گزارشی از پازند / ژاله آموزگار

1396/10/9 ۱۳:۰۲

گزارشی از پازند / ژاله آموزگار

پازند کلمه ایست مرکب از دو جزء پاو زند که از : paiti و azanti قدیم می آید که جزء اول آن را هم به معنی «ضد» و هم به معنی «دربرابر» می توان گرفت. جزءدوم که خود با شخصیتی جداگانه در ادبیات باستانی ما شناخته شده است معنی گزارش و شرح و بیان را می دهد.

 

پازند کلمه ایست مرکب از دو جزء پاو زند که از : paiti  و azanti قدیم می آید که جزء اول آن را هم به معنی «ضد» و هم به معنی «دربرابر» می توان گرفت. جزءدوم که خود با شخصیتی جداگانه در ادبیات باستانی ما شناخته شده است معنی گزارش و شرح و بیان را می دهد.

در لغت نامه های فارسی از دوران پیش به این طرف در برهان قاطع، فرهنگ جهانگیری، فرهنگ سروری، لغت فرس اسدی و غیره هرگز معنی دقیقی از پازند داده نشده است و همیشه به دنبال زند مفهومی کلی از ادبیات اوستایی و یا کتاب دینی زردشت را در بر می گرفته است.

ولی برای ما کاملاً معلوماست که زند گزارشی است بر اوستا، یعنی ترجمۀ مطالب اوستایی به زبان و خط پهلوی که غالباً با تفسیرهایی همراه است زند نامیده می شود و پازند مطلبی کاملاً جداگانه است و عبارتست از آوانویسی متون پهلوی به الفبای اوستایی و در دوره های متاخر به الفبای فارسی، روشی که نیازهای زمان آن را به وجود آورده است.

دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، سال بیست و سوم زمستان 1355 شماره 4 (پیاپی 96)

 

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: