جهانگیر هدایت:صادق هدایت صدوپانزده ساله شد

1396/11/28 ۱۱:۳۷

جهانگیر هدایت:صادق هدایت صدوپانزده ساله شد

صادق هدایت که برای تحصیل در دهه 1920 روانه اروپا شد قرار بود درس بخواند که نخواند ولی نویسنده شد و با کوله باری انباشته از فرهنگ و ادب و تمدن اروپا به ایران برگشت و از کارهای بسیار مهم او پیوند مدرنیته ادبیات اروپا به ادبیات زبان فارسی مخصوصاً داستان کوتاه بود.

 او هر سال متولد می‌شود

 

صادق هدایت که برای تحصیل در دهه  1920 روانه اروپا شد قرار بود درس بخواند که نخواند ولی نویسنده شد و با کوله باری انباشته از فرهنگ و ادب و تمدن اروپا به ایران برگشت و از کارهای بسیار مهم او پیوند مدرنیته ادبیات اروپا به ادبیات زبان فارسی مخصوصاً داستان کوتاه بود.
به خاطر مخالفت مداوم با دیکتاتوری هرگز مقبول حکومت واقع نشد و یادمان باشد وقتی درگذشت کارمند دفتر دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود! ولی صادق هدایت به آنچه اعتماد داشت عمل کرد. در ادبیات ایران تحولی ایجاد کرد که هنوز آثار آن را در نوشته‌ جوان‌های نویسنده می‌بینیم. او ساده نویسی، روان نویسی، به زبان مردم نویسی را پیش گرفت و نه تنها در داستان کوتاه بلکه در فرهنگ عامیانه مردم ایران و زبان پهلوی به مطالعه وسیعی دست زد و ترجمه‌های بسیاری از خود به جای گذاشته که کتاب «زند و هومن یسن» برگردان از زبان پهلوی، «مسخ» از کافکا قابل ذکراند.
نگارش «بوف کور» تحولی در رمان سوررئالیست  روان داستان ایرانی ایجاد کرد که حال بعد از 81 سال که از نگارش آن می‌گذرد همتایی ندارد. صادق هدایت در تمام عمر کوتاه خود یا خواند یا نوشت. او درباره گیاهخواری، حمایت از حیوانات، عمرخیام، زبان فارسی و بسیاری مسائل مهم ادبی آثار ماندگاری از خود بجا گذاشته است.
هرکسی هرچه می‌خواهد بگوید. صادق هدایت یکی از معروف ترین نویسندگان زبان فارسی معاصر است که آثارش به 30 زبان دنیا ترجمه شده و بیش از 70 کشور خواننده او بوده‌اند. او شیدایی است که خرقه‌‍‌اش یک‌جا به گرو رفته و دفترش جایی دیگر. خانه پدری‌اش را بیمارستانی، حیاط خلوت و زباله‌دانی خودش کرده. در اتاقی که «بوف کور» نوشته شده میز اداری گذاشته و دارند قرطاس‌بازی می‌کنند. لوازم و وسایل و آنچه از او باقی مانده سال ها است در زیرزمین موزه رضاعباسی آنقدر خاک‌خورده که قسمتی از آن از بین رفته یا گم شده است! موزه که وظیفه‌اش نمایش این آثار به همه مردم این مملکت است هفت سوراخ آنها را پنهان کرده و از اضمحلال آنها خوش و خرم است. در تمام دنیا خانه و وسایل و یادگارهای ادبا و بزرگان خود را روی سرشان می‌گذارند و ما یا زباله‌دانی‌شان می‌کنیم یا معدوم! گرچه کوراندیشی به صادق هدایت سایه افکنده است ولی روی سنگ خارای سیاه مزارش روزی نیست که نروند و دسته گلی نگذارند؛ این سنگ شهادت می‌دهد که او هرسال متولد می‌شود.

 

منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: