سی هزار سال هنر

1396/11/29 ۱۲:۵۴

سی هزار سال هنر

کتاب سی هزار سال هنر مجموعه ای از هزار اثر هنری متعلق به فرهنگ ها و تمدن های مختلف در طول تاریخ است که با ترتیب زمانی در کنار هم قرار گرفته اند. نخستین اثر هنری درکتاب متعلق به نخستین نمونه های نقاشی غاری و مربوط به سی هزار سال پیش است و آخرین اثر متعلق به سال 2001 است.

 

کتاب سی هزار سال هنر  مجموعه ای از هزار اثر هنری متعلق به فرهنگ ها و تمدن های مختلف در طول تاریخ است که با ترتیب زمانی در کنار هم قرار گرفته اند. نخستین اثر هنری درکتاب متعلق به نخستین نمونه های نقاشی غاری و مربوط به سی هزار سال پیش است و آخرین اثر متعلق به سال 2001 است. در هر صفحه یک تصویر، یک جدول از مختصات و مشخصات اثر و یک متن توصیفی دقیق و مفید وجود دارد که در آن خصوصیات سبکی، اهمیت تاریخی و زمینه های اجتماعی، سیاسی و گاه اقتصادی خلق اثر نیز آمده است. همچنین به شیوۀ ساخت، مواد و مصالح به کار رفته و اطلاعاتی دربارۀ هنرمند و زمانه اش نیز اشاره شده است. کتاب همچنین یک نمودار تاریخی و جغرافیایی دارد که تاریخ پیدایش و افول فرهنگ ها و تمدن ها، زمان پیدایش نهضت ها و جریان های هنری در محدوده های جغرافیایی در آن نمایش داده شده است. از دیگر ویژگی های بسیار برجستۀ کتاب واژه نامه و نمایۀ آن است. در واژه نامه  بسیاری از تکنیک های ساخت آثار شرح داده شده و دربارۀ فرهنگ ها و تمدن های معرفی شده در کتاب، اطلاعات مختصر و مفیدی ارائه شده است. آخرین بخش کتاب نیز نمایه است که به مثابۀ یک فهرست دقیق برای جست وجو و یافتن تمام آثار، سبک ها، هنرمندان و حتی کشورها عمل می کند. نکتۀ بسیار مهم دربارۀ نمایه دو زبانه بودن آن است که به صورت فارسی به انگلیسی تنظیم شده است که خواننده می تواند از معادل اصلی و همچنین تلفظ صحیح عناوین و نام ها خبردار شود.

مخاطب اصلی این اثر نه فقط متخصصان، پژوهشگران، دانشجویان هنر و هنرمندان هستند بلکه تمام کسانی که به هنر علاقمندند می تواند از این کتاب استفاده کنند و لذت ببرند. این کتاب شبیه یک موزۀ خانگی عمل می کند، می توانید هر گاه که بخواهید، بخشی از آن را ورق بزنید و خودتان را به قدم زدن میان آثار هنری مهمان کنید و درباره شان اطلاعات سودمند و بسیار جالبی به دست آورید. اگر متخصص هنر باشید علاوه بر جنبۀ تاریخی اثر، جنبۀ تطبیقی آن نیز برای تان مفید است. زیرا مثلا می توانید بفهمید زمانی که ونوس میلو در یونان تراشیده می شد، چه آثاری در ژاپن، عراق، پرو یا نیجریه خلق می شدند. این اثر همچنین برای علاقمندان به حوزه های تاریخ و مردم شناسی و مطالعات تاریخ هنر به طور ویژه سودمند است زیرا حین معرفی هر اثر در اغلب موارد اطلاعات مفیدی از نحوۀ زندگی، خوراک، پوشاک و مناسک آن مردمان نیز ارائه شده است.  همچنین برخی از آثار  کتاب سی هزار سال یا بسیار کمتر دیده  شده اند یا در کتاب های تاریخ هنر ترجمه شده به فارسی وجود ندارند. در نهایت سی هزار سال هنر طیف وسیعی از خوانندگان و علاقمندان به حوزه های مختلف را به مطالعه و تماشا دعوت می کند تا نشان دهد تنوع پرمایۀ آثار هنری چگونه در طول هزاره ها از گوشه کنار جهان خلق شده و با یکدیگر تطبیق یافته اند.

انتشارات «کتاب سرای نیک» و «سپاس» كتاب «سى هزار سال هنر» را با ترجمۀ «گلناز صالح‌کریمی»/«منیره پنج‌تنی» در ١٢۲۴ صفحه، به صورت گلاسه و تمام رنگى، در تيراژ 1100 نسخه منتشر کرده و در اختیار علاقمندان قرار داده است.

سی هزار سال هنر

کاری از گروه انتشاراتی فایدون

ترجمۀ گلناز صالح کریمی/ منیره پنج تنی

ناشر: سپاس- کتاب سرای نیک

چاپ اول: 1396

تیراژ: 1100 نسخه

1224 صفحه

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: