تاریخ به روایت فلسفه: از هرودت تا آلن بدیو

1396/11/25 ۱۱:۴۴

تاریخ به روایت فلسفه: از هرودت تا آلن بدیو

«تاریخ به روایت فلسفه: از هرودت تا آلن بدیو» نوشته احمد محمدپور، جامعه‌شناس و استاد سابق دانشگاه بوعلی سینای همدان است. این کتاب به بیوگرافی فلسفی دانش تاریخ‌نگاری و تاریخ‌نگری می‌پردازد.

طالعه این کتاب به علاقه‌مندان به فلسفه و روش در علوم انسانی پیشنهاد می‌شود

 
«تاریخ به روایت فلسفه: از هرودت تا آلن بدیو» نوشته احمد محمدپور، جامعه‌شناس و استاد سابق دانشگاه بوعلی سینای همدان است. این کتاب به بیوگرافی فلسفی دانش تاریخ‌نگاری و تاریخ‌نگری می‌پردازد.
 
«تاریخ به روایت فلسفه: از هرودت تا آلن بدیو» به بیوگرافی فلسفی دانش تاریخ‌نگاری و تاریخ‌نگری می‌پردازد؛ این بیوگرافی فلسفی هم زاویه‌ای در زمانی دارد و هم نگاهی همزمانی؛ از یک سو، تاریخ را در مجرای زمان و مکان به تصویر می‌کشد و از سوی دیگر اجزای گوناگون و مهم روش و بینش تاریخی را می‌کاود.

محمدپور در سرتاسر کتاب ذهن خواننده را به پرسش‌هایی از این دست جلب می‌کند: چگونه به گذشته می‌نگریم؟ با چه ابزارها و از کدامین نظرگاه پای در وادی واقعیت‌هایی می‌نهیم که از زمینه و زمانه ما خارج‌اند یا پیوسته از دایره فهم عملی ما می‌گریزند؟ چطور می‌توان مرز مفهومی و تجربی بین رویدادها، شواهد، مفاهیم و مقولات را همگام با بار ارزشی و هنجاری سازه‌های مذکور از هم متمایز کرد؟ رویکردها و آرای متفکران معاصر در شیوه دریافتن و نوشتن تاریخ چه در چنته دارند؟ بدین ترتیب، نگارنده با هم‌کناری و ترکیب مواضع هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و روش‌شناختی، تصویری فرارشته‌ای و روایتی خواندنی از تولد و رشد دانش تاریخ فرا روی خواننده قرار می‌دهد.

نویسنده، بعد از ارایه مقدمه‌ای درباره ایده نگارش کتاب و برخی جزئیات ساختاری آن، کتاب را در یازده فصل ساماندهی کرده است.

فصل اول با عنوان «مفاهیم و بنیان‌ها» به برخی از مفاهیم مطرح نظیر امکان‌پذیری معرفت تاریخی، سطح تحلیل، تفهم، قانون، روایت، تفسیر، عینیت، وفاق، تجمیع، مقایسه و نگارش تحقیق برای علوم تاریخی می‌پردازد. فصل دوم با عنوان «نوع‌شناسی تبیین»، ضمن بررسی مفهوم تبیین به عنوان یکی از مهمترین و پرکاربردترین مفاهیم در علوم اجتماعی، به ارتباط آن با مفاهیم تفسیر، تفهم، علّت و فرضیه توجه کرده و به طبقه بندی انواع تبیین از حیث نوع، سطح و استدلال  توجه می‌کند.

پرسش اصلی فصل سوم با عنوان «مبانی استدلالی» این است که استدلال خوب و علمی چگونه ساخته و ارائه می‌شود؟ مواد و مصالح آن کدامند و در معرض چه خطرهای بالقوه یا بالفعلی قرار دارد؟ فصل چهارم، یعنی «تاریخ تاریخ‌نگاری» به مهمترین تحولات نظری و روشی از هرودت و توسیدید تا قرن بیست و یکم اختصاص دارد.

فصل پنجم، تحت عنوان «پیوستار قاره‌ای ـ تحلیلی» دانش تاریخ را از دو منظر فلسفی وسیع قاره‌ای و تحلیلی می‌نگرد و اشارت‌های فلسفی و روش شناختی هر یک را درک و تبیین رویدادهای تاریخی یادآور شود. فصل ششم، «فراسوی رئالیسم» مهم‌ترین تغییرات معاصر پسااثباتی را در حوزه تاریخ‌نگری و تاریخ‌نگاری به تصویر می‌کشد.

فصل هفتم با نام «فلسفه‌های وجودی تاریخ: اگزیستانسیالیسم و پدیدارشناسی» به این پرسش پاسخ می‌دهد که چه نسبتی میان رویداد، زمان و ساختار وجودی انسان نهفته است؟
فصل هشتم، با عنوان «نقد فرهنگ و پرابلماتیک بازنمایی: پراگماتیسم، نظریه انتقادی و مطالعات فرهنگی» فرهنگ را همچون میدان کنش و آفرینش های مداوم و متضاد به بحث می‌کشاند.

فصل نهم، «فلسفه‌های پراکنده: دریدا، دلوز و ژیژک» مجموعه‌ای از آراء و متفکران را دربرمی‌گیرد که نگاهی غیرخطی، غیر انباشتی و ضدتاریخی (در معنای درزمانی آن) نسبت به سوژه و هویت وی اتخاذ می‌کنند. فصل دهم با نام «چپ نو: آگامبن و بدیو» به پرسش‌هایی از این دست پاسخ می‌دهد که: اخلاق مدرنیته برای ما چه در چنته دارد؟ سیاست‌های معاصر چه حیاتی برای انسان آراسته است؟ تجربه در این دوره از تاریخ چگونه تخریب شده و جایگاه زبان در این میان چیست؟ چگونه می‌توان به بازسازی تجربه پرداخت و رخدادهای تکین را بر بدنه شرایط حقیقت حک کرد. این‌ها و ده‌ها پرسش دیگر درباره امکان خروج از انسداد مدرنیته تنها بخشی اندک از تلاش‌های آگامبن و بدیو در خلال دو دهه اخیر هستند.

فصل یازدهم، «سخن آخر» با پسگفتار و جمع‌بندی مؤلف پایان می‌پذیرد.

کتاب «تاریخ به روایت فلسفه: از هرودت تا آلن بدیو» آخرین اثر احمد محمدپور، جامعه‌شناس و استاد سابق دانشگاه بوعلی سینای همدان است. او در کارنامه­‌اش استاد مهمان در دانشگاه‌های صلاح‌الدین-اربیل عراق (2012-2014) و دانشگاه واندربیلت (2014-2016) را دارد و هم اکنون نیز پژوهشگر و مدرس بخش انسان‌شناسی دانشگاه ماساچوست ـ امهرست در آمریکاست.

کتاب «تاریخ به روایت فلسفه: از هرودت تا آلن بدیو» با مجموع 640 صفحه در قطع رقعی (جلد نرم و سخت) از سوی نشر لوگوس منتشر شده است. مطالعه این کتاب به همه علاقه‌مندان به فلسفه و روش در علوم انسانی پیشنهاد می‌شود.

 

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: