق» تغییر یافت.

جلسه روز گذشته شورای شهر آخرین جلسه این شورا در اولین سال فعالیت اعضای دوره پنجم بود و در نهایت ١٩ عضو حاضر در جلسه این روز با اکثریت قاطع به پیشنهاد تغییر نام خیابان نفت به مصدق رأی موافق دادند. این در حالی بود که پیش از این گمانه‌زنی‌ها و صحبت‌ها درباره تغییر نام خیابان کارگر شمالی به نام رهبر جبهه ملی ایران بود، اما در نهایت قرعه فال به نام خیابان نفت آن هم در اسفندماه افتاد.

 

سابقه ٤٠ ساله

محمد توسلی، اولین شهردار تهران پس از انقلاب که در اوج روزهای شلوغ بعد از انقلاب وظیفه مدیریت این شهر پرتنش را بر عهده داشته، سال ٩٣ در بخشی از گفت‌وگویش با «شرق»، به نام‌گذاری‌ها و تغییر نام‌های آن سال‌ها اشاره کرد. او گفت: «تعدادی از معابر و میادین شهر تهران را خود مردم در راهپیمایی‌های بزرگ سال ٥٧ به‌ویژه بعد از ٢٦ دی‌ (فرار شاه) انجام داده بودند و در شعارهای راهپیمایی‌ها از جمله «چهارراه مصدق» و «میدان شهدا» نیز تکرار می‌شد و خیابان پهلوی را خود مردم به خیابان مصدق تغییر داده بودند. بعد از سال٦٠، در یکی از نمازهای جمعه، ‌مرحوم فلسفی در پیش‌خطبه نماز جمعه صحبت‌هایی را درباره مصدق مطرح کرد و گفت: «اصلا مصدق کیست؟ انقلاب ما در این راستا نبوده است که نام مصدق را روی خیابان‌هایش بگذارند. بعد هم نام «ولیعصر(عج)» را پیشنهاد داد. نام جایگزین هم نامی نبود که بخواهند با آن مخالفت کنند».

پس از این تغییر نام برخلاف خواسته مردم، دیگر تا امروز خیابانی به نام مصدق در تهران نام‌گذاری نشده است و در سال‌های گذشته پیشنهاد نام‌گذاری معبری به نام مصدق همواره با مخالفت جریان اصولگرا در شورای شهر تهران و جریانی در بیرون از شورا که هیچ‌گاه اظهارنظر مستقیمی نمی‌کنند، روبه‌رو بوده است.

از شورای سوم شهر تهران که سه اصلاح‌طلب به شورا راه یافتند، پیشنهاد نام‌گذاری در سطحی علنی مطرح شد، اما نتیجه‌ای حاصل نشد. همان زمان معصومه آباد به‌عنوان رئیس کمیسیون نام‌گذاری در توضیحی مختصر اما گویا، گفت: «نام‌گذاری خیابانی به نام دکتر مصدق، شرایط لازم برای طرح در کمیته نام‌گذاری را ندارد، چراکه آرا و افکار ایشان مورد تأیید مقامات رسمی ایران نیست». مهدی چمران، رئیس شورای شهر هم برای اینکه بار این تصمیم را از دوش خود کمی بردارد، گفت: «تعیین تکلیف درمورد نام‌گذاری چنین خیابانی فقط مربوط به شورا نمی‌شود».

در دوره چهارم این موضوع دوباره مطرح شد و باز هم به نتیجه نرسید. مجتبی شاکری، عضو اصولگرای شورای چهارم، درباره این نام‌گذاری گفته بود: «به نظر می‌رسد درباره نام‌گذاری مکانی به نام دکتر مصدق این پیامدهای اعتراضی وجود داشته باشد. افرادی که این پیشنهاد را می‌دهند و ابراز دوستی با دکتر مصدق و افکارش می‌کنند، در جامعه مقبول نیستند. بالاخره این شخصیت‌ها جنبه‌های مثبتی هم در کنار خطا‌هایشان داشته‌اند و جزء تاریخ کشور هستند. درباره دکتر شریعتی هم همین بوده، ایشان هم مخالفانی جدی داشتند هم موافقان جدی، ولی در مجموع می‌گویند مرحوم شریعتی کسی بوده که ایستادگی و مبارزه کرده و عدالت‌خواه و ضد ظلم بوده است. مصدق را هم باید در برایند رفتار‌ها و تلاش‌هایش بررسی کرد. شاکری به‌عنوان رئیس کمیته نام‌گذاری شورای چهارم گفته بود: «بعید می‌دانم اصولگرایان شورا دخالتی در عدم نام‌گذاری داشته باشند و در‌عین‌حال خط قرمزی برای این نام‌گذاری وجود داشته باشد. او گفته بود به خاطر حفظ حرمت اشخاص نباید نام‌گذاری طوری باشد که برخوردی شود که حرمت افراد هتک شود».

در همان دوره چهارم غلامرضا انصاری، به‌عنوان یکی از اصلاح‌طلبان شورا اعلام کرده بود که دلیل تعلل و تأخیر در نام‌گذاری محلی به نام مصدق، نبود خیابانی مناسب و درخور برای این شخصیت ملی است. او گفته بود: «محدودیت خاصی برای این نام‌گذاری وجود ندارد، اما معتقدیم باید جایی که به نام ایشان نام‌گذاری می‌شود، در شأن ایشان باشد، درحال‌حاضر اکثر خیابان‌های اصلی نام‌گذاری شده‌اند و خیابانی که در شأن ایشان باشد نداریم». پیگیری‌های شورای چهارمی‌ها در همین حد باقی ماند و شورای پنجم هم نزدیک بود دچار همین روند شود، اما اندکی موقعیت‌شناسی و تدبیر باعث شد در این فضای پرابهام که معلوم نیست چه کسانی پایشان را روی سیم تصویب این مصوبه گذاشته‌‌اند و کسی در نهایت مسئولیت اجرا‌شدن یا اجرانشدن آن را بر عهده نمی‌گیرد، به نام‌گذاری خیابانی فرعی رضایت بدهند. شورای پنجمی‌ها که از همان ابتدا روی چند گزینه مطرح‌شده اختلاف اساسی داشتند و اختلافشان تا همین دیروز جدی بود، ترجیح دادند به کم قانع شوند تا اصلا موضوع نام‌گذاری پس از چهار دهه و در شرایطی که مدیریت شهری همراه است، اجرائی شود.

به‌هر‌روی حالا طبق مصوبه شورای شهر تهران اگر در فرمانداری مخالفت نشود، خیابان «نفت» در بلوار «میرداماد» به نام «محمد مصدق» نام‌گذاری شده و در آستانه ٢٩ اسفند روز ملی‌شدن صنعت نفت این نام‌گذاری می‌تواند در این خیابان به ثبت برسد.

 

پیشنهاد خیابانی به نام مهندس بازرگان

در همین جلسه احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، از یک نام‌گذاری مهم دیگر در تهران هم خبر داد، براساس گزارش خبرگزاری‌ها او از نام‌گذاری خیابانی به نام مهندس مهدی بازرگان در پایتخت خبر داد.

مسجدجامعی همچنین در ابتدای سخنان خود درخصوص نام‌گذاری سالن اصلی شورای اسلامی شهر تهران به نام دکتر عباس شیبانی گفت: تصور من این بود پیشنهادی که برای نام‌گذاری این سالن دادیم در شورای قبل مطرح و تصویب شود، اما آن طرح در این شورا به تصویب رسید و من از همکارانم بابت این موضوع تشکر می‌کنم، چون ایشان تنها شخصیت بازمانده از شورای‌عالی انقلاب هم هستند که سال‌های‌سال در همین شورا و همین ساختمان فعال بودند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه بیان کرد: حال که نام‌گذاری خیابانی به نام دکتر مصدق به نتیجه رسیده، خوب است به نقش مهندس مهدی بازرگان در مبارزه با استعمار انگلیس و مدیریت اعتصابات نفت در دوران انقلاب هم توجه داشت و خیابانی را به نام وی نام‌گذاری کرد. وی در این خصوص توضیح داد: مهندس بازرگان دو بار نقشی ویژه درخصوص صنعت نفت و مبارزه با استعمار ایفا کرد؛ بار اول از طرف مرحوم دکتر مصدق همراه با گروهی به آبادان رفت و پرچم انگلیس را پایین آورد. بار دوم هم از طرف مرحوم امام مأموریت پیدا کرد که به آبادان برود و اعتصاب کارگران شریف صنعت نفت را مدیریت کند تا منجر به صدمه‌دیدن مردم نشود. در این مرتبه که مرحوم آقای هاشمی‌رفسنجانی نیز همراه ایشان بود، وی نقش خود را به‌خوبی در عرصه نفت ایفا کرد. مسجدجامعی در پایان گفت: بازرگان اولین نخست‌وزیر دوران انقلاب هم هست که آقای عباس شیبانی هم سال‌های طولانی در نهضت ملی همراه و بعدها همکارشان بودند و جا دارد برای ایشان هم اقدامی مناسب انجام گیرد.

منبع: روزنامه شرق

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: