خدمات متقابل فلسفه و علوم انسانی در ایران معاصر چیست؟

1396/11/1 ۱۰:۰۴

خدمات متقابل فلسفه و علوم انسانی در ایران معاصر چیست؟

کتاب «خدمات متقابل فلسفه و علوم‌انسانی در ایران معاصر» عنوان اثر جدید مالک شجاعی‌جشوقانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی به‌تازگی روانه کتابفروشی‌ها شده است.


 
 الهام عبادتی:   کتاب «خدمات متقابل فلسفه و علوم‌انسانی در ایران معاصر» عنوان اثر جدید مالک شجاعی‌جشوقانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی به‌تازگی روانه کتابفروشی‌ها شده است.

 
کتاب «خدمات متقابل فلسفه و علوم انسانی در ایران معاصر» در چهارده گفتار به مباحثی چون چیستی و مسائل فلسفه علوم‌انسانی، روشنگری به‌مثابه بنیاد علوم انسانی مدرن، بنیادهای فلسفی علوم‌انسانی، دیدگاه‌ها در باب سهم دیلتای در فلسفه علوم‌انسانی معاصر، مسائل علوم‌انسانی در ایران معاصر، تجربه ایرانی مواجهه با علوم انسانی مدرن و خدمات متقابل علوم‌انسانی ـ اجتماعی در ایران معاصر پرداخته است.

از فلسفه علوم انسانی چه درس‌هایی برای توسعه علمی ایران می‌توان آموخت؟ مناسبات فکری استاد مطهری و علوم انسانی، مناسبات فلسفه دین، کلام جدید و علوم انسانی، نسبت فلسفه‌ فرهنگ و علوم‌انسانی، اهمیت مک‌اینتایر برای فلسفه معاصر ایران، نسبت مک‌اینتایر با فلسفه‌ معاصر ایران، سرآغازهای رویکرد ترجمه فرهنگی به فلسفه و علوم‌انسانی، تجربه ایرانی مواجهه با فلسفه علم و... پرداخته است.

به گفته مولف، در مقدمه این اثر، وجه مشترک همه این گفتارها تاملی فلسفی ـ تحلیلی در باب مناسبات دین ـ فلسفه و علوم انسانی با نگاه ویژه به وضعیت تفکر در ایران معاصر بوده است. به‌نظر می‌رسد در بهترین حالت، این مجموعه می‌تواند به‌مثابه گامی نه چند کوچک و نه چندان استوار برای بهره‌گیری از آموخته‌های فلسفی یک پژوهشگر در جهت فهم مسائل فلسفه و علوم انسانی در ایران معاصر باشد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «می‌توان به طرح این ایده پرداخت که پارادایم‌های سه‌گانه علوم انسانی، ناظر به جامعه غربی است و پارادایم پوزیتیویستی در صدد «تبیین قانونمند» و به یک معنا تاسیس و تقویم جامعه مدرن غربی با محوریت علم جدید است، پارادایم هرمنوتیکی درصدد «فهم مقاصد و معانی» این جامعه مدرن غربی است و پارادایم انتقادی درصدد «آسیب‌شناسی، نقد و حتی گذار» از این وضعیت پیش آمده است.

از این جهت می‌توان گفت که پارادایم پوزیتیویستی مسیر عبور از جامعه (و حتی سبک زندگی) سنتی به جامعه (سبک زندگی) مدرن را هموار کرده، پارادایم هرمنوتیکی درصدد فهم مدرنیته تحقق یافته در سبک زندگی و جامعه غربی است و پارادایم انتقادی (که همسو با مضامین فکری اندیشمندان کلیدی پست‌مدرن) است به فکر درمانگری، آسیب‌شناسی و بعضا عبور از این گفتمان و سبک زندگی مسلط است.

کتاب «خدمات متقابل فلسفه و علوم‌انسانی در ایران معاصر» نوشته مالک شجاعی‌جشوقانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی در 250 صفحه به‌بهای 15 هزار تومان از سوی انتشارات موسسه فرهنگی هنری پویه مهر اشراق منتشر شده است.

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: