بررسی جایگاه اسب در دوره صفویه ( با تاکید بر دیدگاه های سفرنامه ها) / صدیقه پرویزی نیا

1396/11/24 ۱۱:۲۶

بررسی جایگاه اسب در دوره صفویه ( با تاکید بر دیدگاه های سفرنامه ها) / صدیقه پرویزی نیا

از دوران کهن اسب در زندگی ایرانیان جایگاه مهمی داشته است. ایرانی ها از نخستین کسانی بودند که اسب را اهلی کرده و به پرورش آن پرداختند. در دوره صفویه با ایجاد یکپارچگی ملی و مذهبی و در نتیجه انسجام امور مملکتی، اهتمام فراوانی در جهت پرورش و نگهداری اسب شد، به طوری که متولیان پرورش و نگهداری اسب جایگاه شایسته ای درمیان مناصب دربار صفویه پیدا کردند. جایگاه برجسته اسب به دلیل کارکردهای فراوان آن ، توجه پادشاهان صفوی به اهتمام در پرورش و نگهداری اسب و رونق سوارکاری و ورزش های سواره به خوبی در دیدگاه های سیاحان نکته سنج اروپایی مشهود است و از آنجا که در سایر منابع به این گونه امور به قلّت پرداخته شده ، ارزش این دیدگاه دو چندان است.

 

چکیده: از دوران کهن اسب در زندگی ایرانیان جایگاه مهمی داشته است. ایرانی ها از نخستین کسانی بودند که اسب  را اهلی کرده و به پرورش آن پرداختند. در دوره صفویه با ایجاد یکپارچگی ملی و مذهبی و در نتیجه انسجام امور مملکتی، اهتمام فراوانی در جهت پرورش و نگهداری اسب شد، به طوری که متولیان پرورش و نگهداری اسب جایگاه شایسته ای درمیان مناصب دربار صفویه پیدا کردند. جایگاه برجسته اسب به دلیل کارکردهای فراوان آن ، توجه پادشاهان صفوی به اهتمام در پرورش و نگهداری اسب و رونق سوارکاری و ورزش های سواره به خوبی در دیدگاه های سیاحان نکته سنج اروپایی مشهود است و از آنجا که در سایر منابع به این گونه امور به قلّت پرداخته شده ، ارزش این دیدگاه دو چندان است.

این پژوهش در پی آن است که با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی و بر اساس منابع کتابخانه ای به بررسی جایگاه اسب در دوره صفویه با تاکید بر دیدگاه های سفرنامه ها بپردازد. در این راستا در این پژوهش چگونگی پرورش و نگهداری اسب، سوارکاری و ورزشهای سواره، نقش اسب در امور نظامی و آراستن اسب بررسی شده است.

پارسه، پاییز و زمستان 1394 شماره 25

 

دریافت مقاله

منبع پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: