محقق:ظرفیت کتاب‌های هر سال داوران را به سمت مشخصی می‌برد

1396/12/7 ۱۰:۱۱

محقق:ظرفیت کتاب‌های هر سال داوران را به سمت مشخصی می‌برد

در اختتامیه دوازدهمین جشنواره شعر فجر جواد محقق با اشاره به گلایه ها از انتخاب آثار کلاسیک در دوره های قبل گفت:ظرفیت کتاب‌های هر سال داوران را به سمت مشخصی می‌برد و امکان دارد که در یک دوره شعر نو و در دوره‌ای شعر کلاسیک برگزیده شود و این انتخاب‌ها به گرایش فکری بنیاد شعر و ادبیات داستانی، هیأت علمی و داوران ندارد.


 
 
در اختتامیه دوازدهمین جشنواره شعر فجر جواد محقق با اشاره به گلایه ها از انتخاب آثار کلاسیک در دوره های قبل گفت:ظرفیت کتاب‌های هر سال داوران را به سمت مشخصی می‌برد و امکان دارد که در یک دوره شعر نو و در دوره‌ای شعر کلاسیک برگزیده شود و این انتخاب‌ها به گرایش فکری بنیاد شعر و ادبیات داستانی، هیأت علمی و داوران ندارد.

 
آئین اختتامیه دوازدهمین جشنواره شعر فجر عصر امروز یکشنبه (6 اسفندماه) با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پزشکیان، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، مجید خدابخش، استاندار آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه شهر تبریز، محمدپور مدیرکل ارشاد آذربایجان شرقی، مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و اهالی شعر و اصحاب رسانه در سالن آمفی‌تئاتر مجتمع رفاه پتروشیمی تبریز برگزار شد.
 
مهدی قزلی دبیر اجرایی دوازدهمین دوره جشنواره شعر فجر در ابتدای این مراسم گفت: ترجیح می‌دهم که به‌جای صحبت درباره جایزه به قرائت پیامی که حضرت آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی برای جشنواره ارسال کرده است بپردازم. این برای اولین بار است که یک مرجع عالیقدر به اختتامیه جایزه فجر پیام می‌فرستد و ما این اتفاق مبارک را به فال نیک می‌گیریم. به اعتقاد من اعتبار هر جایزه‌ای به ریش‌سفیدان و بزرگان آن جایزه است و اسامی هیأت علمی این جایزه میزان اعتبار آن را مشخص می‌کند.
 
در ادامه این مراسم جواد محقق، دبیر علمی دوازدهمین جشنواره شعر فجر با اشاره به اهمیت این جشنواره گفت: جشنواره شعر فجر در کنار جشنواره‌های تئاتر، فیلم، موسیقی و هنرهای تجسمی فجر است و جوان‌ترین جشنواره به‌حساب می‌آید. اما وقتی دوازده دوره از برگزاری آن می‌گذرد یعنی این جایزه به ثبات رسیده است.
 
وی ادامه داد: امروز جشنواره شعر فجر وسیع‌ترین و باشکوه‌ترین جشنواره شعری ماست که در آن همه کتاب‌های منتشر شده در یک‌سال مورد بررسی و داوری قرار می‌گیرد. برای مثال امسال چیزی حدود 5هزار عنوان کتاب شعر در سه بخش شعر کودک و نوجوان، شعر بزرگسال و درباره شعر بررسی شد و برگزیدگان در مراسم امروز معرفی خواهند شد.
 
دبیر علمی دوازدهمین دوره جشنواره شعر فجر با تشکر از فعالیت‌های انجام شده برای برگزاری این جایزه گفت: به‌عنوان دبیر علمی این جایزه وظیفه خود می‌دانم تا از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای ارزشمند و بزرگ هیأت علمی این جایزه تشکر کنم. همچنین باید تشکری ویژه از داوران این دوره از جایزه داشته باشم که باتوجه به وقت کم ما را تا پایان این دوره از جایزه یاری کردند.
 
محقق با اشاره به برخی گلایه‌ها در دوره‌های پیشین این جایزه گفت: در دوره‌های گذشته عده‌ای از شاعران به‌دلیل برگزیده‌شدن آثار کلاسیک گلایه‌مند بودند و ما را متهم می‌کردند که به شعر کلاسیک گرایش داریم اما نتایج این دوره و انتخاب 5 اثر از شعر نو در میان 7 نامزد نهایی بخش بزرگسال نشان داد که داوران تعمدی برای انتخاب آثار ندارند و اگر در گذشته نیز آثار کلاسیک نیز برگزیده می‌شدند تعمدی در کار نبوده است.
 
وی ادامه داد: واقعیت این است که ظرفیت کتاب‌های هر سال داوران را به سمت مشخصی می‌برد و امکان دارد که در یک دوره شعر نو و در دوره‌ای شعر کلاسیک برگزیده شود و این انتخاب‌ها به گرایش فکری بنیاد شعر و ادبیات داستانی، هیأت علمی و داوران ندارد.
 
دبیر علمی دوازدهمین دوره جشنواره شعر فجر با اشاره به برنامه‌های انجام شده در این دوره گفت: افتتاحیه جشنواره را با حضور دبیران دوره‌های گذشته از شهر کرمانشاه و سرپل‌ذهاب و مناطق زلزله‌زده شروع کردیم و بعد به شهرهای مختلف رفتیم و بیش از 150 شاعر در این نشست‌ها با مخاطبان خود ارتباط برقرار کردند. تقدیر این بود که مراسم اختتامیه در تبریز برگزار شود که ما آن را به فال نیک می‌گیریم.
 
در ادامه این مراسم حجت الاسلام آل‌هاشم، امام‌جمعه شهر تبریز با اشاره به قدمت تاریخی این شهر گفت: به شهر شهدای محراب، شهدای عاشورایی و به شهر استاد شهریار، استاد چایچیان و استاد عابد خوش‌آمدید. هیچ‌کس نمی‌تواند تاثیر شعر را نپذیرد چراکه شعر در مخاطب چنان اثر می‌گذارد که ما در طول دوران گذشته به‌خصوص دوره دفاع‌مقدس اثرش را دیده‌ایم.
 
وی ادامه داد: همه ما به‌خاطر داریم که شعر شعرای دفاع‌مقدس چقدر در نیروی عملیاتی ما تاثیرگذار بود.
 
امام‌جمعه شهر تبریز با اشاره به ضرورت آموزش نسل جوان اظهار کرد: آنچه که ما باید از اساتید و پیشکسوتان شعر و ادب درخواست داشته باشیم تربیت شاعران جوان است یعنی شاعرانی که بتوانند گذشتگان را با اشعارشان احیا کنند.
 
حجت الاسلام آل‌هاشم با توجه به نگاه ویژه مقام معظم رهبری به حوزه شعر گفت: امروز ما باید از مقام معظم رهبری شاکر باشیم که چقدر به شعر و ادب و شعرا توجه خاص داشته‌اند. ایشان در مناسبت‌های مختلف شعرا را جمع می‌کردند تا به شعرخوانی بپردازند. ما باید سپاسگزار باشیم و این نگاه ویژه ایشان به شعر را فراموش نکنیم.

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: