راه‌اندازی بزرگ‌ترین آزمایشگاه ملی خاورمیانه در واحد تهران شمال

1396/8/10 ۰۸:۱۹

راه‌اندازی بزرگ‌ترین آزمایشگاه ملی خاورمیانه در واحد تهران شمال

امروز سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است. دهم آبان سال 1365 بود که واحد تهران شمال با پذیرش تنها 30 دانشجو و تعداد محدودی پرسنل اداری مجوز تاسیس خود را از سازمان مرکزی اخذ و شروع به‌کار کرد. در آستانه سالگرد تاسیس این واحد دانشگاهی با علی‌محمد صفا‌نیا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

 امروز سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است. دهم آبان سال 1365 بود که واحد تهران شمال با پذیرش تنها 30 دانشجو و تعداد محدودی پرسنل اداری مجوز تاسیس خود را از سازمان مرکزی اخذ و شروع به‌کار کرد. در آستانه سالگرد تاسیس این واحد دانشگاهی با علی‌محمد صفا‌نیا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

صفا‌نیا  گفت: «دهم آبان، سی‌ویکمین سالگرد تاسیس این واحد دانشگاهی است؛ همکاران در گذشته زحمات زیادی برای دانشگاه کشیدند تا جایی که امروز به یک واحد جامع تبدیل شده است. دانشگاهی که تنها با 30 دانشجو در سه رشته تحصیلی شکل گرفت، امروز با 100 هزار فارغ‌التحصیل از افتخارات مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی است.»

او ادامه داد: «در حال حاضر 10 دانشکده مصوب داریم و امروز تقریبا 37 هزار دانشجو در این واحد مشغول به تحصیل هستند. همچنین نزدیک به 331 رشته تحصیلی در این دانشگاه وجود دارد که بخش عمده آن در مقاطع تحصیلات تکمیلی است؛ بیشترین رشته‌ها در مقطع ارشد و بعد از آن در مقطع دکتری است. در مقطع دکتری تقریبا 95 رشته در این واحد دانشگاهی وجود دارد و کمترین میزان در مقطع کارشناسی است که حدود 76 رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته را شامل می‌شود.»

به گفته صفانیا بیشترین فراوانی از لحاظ رشته در مقاطع تحصیلات تکمیلی است اما از نظر تعداد دانشجو بیشترین فراوانی در مقطع کارشناسی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ادامه داد: «واحد تهران شمال یکی از واحدهایی است که طرح تجمیع را در مجموعه تهران بعد از واحد علوم و تحقیقات اجرا کرد و توانستیم 50 هزارمتر فضای آموزشی را در این مدت کوتاه افتتاح کنیم. همچنین دانشکده فنی و مهندسی به داخل سایت منتقل و قریب به 15 هزار دانشجو به مجموعه سایت منتقل شد.»

او با بیان اینکه بزرگ‌ترین آزمایشگاه ملی در خاورمیانه هم در مجموعه تهران شمال در حال راه‌اندازی است، ادامه داد: «این آزمایشگاه الان مراحل پایانی خود را می‌گذراند و در حال تجهیز است. ما توانستیم آزمایشگاه شیمی خود را راه‌اندازی کنیم و دانشجویان در حال بهره‌برداری از آن هستند. هرچند محدودیت‌هایی وجود داشت و مشکلاتی بر سر راه بود اما امید داریم این آزمایشگاه دو ماه آینده در سطح کشور به‌عنوان نگینی در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی بدرخشد و نه‌تنها برای واحد تهران شمال بلکه برای تمام دانشگاه‌های استان تهران و حتی تمام کشور فعال شود.»

رئیس واحد تهران شمال با بیان اینکه 144 آزمایشگاه تخصصی در این مجموعه دانشگاهی در حال راه‌اندازی است، گفت: «در مرحله اتمام و تجهیز این آزمایشگاه‌ها هستیم.»  صفانیا البته گفت که این آزمایشگاه د رحال تکمیل است و دانشجویان با صبوری به دانشگاه کمک‌کنند.  

او ادامه داد: «در بحث جذب هیات‌علمی هم آمار خوبی داشتیم؛ همچنین هم از لحاظ کاهش نیروی انسانی بازخرید را آغاز کردیم تا به مرحله‌ای برسیم که این دانشگاه را به پله‌های اصلی ترقی نزدیک کنیم.»

صفانیا در پاسخ به اینکه در راستای درآمدزایی غیر‌شهریه‌ای در این واحد چه اقداماتی انجام شده است، گفت: «خوشبختانه توانستیم اولین مرکز رشد دانشگاه خود را در ساختمان مرکزی قدیمی راه‌اندازی کنیم. همچنین 10 هسته فناور ما فعال است و حدود 6 هسته فناور در حال اضافه‌شدن به مرکز رشد این واحد دانشگاهی است. دومین مرکز رشد نیز در یکی از ساختمان‌ها در حال راه‌اندازی است تا محصولاتی که تولید می‌شود، تجاری‌سازی کنیم.»

به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، یکی از بحث‌ها فناوری محصولات نفتی است که به‌عنوان یکی از هسته‌های فناور شکل گرفته است. او دراین‌باره گفت: «امیدوارم این هسته فناور به‌سرعت خود را به درآمدزایی برساند. یکی از هسته‌های فناور ما نیز که به تایید سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی رسیده، دوربین‌های مداربسته است که حراست دانشگاه تایید کرده محصولات این هسته فناور برای تمام واحدهای دانشگاهی مورد استفاده قرار گیرد.»

او گفت: «بحث درآمدزایی را شروع کردیم که این موضوع نیاز به زیرساخت دارد؛ یکی از این زیرساخت‌ها همان آزمایشگاه ملی است که می‌تواند یکی از زمینه‌های درآمدزایی باشد. سیاست‌هایی که دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در نظر دارد این است که درآمدزایی در راستای فعالیت‌های آموزشی باشد؛ بنابراین ما به‌دنبال درآمدهایی هستیم که نه‌تنها به دانشگاه کمک می‌کند بلکه در راستای اعتلای آموزش و پژوهش باشد.»

 

 

منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: