1396/10/24 ۱۶:۱۵
جنبش حروفیه را به لحاظ شیوه تفکر و کارکرد اجتماعی، باید ادامه نحله اسماعیلیه و در طیفی وسیع تر، استمرار تفکر باطن گرایانه دانست. این گفته و ادعا، البته موافقان و مخالفانی تواند داشت، بسته به اینکه از کدام زاویه به حروفیه یا اسماعیلیه نگریسته شود.
اسماعیلیه در ایران ابتدا عرضه محصولات اندیشه گی خود را با اعزام مبلغانی فحل همچون ناصرخسرو قبادیانی آغاز کرد و موجب شد تا فریاد خردگرایی ناصر از دهلیزهای دربار سلجوقیان تا دره های یمگان به گوش خردمندان و نخبگان جامعه برسد. چنان فریادی در روزگار تفوق اندیشه خردستیزانه اشاعره، به راستی کاری بود کارستان.
پیام بهارستان، سال چهارم، بهار 1391 شماره 15
دریافت مقاله
منبع: پرتال جامع علوم انسانی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید