کشف نقوش باستانی صخره ای و تپه عصر ساسانی در اصفهان

1396/10/25 ۱۰:۴۸

 کشف نقوش باستانی صخره ای و تپه عصر ساسانی در اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از کشف نقوش باستانی صخره ای و یک تپه متعلق به عصر ساسانی در مرکز استان در محدوده بخش میمه 100 کیلومتری شمال اصفهان خبر داد.

اصغر دواتگر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از کشف نقوش باستانی صخره ای و یک تپه متعلق به عصر ساسانی در مرکز استان در محدوده بخش میمه 100 کیلومتری شمال اصفهان خبر داد.

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان روز یکشنبه به نقل از فریدون الله یاری افزود: باتوجه به ارائه شواهد و مدارکی مبنی بر وجود برخی نقوش باستانی صخره ای در منطقه مرکزی استان اصفهان و در محدوده شهر میمه، گروهی متشکل از باستان شناسان پائیز امسال برای بازدید و شناسایی محل عازم این شهر شدند.

وی افزود: این باستان شناسان پس از بازدید از محیط، به کشف برخی نقوش صخره ای که در اصطلاح علم باستان شناسی 'نگارکند' خوانده می شود دست یافتند.

مدیرکل میراث میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بیان کرد: بیشتر این نقوش صخره ای در محدوده روستای گردشگری 'حسن رباط' از توابع شهر میمه دیده شده است.

وی افزود: همچنین گروه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزون بر نقوش باستانی صخره ای موفق به کشف یک تپه باستانی متعلق به عصر ساسانی و همچنین یک محدوده معدن کاری در همین منطقه متعلق به عصر ساسانی شد.

الله یاری در ادامه به سایر کشفیات تیم باستان شناسی استان اصفهان اشاره کرد و گفت: باستان شناسان در ادامه عملیات خود در همین محدوده تعدادی قبور قدیمی نیز متعلق به دوران پیش از اسلام کشف کردند.

وی تصریح کرد: بررسی های اولیه باستان شناسان نشان می دهد که این نگارکندها متعلق به حدود هزاره سوم پیش از میلاد یعنی حدود پنج هزار سال قبل است و پس از آن این نقوش تا دوران اسلامی ادامه می یابد.

الله یاری همچنین افزود: مردمی که این نقوش را بر دیواره های صخره ای نقش کرده اند در عصر تمدن می زیستند و به واسطه ارتباطات تجاری با مراکز پیرامون خود اقدام به حک علائم و نشانه های مختلف می کردند.

وی اضافه کرد: پراکندگی محدوده این نگارکندها نشان می دهد که از چند هزار سال گذشته راه های تجاری در فلات مرکزی ایران از اصفهان به میمه و سپس از آن طریق به کاشان و قمصر در شمال استان اصفهان و همچنین منطقه گلپایگان در شمال غرب اصفهان منتهی می شده است و این مسیرها از حدود پنج هزار سال قبل وظیفه ایجاد ارتباطات تجاری و اقتصادی را بین مردم متمدن فلات مرکزی ایران را حتی پیش از ورود آریائی ها بر عهده داشت.

مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز گفت: نقوش صخره ای یکی از اولین شاخصه های ارتباط غیر کلامی و بصری انسان ها از دوران پیش از تاریخ و سپس دوران تاریخی به شمار می رود.

علمدار علیان تصریح کرد: دانش شناخت هنر صخره ا ی یا نگارکندها کمی بیش از پنجاه سال است که در ایران شکل گرفته، بنابراین شناسائی این هنر ارزشمند می تواند نقش مهمی در شناخت تاریخی پیشرفت فرهنگ و تمدن این سرزمین کهن در ادوار مختلف تاریخی ایفا کند.

وی در ادامه با اشاره به همکاری پژوهشگران جوان با این اداره کل در راستای شناخت این نگارکندها و سپس ثبت ملی آنها اظهار کرد: هم اینک با همکاری پژوهشگران جوان استان که از دانشجویان دوره دکتری به شمار می روند تلاش داریم که پس از دریافت مجوز از پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی کشور عملیات تخصصی باستان شناسی این نگار کندها را آغاز و سپس در مرحله بعد آنها را به ثبت ملی برسانیم.

بخش میمه از توابع شهرستان شاهین شهر و میمه در 100 کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

شهرستان شاهین شهر و میمه در 20 کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های ' وزوان' ، ' مزدآباد ' و ' مون ' به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: