ایجاد حفاظ برای خواجو و سی‌وسه پل/ اولویت با ایمن‌سازی است

1396/8/9 ۰۹:۲۶

ایجاد حفاظ برای خواجو و سی‌وسه پل/ اولویت با ایمن‌سازی است

شورای فنی میراث فرهنگی اصفهان به این نتیجه رسیده که برای همه دهانه‌های پل خواجو و سی و سه پل حفاظ گذاشته شود اما چگونگی اجرای آن در دست بررسی است.


شورای فنی میراث فرهنگی اصفهان به این نتیجه رسیده که برای همه دهانه‌های پل خواجو و سی و سه پل حفاظ گذاشته شود اما چگونگی اجرای آن در دست بررسی است.

هرچند بیش از ۴۰۰ سال از زمان ساخت سی و سه پل در اصفهان می‌گذرد و میلیون‌ها تصویر از شرایط فعلی سی و سه پل در کتاب‌ها، رسانه‌ها، فضاهای مجازی و ... منتشر و دست به دست شده اما حالا قرار است که منظر این پل تاریخی عوض شود آن هم به این علت که تعدد حوادث ناگوار بر روی این پل، گروهی از مسئولان و کارشناسان را به این فکر انداخت که دهانه‌های این پل برای حضور افراد خطرناک است و ممکن است هر از گاهی فردی از روی آن سقوط کند و به زمینی خشک بیفتد که روزگاری محل عبور رودخانه زاینده رود بوده است! پس باید جلوی تک‌تک سی و سه دهانه پل یک حفاظ گذاشت و از خطرات احتمالی جلوگیری کرد.

این موضوع زمانی بحث برانگیز شد که یکی از مقامات مسئول در دولت‌های گذشته در صفحه شخصی خود در فضای مجازی به موضوع سقوط افراد از دهانه‌های پل اشاره کرده بود و همین نکته آغاز بحثی طولانی شد. به همین دلیل اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان اقدام به نصب یک حفاظ چوبی جلوی یکی از دهانه‌ها کرد. حفاظی که مخالفان زیادی داشت. برخی می‌گفتند که این حفاظ نباید چوبی باشد چون ممکن است برخی تصور کنند که جزئی از بناست برخی هم گفتند که حفاظ در حقیقت به سیمای منظری این پل تاریخی آسیب خواهد زد.  

احمد منتظر، عضو هیئت علمی‌دانشگاه هنر اصفهان و مدیرکل سابق میراث فرهنگی اصفهان یکی از مخالفان این طرح بود و گفت که وقتی تکنولوژی برای بهتر کار کردن در این زمینه وجود دارد نباید به نرده‌گذاری اقدام کرد، چراکه نمی‌شود با تاریخ چند صدساله این پل شوخی کرد.چیزی که به‌عنوان جان پناه ساخته می‌شود نباید دخالتی در ساختمان پل داشته باشد و حفاظ‌ها با نوعی از تکنولوژی ساخته شود که از پایین نمایان نباشد.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور هم در گفتگویی با خبرنگار مهر پیرو مخالفت و موافقت‌های پیرامون حفاظ سی و سه پل گفته بود که این موضوع باید در شورای فنی مورد بررسی قرار گیرد چون هم بحث جان افراد در میان است و هم بحث منظر تاریخی یک اثر. این موضوعی نیست که بتوان به راحتی تصمیم گرفت به همین دلیل می‌خواهیم این را شورا بررسی کند.

این شورا در اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان با حضور افراد مختلفی از جمله باستان‌شناس، معمار و کارشناس میراث فرهنگی تشکیل و قرار شد که برای این پل حتما حفاظی در نظر گرفته شود. اما چگونگی اجرای این طرح باز هم نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.

ناصر طاهری معاون میراث فرهنگی استان اصفهان به خبرنگار مهر گفت: شورای فنی برای حصار کشی و نصب نرده‌های محافظ در سی و سه پل ۴۰۰ ساله اصفهان تشکیل شده ما می‌دانیم که به هر حال باید منظر پل تاریخی اصفهان که هیچ زمانی حفاظ نداشته حفظ شود. این مسئله بسیار مهم است. ولی در چند سال گذشته حوادث تلخی رخ داده است مانند افتادن یک کودک دو نیم ساله و یا یک پیرمرد و یا خانمی‌با کفش بلند که قصد داشته عکس سلفی بگیرد و یا یک نفر دیگر که اخیرا از روی پل افتاده است.

وی درباره اینکه آیا آماری از سقوط افراد وجود دارد یا نه گفت: بله آمار هست ما تقریبا هر سال شاهد این حوادث هستیم. پرونده‌های آنها نیز تشکیل شده و ما باید جریمه می‌پرداختیم.

طاهری افزود: کشورهای دیگر نیز نقاط خطرافرین مانند  پل‌ها و یا پرتگاهها را ایمن سازی کرده اند این پل هم برای گردشگران محل بازدید است و هم برای گذرگاهی شهری برای عبور مردم است و هر ساعت از شبانه روز افرادی زیادی چه برای بازدید و تفریح و چه برای گذر از نقطه ای به نقطه دیگر شهر از آن عبور می‌کنند. برای همین محل تردد بسیاری از افراد است که باید ایمنی لازم برای آنها در این پل را ایجاد کرد. البته از آنجاکه این پل تاریخی است باید موضوع در شورای فنی بررسی می‌شد که این اتفاق افتاد و به ضرورت ایمن سازی پل به توافق رسیدیم.

طاهری بیان کرد: قرار است تجهیزاتی که با آن ایمن سازی انجام می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد. مانند حفاظ شیشه ای یا نرده‌های چوبی، مفتول و یا سیم بکسل. حتی می‌توان از تجهیزاتی که علامت می‌دهند استفاده کرد.

این مقام مسئول بیان کرد: شهرداری نیز از آنجا که این مکان محل تردد افراد است و از سوی دیگر مسئول جان شهروندان است و با یک پل تاریخی مواجه بوده در این باره از ما سوال کرده و ما هم موضوع را در شورای فنی بررسی کردیم. نمی‌توانیم نام افراد عضو شورا را اعلام کنیم. اما بنا به موضوع مطرح شده از آنها دعوت شد تا اعلام نظر کنند. در حال حاضر نیز حفاظ چوبی قرار داده شد تا نتیجه را ببینیم. البته بحث‌هایی درباره آن وجود دارد مانند اینکه این حفاظ جزئی از بنا نشود. برخی از افراد عضو شورا گفتند که این حفاظ باید جنبه حفاظتی داشته باشد و همه متوجه شوند که الحاقی بوده و جز بنا نیست. مانند شیشه‌هایی که جلوی بریخ از کاشی‌های بناها می‌گذارند و همه می‌دانند که صرفا جنبه حفاظتی دارد ، برخی هم گفتند که با جنس و مصالح همخوان با بنا باشد.

معاون میراث فرهنگی اصفهان گفت: تمام دهانه‌های سی و سه پل و البته پل خواجو که احتمال سقوط افراد از آنها وجود دارد را می‌بندیم چون پل خواجو نیز با چنین مشکلی مواجه است.

علی یاراللهی یکی از کارشناسان میراث فرهنگی اصفهان است که پیرو این موضوع به خبرنگار مهر گفت: حفاظ شیشه‌ای و یا طلقی بهترین مصالح برای این کار است. چرا که هم شیشه و یا طلق به دلیل شفاف بودن سیما و منظر پل را از بین نمی‌برد و هم برای همگان چه گردشگران داخلی و چه خارجی جا افتاده که این افراد برای ایمن سازی بوده و شیشه و یا طلق جزو بنا نیست.

وی ادامه داد: منتها این هم بستگی به آن دارد که بست‌های به کار رفته در آن موجب نشود بازهم خدشه ای به پیکر پل تاریخی وارد شود. از سوی دیگر این طلق و یا شیشه موجب می‌شود که نگرانی در این باره از بین برود. البته که در طی چندین سال دیگر مردم اصفهان یاد گرفته اند که چطور باید با این پل برخورد کرده و مراقب خود باشند وگرنه باید در بیش از ۴۰۰ سالی که از ساخت این پل می‌گذرد شاهد آمار زیادی از کشته شدگان باشیم به خصوص که در زمان گذشته زاینده رود پر آب بوده و احتمال غرق شدگی افراد هم زیاد بود اما اکنون افراد اگر هم بیفتند تنها زخمی‌می‌شوند چون زاینده رود به زمینی کویری تبدیل شده است.

اکنون شورای فنی میراث فرهنگی اصفهان در نظر گرفته تا غیر از پل سی و سه پل برای پل خواجو نیز حفاظی قرار دارد حفاظی که هنوز مشخص نیست با چه مصالحی و به چه شکلی قرار  است از جان گردشگران محافظت کند و خللی نیز در بنا ایجاد نکند.

منبع: مهر

 

 

 

سایر تصاویر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: