خطر تهی شدن جهان ازمعناجدی است

1396/11/25 ۱۳:۰۴

خطر تهی شدن جهان ازمعناجدی است

وزیر ارشاد در نشستی با نمایندگان ادیان توحیدی گفت: انسان و جهانی که در کالبد بماند خالی از روح و معنا می شود بنابراین مخاطره تهی شدن جهان از معنا جدی است و جهان و انسان را تهدید می کند.


فلسفه ادیان توحیدی کاهش تضادهاست

وزیر ارشاد در نشستی با نمایندگان ادیان توحیدی گفت: انسان و جهانی که در کالبد بماند خالی از روح و معنا می شود بنابراین مخاطره تهی شدن جهان از معنا جدی است و جهان و انسان را تهدید می کند.

 سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با نمایندگان ادیان توحیدی که با حضور شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رییس جمهور در حقوق شهروندی برگزار شد، گفت: این نشست نشان می دهد که ایران دارای چه عمق و گستره ای است.

وی ادامه داد: ما ایرانیان با ادیان مختلف دینی از جمله آشوری، کلیمی، زرتشتی، مسلمان و ... آنقدر به یکدیگر وصل هستیم که از سال های دور ایران را ساخته ایم و در کنار هم زیسته ایم.

صالحی با تاکید بر اینکه ایران معنا است نه جغرافیا، ادامه داد: این معنا را در طول هزاران سال با یکدیگر ساخته ایم و با هم به فارسی سخن گفته ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تصریح کرد: ما با یکدیگر زبان مشترک داشته ایم و آنان که زبان مشترک دارند فکر مشترک نیز با یکدیگر دارند. ما ایرانیان هزاران سال است که با زبان و فکر مشترک با یکدیگر ارتباط برقرار کرده ایم.

وی افزود: سال های طولانی در دردهای مشترک ایرانی در کنار یکدیگر بوده ایم و در طول دوره های مختلف تاریخی، دفاع های مشترک داشته ایم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: هر زمان ایران در معرض تهدید قرار گرفته جوامع مختلف دینی بدون توجه به رنگ های مختلف در کنار یکدیگر به دفاع از این سرزمین پرداخته اند.

عضو کابینه دوازدهم افزود: در مقاطع حساس و خطرناک، جامعه و مفهوم ایرانی و همچنین معنای ایرانی در کنار هم بوده اند و این سرزمین دارای خاطرات مشترکی با یکدیگر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همانطور که مسلمانان به مساجد گذشته و تاریخی خود ریشه می دوانند به همان اندازه هم مسیحیان به کلیسا، کلیمیان به معابد، زرتشتیان به آتشکده های خود ریشه می دوانند و همگی در تاریخ گذشته و حال به یکدیگر وصل هستیم و در کنار یکدیگر قرار گرفته ایم.

وی تاکید کرد: اینگونه نشست ها فرصتی است که برداشت مشترکی را با یکدیگر واگویه کنیم و آینده خود را چون گذشته بسازیم و در کنار یکدیگر قرار بگیریم.

صالحی افزود: امروز در برابر مساله های مشترک قرار داریم و باید هم اندیشی کنیم که چگونه با آن ها مواجه شویم.

وی تصریح کرد: از یکسو معنویت و قدسیت زدایی از انسان و جهان به عنوان یک مخاطره جدی نزد ادیان مطرح است. انسان و جهانی که در کالبد بماند خالی از روح و معنا می شود بنابراین مخاطره تهی شدن جهان از معنا جدی است و جهان و انسان را تهدید می کند. ما پیروان ادیان باید بیش از پیش به این دغدغه فکر کنیم که چگونه از این مخاطره فاصله بگیریم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر توجه به حوزه و نهاد خانواده و مسائل مربوط به آن است. خانواده به عنوان عنصر بنیادی زندگی اجتماعی به عللی در معرض تهدید است. جامعه دینی و خانواده نسبتی عمیق و وثیق دارند و نمی توان آن دو را منفک از هم دانست. بنابراین به این نکته هم باید توجه داشت که چگونه می توانیم از بنیان خانواده محافظت کنیم زیرا به دین داری و معناداری زندگی اجتماعی کمک می کند.

صالحی ادامه داد: نکته دیگر گسترش خشونت و کینه است. ادیان دینی آمده اند انسان را با ساحت های مختلف به صلح برسانند. فلسفه ادیان توحیدی کاهش تضادها است.

وی در پایان گفت: اما دغدغه اساسی ایران است. ایرانی که میراث هزار ساله اجداد ما است و خیلی ها طمع دارند معنا و جغرافیای آن را در هم بریزند. بنابراین باید در کنار یکدیگر از آن محافظت نماییم و امید دشمنان آن را چون گذشته ناکام کنیم

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: