اولویت با صلاحیت علمی است

1396/11/15 ۰۸:۴۱

اولویت با صلاحیت علمی است

یکی از عوامل اصلی توسعه در دانشگاه‌ها وجود هیات‌علمی تمام‌وقت، توانمند و کیفی است؛ توسعه و ارتقای کیفی دانشگاه هم بدون جذب هیات‌علمی تمام‌وقت و کیفی میسر نخواهد بود. بنابراین دانشگاه‌ها همواره مرکز توجه خود را بر جذب و اصلاح هرم هیات‌علمی قرار داده‌اند تا روی ریل توسعه کیفی قرار گیرند. در این میان دانشگاه آزاد اسلامی در کنار وزارت علوم توجه خاصی برای رسیدن به این مهم دارد تا زیرساخت‌های لازم برای توسعه کیفی بیش از پیش فراهم شود.


 

یکی از عوامل اصلی توسعه در دانشگاه‌ها وجود هیات‌علمی تمام‌وقت، توانمند و کیفی است؛ توسعه و ارتقای کیفی دانشگاه هم بدون جذب هیات‌علمی تمام‌وقت و کیفی میسر نخواهد بود. بنابراین دانشگاه‌ها همواره مرکز توجه خود را بر جذب و اصلاح هرم هیات‌علمی قرار داده‌اند تا روی ریل توسعه کیفی قرار گیرند. در این میان دانشگاه آزاد اسلامی در کنار وزارت علوم توجه خاصی برای رسیدن به این مهم دارد تا زیرساخت‌های لازم برای توسعه کیفی بیش از پیش فراهم شود. آن‌طور که مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده‌اند، مبنای عمل این دانشگاه در دوره مدیریت جدید تنها بر شایستگی‌ها استوار است و افراد پس از ثبت‌نام دعوت به مصاحبه خواهند شد و فردی که بیشترین امتیاز را کسب کند به‌عنوان هیات‌علمی جذب می‌شود. در گذشته با توجه به نیاز کشور در توسعه تحصیلات تکمیلی، در اکثر فراخوان‌ها، واحدها و مراکز دانشگاهی مجاز به استخدام هیات‌علمی جدید در حال تحصیل در مقطع دکتری بودند؛ اما اکنون با اهتمام دانشگاه به مبحث کیفی‌سازی و بهره‌گیری از توان کامل اعضای هیات‌علمی، این روند تقریبا متوقف شده است و افراد متقاضی جذب در دانشگاه آزاد اسلامی باید همه شروط و ضوابط لازم را داشته باشند. مهم‌ترین و البته شرط نخست برای حضور در گردونه اعضای هیات‌علمی هم وزنه علمی است. به‌خصوص آنکه نسل جدید دانشگاه‌ها نیاز به اساتیدی دارند که معتقد به کار کیفی باشند؛‌ چراکه دوره دانشگاه‌های آموزش‌محور به پایان رسیده و دانشگاه‌های نسل جدید بر پژوهش‌هایی استوار است که نیاز جامعه را برطرف سازند. برخی از اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از معیارها و ملاک‌های جذب هیات‌علمی سخن می‌گویند. وزنه و صلاحیت علمی، اعتقاد به انقلاب اسلامی، پژوهش و پرهیز از سیاسی‌کاری از مهم‌ترین مقوله‌هایی است که از نظر این اساتید پنهان نماند.

 محبی: صلاحیت علمی مهم‌ترین ملاک جذب باشد

سراج‌الدین محبی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از این ملاک‌ها سخن گفت. به اعتقاد او، یکی از مولفه‌های جذب اعضای هیات‌علمی باید وجود رشته تحصیلی آن فرد در واحد دانشگاهی باشد؛ از سوی دیگر اعضای جذب‌شده باید صلاحیت علمی داشته باشند و مدارک‌شان نیز از دانشگاه‌های معتبر باشد.

او تاکید کرد به‌خصوص در مدرک تحصیلی اعضایی که در خارج از کشور بوده‌اند، باید بیشتر از سایرین حساسیت وجود داشته باشد. محبی معتقد است اعضا باید هم صلاحیت علمی داشته باشند و هم صلاحیت اخلاقی و رفتاری و اینکه صرفا فردی مدرک دکتری دارد، نمی‌توان آن را جذب کرد.

او توضیح داد: «به‌عبارت دیگر باید صلاحیت اخلاقی و رفتاری و منشی در افراد وجود داشته باشد که بتوان آنها را به‌عنوان عضو هیات‌علمی جذب کرد.»

رئیس واحد قشم تصریح کرد: «برخی اعضای هیات‌علمی جذب می‌شوند، ولی متاسفانه رفتار و منشی را که باید داشته باشند، دارا نیستند و بیشتر وبال گردن واحدها و دانشگاه‌ها شده و بعضا شرایط سختی را برای دانشگاه‌ها ایجاد می‌کنند.»

به اعتقاد کارشناسان آموزش عالی کشور بی‌اخلاقی‌ها و مراودات خارج از عرف در فرآیند جذب اعضای هیات‌علمی در درازمدت موجب بی‌انضباطی و اختلال در پیشبرد اهداف عالی دانشگاه می‌شود. موضوعی که محبی هم به آن اشاره کرد. به گفته او، نباید در جذب اعضای هیات‌علمی سیاسی‌کاری صورت بگیرد چراکه معتقد است اگر مسائل سیاسی وارد این حوزه شود، منش و رفتار اعضای هیات‌علمی نادیده گرفته می‌شود.

او افزود: «البته انتظار ورود اعضای هیات‌علمی به مسائل سیاسی وجود دارد، با این حال نباید سیاست یکی از معیارهای جذب اعضای هیات‌علمی قرار بگیرد.»

 تارم: اعتقاد به انقلاب اسلامی ملاک جذب قرار گیرد

میثم تارم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر هم درباره فرآیند جذب هیات‌علمی گفت: «قطعا دانشگاه محلی است که امام درباره آن فرمودند اگر دانشگاه اصلاح شود، جامعه اصلاح خواهد شد، همانند حوزه چراکه اصلاح حوزه و دانشگاه، اصلاح جامعه و در مقابل فساد آنها نیز باعث فساد جامعه می‌شود.»

او معتقد است دانشگاه آزاد اسلامی نهاد آموزشی است که از انقلاب اسلامی متولد شده و از کسانی که در این دانشگاه تربیت می‌شوند، انتظارات ویژه‌ای وجود دارد؛ از این رو اعضای هیات‌علمی که جذب دانشگاه آزاد اسلامی می‌شوند باید انسان‌های شایسته و اساتید برجسته از همه لحاظ باشند.  وجه انقلابی بودن اعضای هیات‌علمی فاکتور دیگری است که مسئولان بر آن تاکید دارند.

رئیس واحد بردسیر معتقد است افرادی که قرار است به‌عنوان اعضای هیات‌علمی جذب شوند، باید از لحاظ اخلاق، تدین، رفتار و... در سطح قابل قبولی باشند؛ او برای سخن خود دلیل هم آورده و می‌گوید: «اگر فردی جذب شود و اعتقادی به انقلاب اسلامی نداشته باشد، با صحبت‌های خود باعث نادیده گرفته شدن دستاوردهای انقلاب اسلامی می‌شود.»تارم همچنین اعتقاد دارد اعضای هیات‌علمی باید در رشته‌ای که جذب می‌شوند از لحاظ علمی سرآمد باشند چراکه اگر فردی جذب شود که چنین ویژگی‌ای را نداشته باشد، نه‌تنها از سوی دانشجویان مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد، بلکه سایر اعضای هیات‌علمی نیز به آن شخص توجه نمی‌کنند. به گفته او، اعضای هیات‌علمی باید حتی‌المقدور از میان نخبگان و کسانی که دارای کارنامه درخشان علمی و پژوهشی هستند، انتخاب شوند.

 یعقوبی: در جذب، صلاحیت علمی بیش از پیش مدنظر قرار گیرد

علی یعقوبی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان یکی دیگر از اعضای هیات‌علمی این دانشگاه است که بیشتر از سایر ملاک‌ها بر صلاحیت علمی اعضای هیات‌علمی تاکید دارد. او گفت: «عضوی که قرار است به‌عنوان هیات‌علمی دانشگاه جذب شود، در کمیته جذب مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ با این حال در حوزه اسلامی بودن اعضا باید در بخش صلاحیت عمومی و گزینش واحدها و استان دقت‌نظر بیشتری وجود داشته باشد.»

آن‌طور که او گفت در گذشته در حوزه صلاحیت عمومی اصل بر درستی و صحت گذاشته می‌شد، با این حال او معتقد است علاوه‌بر این کار باید تحقیقات جامع و کاملی نیز درباره صلاحیت عمومی افراد صورت گیرد؛ چراکه بعضا شاهد هستیم افراد به‌عنوان عضو هیات‌علمی جذب شده‌اند که شاید از لحاظ علمی حداقل‌ها را داشته باشند، ولی از لحاظ عمومی این‌گونه نیستند. به اعتقاد رئیس واحد سیرجان، درخصوص صلاحیت عمومی باید دقت‌نظر بیشتری صورت گیرد.

او تاکید کرد: «یکی از مسائل ما این است که گاهی در این زمینه کارها به‌درستی انجام می‌شود، ولی بین بررسی صلاحیت عمومی تا مرحله گزینش یک فرد دو سال فاصله می‌افتد و او در این مدت به تدریس در دانشگاه می‌پردازد، در حالی که همه مراحل در جذب عضو هیات‌علمی باید همان ابتدای کار انجام شود.»

 

 

منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: