گفت‌وگو با الیاس حضرتی، درباره وضعیت مطبوعات

1396/8/24 ۱۰:۰۹

گفت‌وگو با الیاس حضرتی، درباره وضعیت مطبوعات

نباید فروغ مطبوعات را در تعداد تیراژ کاغذی دید


 



نباید فروغ مطبوعات را در تعداد تیراژ کاغذی دید

 

 

 

چرا مطبوعات ایران نسبت به دهه‌های گذشته کم‌فروغ‌تر شده است؟
اظهارنظر در مورد این‌که چرا مطبوعات کم فروغ شده‌اند بستگی به نوع کار مطبوعات دارد، به شخصه معتقدم نمی‌توان این امر را به تمام مطبوعات تعمیم داد و همه مطبوعات کم فروغ نشده‌اند.
درحال حاضر نباید فروغ مطبوعات را در تعداد تیراژ کاغذی دید بلکه این اثربخشی را باید در اثرات و پژواکی که در جامعه ایجاد می‌کنند دید. چند سالی است که به مرور مصرف کاغذ و استفاده از روزنامه کاغذی کمتر شده اما در مقابل مطالب تولیدی روزنامه‌های موثر فوق‌العاده پژواک ایجاد می‌کنند و موثر هستند. روزنامه‌ای مانند اعتماد نه‌تنها کم نشده است بلکه با فضای مجازی موجود انعکاس و اثرگذاری بیشتری هم پیدا کرده است.
 

 

چطور می‌توان ابتکار عمل را درمطبوعات  در دست گرفت؟
هر روزنامه‌ای که ابتکار عمل و خلاقیت داشته باشد، در عین‌حال شرایط زمان و مکان و نیاز و ذائقه مخاطب را خوب درک کند و به نیازهای روز مردمش پاسخ دهد، همچنین موضوعات روز را بشناسد و نسبت به آنها صاحب نظران و تحلیلگران را به میدان بیاورد و سوالات و نیازهای فکری، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردم را در همان روز و همان لحظه پاسخ دهد نه‌تنها کم‌فروغ نمی‌شود بلکه اثراتش در دایره گسترده‌تری هم نمایان می‌شود.
گمان می‌کنم این امر به نوع روزنامه، نوع تولید مطلب و نوع ورود به موضوعات بستگی دارد. طبیعی است که الان زمانه، زمانه خبر نیست اگر ما به مطالب کهنه و قدیمی وتنها مسائل خبری اکتفا کنیم موفق نخواهیم بود، چرا که مسائل خبری در کسری از ثانیه در فضای مجازی منتشر می‌شود اما همچنان جای ارایه یک دیدگاه مشخص، چهارچوب‌دار، پرمحتوا و به روز در رسانه‌های ما خالی است و هر رسانه‌ای به هر نسبتی به این موضوعات ورود داشته باشد به همان اندازه فضایش قوی‌تر و اثر کارش جدی‌‌تر خواهد بود.
 

 

پس اعتقاد دارید روزنامه باید کمتر به خبر بپردازد؟
ببیند، ما در روزنامه اعتماد در این زمینه ادعا داریم و به دنبال ارایه چنین دیدگاهی هستیم. روزنامه اعتماد هر روز حداقل ١٠ یادداشت از افراد صاحبنظر و صاحب فکر و صاحب تحلیل دارد. و همین تحلیل‌ها و دیدگاه‌ها و گزارش‌های بسیار خوب چه از طریق تک فروشی و چه از طریق فضای مجازی پخش می‌شود.
این موارد خیلی جاها با نام و متاسفانه خیلی جاها بی‌نام منتشر می‌شود اما در هر صورت آنچه که برای ما مهم است دیده شدن تحلیلی است که نویسنده ما زحمتش را کشیده و دیدگاهی را دنبال کرده است. مهم این است که این مطلب و محتوا منتشر شود و جامعه درگیر آن شوند. به‌عنوان یکی از افراد درگیر در این داستان از این روند بسیار راضی هستم و قطعا با شدت بیشتر و قوی‌تری این روند را در روزنامه اعتماد ادامه خواهیم داد.

 

*الیاس حضرتی؛ صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه اعتماد

منبع: شهروند

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: