مسجدجامعی: شخصیت روزنامه‌نگارانه دهخدا مغفول مانده است

1396/8/27 ۱۰:۳۳

مسجدجامعی: شخصیت روزنامه‌نگارانه دهخدا مغفول مانده است

مسجدجامعی در سومین دوره جشنواره نشان دهخدا گفت: اگر تلاش‌های میرزاجهانگیرخان صوراسرافیل نبود مقالات بسیار ارزشمند دهخدا که تحت عنوان کتاب «چرند و پرند» به چاپ رسید و نیز کتاب لغت‌نامه دهخدا به دست ما نمی‌رسید.


 
 
مسجدجامعی در سومین دوره جشنواره نشان دهخدا گفت: اگر تلاش‌های میرزاجهانگیرخان صوراسرافیل نبود مقالات بسیار ارزشمند دهخدا که تحت عنوان کتاب «چرند و پرند» به چاپ رسید و نیز کتاب لغت‌نامه دهخدا به دست ما نمی‌رسید.

  مراسم سومین دوره کتاب سال اعضای هیأت علمی دانشگاه­‌های سراسر کشور (نشان دهخدا) عصر چهارشنبه (24 آبان‌ماه) با حضور علی ربیعی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مسعود کوثری، مدیر انتشارات علمی و فرهنگی، احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران و جمعی از استادان و پژوهشگران علوم انسانی کشور در سالن جابربن حیان دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
 
مسجدجامعی در این مراسم با بیان اینکه شخصیت روزنامه‌نگارانه دهخدا مغفول مانده است، گفت: شاید اگر تلاش‌های میرزاجهانگیرخان صوراسرافیل نبود مقالات بسیار ارزشمند دهخدا که تحت عنوان کتاب «چرند و پرند» به چاپ رسید و نیز کتاب لغت‌نامه دهخدا به دست ما نمی‌رسید.
 
وی ادامه داد: دهخدا به این نتیجه رسیده بود که برای عمق‌بخشیدن به فضای جامعه ایران باید کار علمی اساسی کرد و این همان چیزی بود که دکتر لطفی نیز که مجموعه آثار افلاطون را ترجمه کرده نیز به این نتیجه رسیده بود.
 
عضو شورای شهر تهران با اشاره به کار بزرگ دهخدا در تدوین لغت‌نامه گفت: برای شکل‌گیری چنین کار ملی‌ باید یک ازخودگذشتگی علمی وجود داشته باشد به‌گونه‌ای که شنیدیم که مجتبی مینویی می‌گفت صادق هدایت کتاب ضرب‌المثلی داشت که آن‌را در اختیار دهخدا قرار داده بود تا برای تدوین کتابش از آن استفاده کند.

بنابراین نگارش چنین کتابی اگر چه با سختی‌هایی که دهخدا در نگارش آن کشیده بود همراه بود ولی منوط به از خودگذشتگی افرادی چون شهیدی، انوار و ... بود و این چیزی است که متاسفانه امروز دیده نمی‌شود و به جای آن کتابفروشی و رساله‌فروشی اتفاق می‌افتد.
 
عضو شورای شهر تهران افزود: امروزه در مجلات غیررسمی دانشگاهی و نیز موسسات پژوهشی جلسات گفتگو و نگارش مقالات رونق بیشتری دارد شاید به این دلیل که دانشگاه‌ها ظرفیت طرح مباحث را ندارد.
 
به گفته مسجدجامعی، امروزه ما به تغییر نام دانشگاه تربیت معلم آن هم در دوره‌ای که شعار ترویج علم می‌دهیم افتخار می‌کنیم در حالی که مگر بالاتر از معلم هم وجود دارد. همچنین رشته کتابداری حذف می‌شود در حالی که از کتاب در عالم محترم‌تر نیست و بازهم جالب است که وزارتخانه‌ای (وزارت کار رفاه و تامین اجتماعی) که منتسب به کتاب هم نیست جایزه دهخدا را اعطا می‌کند.
 
وی در پایان سخنانش گفت: با این وجود برگزاری جایزه دهخدا فرصت مغتنمی است برای تقویت و حمایت از حوزه علوم انسانی در کشور است.
 
 

 

نویسندگان علوم انسانی در معرض تهاجم هستند

مهدی محسنیان‌راد نیز در بخش دیگری از این مراسم با بیان اینکه علوم انسانی در تمامی جهان وضعیت و سرنوشتی خاص دارد افزود: البته این رشته در هیچ‌کجای جهان مانند ایران چنین مسیری را طی نکرده است و با وجود آنکه در سومین دوره جایزه دهخدا 27 اثر دریافت شده و در نهایت رضایت نسبی از این آثار وجود ندارد باید بگویم این عملکرد بیش از انتظار ما در حوزه علوم انسانی است چراکه نویسندگان علوم انسانی در ایران دایما در معرض تهاجم هستند.
 
وی ادامه داد: در نظام‌‌های مسلکی از هرنوع راه و شیوه علمی این است که حقیقت را به‌صورت واقعیت بیان کنیم در نظام‌های اینچنینی تعدادی از ارزش‌های نسبی تبدیل به پدیده‌هایی می‌شود که نمی‌توان به آن‌ها دست زد. موضوعات علوم انسانی در ایران گرفتار نوعی بتون‌آرمه شده است.
 
این استاد ارتباطات تاکید کرد: با این وجود ما باید تلاش کنیم در هرجایی که هستیم در جستجو واقعیت باشیم و کاری به فتواها نداشته باشیم دانشگاهیان باید راه خودشان را در جستجوی واقعیت بروند.
 
محسنیان‌راد در پایان گفت: نهادهایی که در حوزه علوم انسانی در کشور مدعی هستند و می‌خواهند این حوزه را اداره کنند بهتر است نگاهی به سرنوشت رشته‌هایی مانند بانکداری کنند و وضعیت ما را ببینند. به‌هرحال امیدواریم برگزاری جشنواره‌هایی مانند جایزه دهخدا بتواند به سامان‌دادن وضعیت علوم انسانی در کشور کمک کند.
 
 

 

پویایی دانش علوم انسانی با جایزه دهخدا

مسعود کوثری، مدیر انتشارات علمی فرهنگی نیز در بخش دیگری از این مراسم گزارشی از روند برگزاری سومین دوره جایزه دهخدا ارائه کرد و گفت: در این دوره بیش از 26هزار کتاب به دبیرخانه واصل شده است که طی پالایش این آثار 232 کتاب به مرحله بعدی راه یافتند و در مرحله سوم 187 اثر انتخاب شدند و در نهایت 45 اثر به مرحله پایانی رسیدند.
 
به گفته وی، در داوری نهایی 7 اثر برگزیده انتخاب شده است که 2 اثر برگزیده در حوزه زبان و ادبیات فارسی، 2 اثر در حوزه علوم اجتماعی، 1 اثر در حوزه دین و الهیات، 1 اثر در حوزه فلسفه و 1 اثر در حوزه هنر و زیبایی‌شناسی حایز قدردانی شناخته می‌شود.
 
مدیر انتشارات علمی فرهنگی در پایان گفت: اگرچه وضعیت دانشگاه‌ها و ناشران دانشگاهی نگران‌کننده است اما امیدوارم برگزاری جایزه دهخدا کمکی به پویایی دانش علوم انسانی در کشور کند و زمینه بین‌المللی شدن این رشته را نیز فراهم کنند.

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: